حمایت از تولید

وظایف خطیر

بررسی کارنامه بانک ملی ایران نشان می‌دهد که این بانک در سال‌های پس از جنگ، نقش بسیار مهمی در بازسازی‌های انجام‌شده داشته است. در چهار دهه گذشته بسیاری از پروژه‌های ملی نظیر ساخت بزرگراه‌ها و سدها توسط این بانک، تامین مالی شده است. علاوه بر این در بخش فرهنگی نیز بسیاری از دانشگاه‌های ساخته‌شده توسط بانک ملی ایران تامین مالی شده‌اند.

تکیه‌گاه محکم دولت

دور از ذهن نیست که با توجه به اندوخته تجربه بانک ملی به عنوان بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام و توانایی مدیریت و بدنه کارشناسی بانک، تکیه‌گاه محکم دولت در تحقق اهداف برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالانه باشد. از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی که دولت برای تامین منابع مالی خود بر آن اتکا می‌کند، مالیاتی است که از بانک‌ها دریافت می‌شود. سهم بانک ملی ایران در بودجه سال ۹۷، معادل ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که در جهت کمک به هزینه‌های دولت باید بپردازد. اما نقش بانک ملی ایران تنها به مالیات ختم نمی‌شود. این بانک در بخش‌های مختلفی از کشور به ویژه بخش‌های تولیدی ورود کرده و با اشکال مختلف تلاش کرده تا بتواند همگام و همسو با دولت در جهت پیشبرد اهداف انقلاب و اعتلای نام کشور تلاش کند. آنچه در ادامه شرح داده می‌شود تنها بخشی از برنامه‌ها و کارهای بانک ملی ایران است که در جهت انجام وظیفه خود در قبال کشور و همگامی با دولت انجام داده است.

حمایت از تولید

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که بانک ملی ایران توجه ویژه‌ای به آن دارد، حمایت از بخش‌های تولیدی است. حمایت از تولید یکی از مهم‌ترین کارهایی بوده، که بانک ملی از سال‌های ابتدایی تاسیس خود تا به حال برای رونق آن از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. رونق تولید و ایجاد رضایت و رفع نیاز مردم از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشغله‌های دولت‌هاست که باید برای آن برنامه‌ریزی کند که در این راستا بانک ملی ایران به عنوان یکی از بازوهای حمایتی دولت، این مهم را به خوبی به انجام رسانده است. تا جایی که یکی از مهم‌ترین تاکیدات اعضای هیات‌مدیره این بانک حمایت از تولید و افزایش تعداد طرح‌های تولیدی در بانک است.

کمک به اشتغال‌زایی

دولت با توجه به عمق راهبردی برنامه‌های خود اعلام کرده است که اشتغال‌زایی از مهم‌ترین محورهای برنامه سال جاری است. مقام معظم رهبری هم اشتغال را یکی از محورهای مهم شعار امسال قرار داده‌اند از این‌رو بانک ملی ایران علاوه بر اینکه به منظور پشتیبانی و حضور در کنار دولت تسهیلات حمایتی اشتغال‌زایی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای حمایتی پرداخت می‌کند، در بخش کشاورزی و بخش صنعت و معدن تسهیلات مختلفی به بخش‌های تولیدی اختصاص داده است، تا بتواند از تولید حمایت کند و در ایجاد اشتغال پایدار نقش داشته باشد. علاوه بر ورود بانک در بخش‌های تولیدی، با توجه به آمار و رشد گرایش اقتصاد جهان به تجارت الکترونیک وجود مولفه‌های مکمل آن مثل بانکداری الکترونیک و دولت الکترونیک یک ضرورت انکارناپذیر است؛ نقش تجارت الکترونیک در افزایش کارایی تجاری در اقتصاد ملی بر کسی پوشیده نیست.

