آلبوم تازه سالار عقیلی

آخر هفته

 آلبوم موسیقی «راز خیام» اثری متفاوت با صدای سالار عقیلی، آهنگسازی امیرحسین طریقت وتنظیم بهزاد عبدی و همراهی ارکسترناسیونال اوکراین است که به‌تازگی منتشر شده است. «راز خیام» دارای شش قطعه به نام‌های سرمست، جهان گذران، ره دور، دست افشان، جام لطیف و اسرار ازل برروی رباعیات خیام است.در این اثر علاوه بر ارکستر ناسیونال اوکراین، نوازندگان ایرانی چون علی طریقت (سه‌تار)، محمد طریقت (دف)، آزاد میرزاپور و هیلا فیض‌پور (تار)، سینا جهان آبادی (کمانچه)، رضا طریقت (قیچک)، صدا سدیفی و امیرحسین مختاری (قانون)، نوشین پاسدار و آرش سعیدیان (عود) در کنار امیرحسین طریقت آهنگساز و نوازنده سازهای کوبه‌ای به نوازندگی و هنرنمایی پرداخته‌اند. «راز خیام» به همت موسسه فرهنگی-هنری نای و نی به مدیریت مهدی کاشی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

آلبوم نوایی (آن دگر ۲)

آخر هفته

آلبوم موسیقی «نوایی (آن دگر ۲)» از زنده یاد استاد «غلامعلی پورعطایی» نیز به‌تازگی راهی بازار موسیقی کشور شده است.  این آلبوم معروف و فراموش نشدنی از آثار متشکل از قطعات «نوایی»، «تربت»، «از من چرا رنجیده‌ای»، «قریه» و «سروی» است و توسط مرکز پخش و نشر «جوان» تولید و عرضه شده است. در واقع سه اجرای آمده در این اثر، از همکاری استاد پورعطایی با گروه موسیقی «رادها» یعنی «مرتضی یگانه‌راد» و «مجید یگانه‌راد» صورت گرفته و قطعات طی سه سال تنظیم شده‌اند و سازهای کوبه‌ای و کمانچه به نواخته‌ها، جلوه‌ای دیگر بخشیده‌اند. همچنین فضای کوبه‌ای محوری که دیگر سازها را دربر گرفته، فضایی نو را پدید آورده است. «حسن خدایی‌نیا»، «حسین رضایی‌نیا» و «سوگند عباسی» از دیگر نوازندگانی هستند که در این آلبوم به هنرنمایی پرداخته‌اند.

شعر و صدای سهیل محمودی

آخر هفته

آلبوم «دوست دارم خنده‌هایت را» با شعر و صدای سهیل محمودی، با موسیقی ابوالفضل صادقی‌نژاد و به تهیه‌کنندگی صدرالدین حسین‌خانی به‌تازگی در اختیار علاقه‌مندان به شعر و ادبیات و موسیقی قرار گرفته است. آلبوم موسیقی «دوست دارم خنده‌هایت را» ۱۲ قطعه با نام‌های «دل من سیاس ولی آبی رو خیلی دوست دارم »، «آسمانم را گرفتی سایبانم را مگیر»، «آن سوی خاک خانه‌ ما بود پیش از این»، «تو شهر خاطره‌ای طاقت سفر ز تو کو»، «عاقبت یک لحظه هم با دل مدارا می‌کنم»، «سکوت می‌کنم و عشق در دلم جاری‌ست»، «دوست دارم خنده‌هایت را»، «تمام شب نگاه من به در تا ساعت هفت»، «در این زمانه که یک دل درست پیمان نیست»، «آشفته و ویرانه‌ام آبادی‌ام با توست»، «یک نفر آمده تا باز کند پنجره‌ها را»و «ماییم و پرسه‌های شبانه همین و بس» دارد. در این آلبوم هنرمندان بسیاری مانند علیرضا دریایی ـ نوازنده ویولن، ویولا، احمد میرمعصومی ـ نوازنده پیانو، ایمان جعفری‌پویان ـ نوازنده ساکسیفون، آزاد میرزاپور ـ نوازنده تار، علی پژوهشگر ـ نوازنده عود، حسن اکبریان ـ نوازنده ویولن و ویولا و ایوب صادقی ـ نوازنده تار و سه‌تار به هنرنمایی پرداخته‌اند.

