راهکارهای ورود به بازارهای جهانی

کنسرسیوم صادراتی قم شامل سیزده کارخانه و شش معدن خام است که از اوایل آبان‌ماه ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد و تنها یک ماه پس از شروع، موفق به ارسال اولین محموله سنگ به خارج کشور شد. هدف اصلی در کنسرسیوم در وهله اول ایجاد تقاضای موثر برای این صنعت بوده تا بتوان با تحریک بخش عرضه که از پتانسیل بالایی برخوردار است ابعاد این صنعت را توسعه داد. در این راستا شناسایی بازارهای هدف و تثبیت برند ایرانی در سطوح بین‌المللی یک الزام است که پیامد آن افزایش تولید و ارتقای سطح تکنولوژی در صنعت سنگ خواهد بود. ساختار اصلی کنسرسیوم بر توزیع اطلاعات، تجارب و توانمندی‌های خبرگان این صنعت، در سیستم تولیدی سنگ استوار است. به‌دیگر بیان کنسرسیوم قصد دارد با انتقال متوازن اطلاعات بین تولیدکنندگان یک سیستم منسجم با تنوع محصولی و ظرفیت تولیدی بالا ایجاد کند. در این راستا در قالب یک برنامه مدون به شناسایی و ارزیابی بازارهای هدف می‌پردازیم.

خروجی این بررسی‌ها تعیین خط‌مشی و راهکارهایی سازگار با شرایط بازار مقصد و توان موجود در کشور است تا بتوان کانال‌های موثر از سمت تقاضا به توسعه صنعت سنگ کشور ایجاد کرد. البته در این میان اگرچه ما موانع موجود و مشکلاتی که اصطکاک این رویه را بالا برده به نهادهای دولتی انتقال می‌دهیم، اما تاکنون تسهیلاتی از جانب دولت برای پیشبرد اهداف ما در خارج کشور ارائه نشده است. از جمله مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به معضل نقل و انتقال پول یا ایجاد اعتبار اسنادی برای مبادله سنگ اشاره کرد. مشکلی که ضمن کاهش انگیزه مشتریان، موجب اتلاف وقت، سرمایه و تضعیف قدرت برنامه‌ریزی فعالان داخلی این حوزه نیز می‌شود. در بحث جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اگر بخواهیم بستری در کنسرسیوم‌ها برای این مقوله در صنعت سنگ ایجاد کنیم در وهله اول باید به فکر ایجاد یک سیستم منسجم بین سرمایه‌گذاران فعلی بوده تا بتوان از تعامل بین آن‌ها هم ساختار مالی قوی‌تری ایجاد کرده و هم افکار و تجربیات فعالان را به‌سوی اهداف مشترک سوق دهیم.

اگر این هدف‌گیری مثمرثمر واقع شود با افزایش درآمد و توسعه این صنعت، بستر لازم برای سرازیر شدن سرمایه بخش‌خصوصی به صنعت سنگ فراهم خواهد شد. اما در رابطه با ایجاد تقاضای موثر که شاید بزرگترین مشکل حال حاضر صنعت سنگ باشد باید اذعان کرد بدون شک ورود به عرصه بین‌المللی از کانال تعامل مناسب با کشورها میسر است. راه ورود صنعت سنگ به بازارهای جهانی نیز تنها با حل مشکلات سیاسی و برقراری ارتباطات معتدل بین‌المللی می‌گذرد. در صورت تحقق این امر با توجه به این‌که بخش عرضه در صنعت سنگ به‌لحاظ برخورداری از تجهیزات مناسب و تولید محصولات با کیفیت در سطح قابل‌قبولی قرار دارد و می‌توان گفت این بخش کشش لازم برای پاسخگویی به آن را دارد. وجود کارخانه‌هایی از این دست در کنار ذخایر غنی و متنوع در صورت اتصال به تقاضای موثر موجب توسعه این بخش از صنعت درسیستم اقتصادی کشور خواهد شد. با این تفاسیر می‌توان گفت مشکل اصلی در این صنعت از سمت تقاضای موثر بین‌المللی است نه ناتوانی بخش عرضه.

به‌منظور گسترش دامنه فعالیت کنسرسیوم‌هاى صادراتى طى سال‌هاى گذشته و با حمایت جناب آقاى دکتر سلیمانى رییس شرکت شهرک‌هاى صنعتى ایران، معاونت صنایع کوچک و نظارت انجمن سنگ ایران با گردهمایى کنسرسیوم‌هاى صادرات سنگ کل کشور اقدام به تشکیل کنفدراسیون صادرات سنگ ایران شد. هدف این کنفدراسیون ایجاد هماهنگى بین کنسرسیوم‌هاى صادرات سنگ کشور و سیاست‌گزارى هماهنگ در انتقال تجربیات، نظارت بر کیفیت کالا، بسته‌بندى استاندارد و حفظ ارزش سنگ، به‌منظور بهبود و تثبیت هویت برند سنگ‌هاى ایران در دنیا و در نهایت ایجاد تقاضاى بیشتر براى محصولات تولیدى صنعت سنگ ایران و توسعه بازار صادرات است.