پنجره پنهان

آخر هفته

آلبوم موسیقی «پنجره پنهان»، با حضور نوازندگان مطرح و غیرایرانی همچون انزو فاواتا، سالواتوره مایوره و مارچلو پگین که ازسوی  نشر هرمس منتشر شده است، هم در فهرست آلبوم‌های پایان سال قرار دارد. این آلبوم «پنجره پنهان» متشکل از 13 قطعه به نام‌های «امواج باد»، «موضوع»، «آبی رقصان»، «سفر»، «کاشی»، «تاریکی بر همه‌جا»، «شادی»، «جنوب»، «افسانه‌های جزیره ساردین»، «قدمگاه بهشت»، «سویل»، «پنجره پنهان» و «شادی2» است و فضای موسیقایی به‌کار رفته در آن، با فاصله گرفتن از ابزارهای واسط و الکترونیک و اجرا در قالبی کاملا آکوستیک، تجربه‌ای منحصربه‌فرد به‌شمار می‌آید. در «پنجره پنهان»، هیچ سازی نقش برجسته‌ای نسبت به دیگری ندارد و سازها به شکلی همگن در فضاهای صوتی ایجاد شده توسط یکدیگر سیر می‌کنند و انزو فاواتا خالق این مجموعه، با بهره جستن از نوازندگی دوستان قدیمی خود مارچلو پگین و سالواتوره مایوره قطعاتی ناب را به اجرا درآورده‌اند. آلبوم موسیقی «پنجره پنهان»، راهی بازار موسیقی شده و علاقه‌مندان می‌توانند، نسخه فیزیکی و دیجیتال آن را، از مراکز معتبر فروش در بازار موسیقی تهیه یا نسبت به دانلود قانونی اثر، از طریق سایت ریتمو اقدام کنند.

آثار عارف قزوینی

آخر هفته

آلبوم «تصنیف‌های عارف قزوینی» به خوانندگی مهدی امامی با روایت فرید خردمند و سرپرستی امیر شریفی نیز آلبومی است که به بازسازی قطعاتی از این شاعر و موسیقی‌شناس برجسته ایرانی پرداخته و به‌تازگی در بازار توزیع شده است. این اثر اجرای مجموعه‌ تصانیف عارف قزوینی (1312-1258 خورشیدی) شاعر و ترانه‌سرای پرآوازه ایران در اواخر عصر قاجار است و از سوی موسسه فرهنگی ـ هنری ماهور منتشر شده است. هرچند بیشتر این تصانیف بارها و بارها در دوره‌های مختلف به صورت پراکنده اجرا شده‌اند، اما ویژگی این مجموعه در آن است که تقریبا تمامی آهنگ‌های عارف را یکجا در خود دارد. در اجرای تصانیف این مجموعه برای نخستین‌بار بسیاری از این بندها که خواندن‌شان به‌دلایل مختلف چندان رایج نبوده و نیست گنجانده شده است. ارائه‌ کلام این بندها بی‌شک تصویر دقیق‌‌تری را از زندگی، هنر و اندیشه‌های عارف به دست خواهد داد که با خوانندگی مهدی امامی سعی در دقت هرچه بهتر در ارائه آنها شده است. بیشتر تصانیف عارف متاثر از اتفاقات سیاسی و اجتماعی دوران اوست و کلام آنها حاوی پیام یا خواست شاعر از مردم در قبال این اتفاقات تاریخ‌ساز، دعوت به قیام علیه استبداد و استعمار و عوامل آنها، تجلیل از مبارزان و وطن‌پرستان و شهیدان راه آزادی و مضامین‌شان مملو از احساسات و هیجانات روحی‌‌اش در بزنگاه‌های حساس تاریخی و بیانگر رنج‌ها، حسرت‌ها، بیم‌ها، امیدها، خشم‌ها، شادی‌ها و اشک‌های اوست.