بهبود کیفیت

رقابتی شدن بازارها و بهبود کیفیت، سرعت بخشیدن به انجام مبادله، تقویت موضع رقابتی کشور در جهان، بهره‌گیری از فرصت‌های صادرات و واردات کالا و خدمات از دیگر منافع تجارت الکترونیک است. بانکداری الکترونیک به طور کلی انواع کانال‌های ارتباطی میان بانک و مشتری حقیقی و حقوقی را شامل می‌شود. بانکداری الکترونیک استفاده از فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که مبتنی بر اینترنت و مخابرات برای مبادله منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و دیگر نیاز به حضور مشتری در شعبه بانک نبوده و کارهای بانکی به صورت اعتباری انجام می‌شود.

بانک الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک‌ها در راه تبدیل‌شدن به یک بانک الکترونیکی توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه‌های بانکی، ایجاد خطوط پرسرعت در بانک‌ها، آشناسازی مردم با انواع پرداخت‌ها و مبادلات الکترونیک نظیر مالیات، بیمه، قبوض و‌‌... است. برای توسعه تجارت الکترونیک در کشور، ورود به بازارهای جهانی و عضویت در سازمان‌هایی نظیر سازمان تجارت جهانی و داشتن نظام بانکی کارآمد از الزامات اساسی به شمار می‌آید. چند سالی است که برخی از روش‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین منظور بانک ملی ایران در چند سال گذشته به طور جدی به سمت بانکداری الکترونیک رفته است. راه‌اندازی سامانه الکترونیک «بام» که با استقبال قابل توجهی از سمت مشتریان بانک ملی مواجه شده است از یک‌سو قدمی موثر در پیشبرد اهداف تجارت الکترونیک است و از سمت دیگر می‌تواند منجر به کاهش تعداد شعب بانک در سراسر کشور و کاهش هزینه‌ها و بهبود خدمات شود.

کاهش حجم مراجعات

بانکداری الکترونیک و انجام امور بانکی از طریق بسته‌های الکترونیکی و در خارج از شعب بانک علاوه بر کاهش حجم مراجعات، رفت‌وآمدهای شهری و بار ترافیکی موجب کارایی هر چه بیشتر شعب و سرعت‌بخشی به انجام مراودات مالی شهروندان و در نهایت رضایت بیشتر مشتریان می‌شود. همچنین بانک قادر خواهد بود با کاهش و فروش شعب مازاد خود تعامل بیشتری را در نسبت دارایی‌های ثابت خود به حقوق صاحبان سهام ایجاد کند.

ماموریت پسابرجام

در کنار این موارد از مهم‌ترین بخش‌هایی که بانک ملی ایران در کنار دولت برای به نتیجه رسیدن هر چه بهتر آن تلاش کرده است، مساله عملکرد کشور در پسا‌برجام است. اقتصاد، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی بود که تحریم‌ها باعث ایجاد خلل در آن شده و این خلل در سایر بخش‌های کشور نیز تاثیر چشمگیری گذاشته است. بعد از تلاش‌های دولت برای به سرانجام رساندن برجام و ازسرگیری روابط تجاری در عرصه بین‌الملل، بانک ملی ایران بلافاصله وارد عرصه شده و روابط بین‌الملل خود را از سر گرفت. که از این جمله می‌توان به ازسرگیری روابط مستقیم و غیرمستقیم با بانک و کارگزاران خارجی، ارسال و دریافت پیام‌های سوئیفتی، ارائه سرویس و انواع خدمات به مشتریان و مراجعان در شعب خارج از کشور، فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری برای تولید به وسیله حضور و دعوت سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و بالا بردن حجم قراردادهای فاینانس اشاره کرد. از دیگر اقدامات بانک ملی ایران در نیل به اهداف دولت حمایت از قشر محقق و دانش‌پژوه کشور از طریق حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، حمایت از محققان در تهیه پایان‌نامه‌ها و تحقیق‌های علمی، حمایت از استارت‌آپ‌ها و... است.

حمایت از استارت‌آپ‌ها

در کنار حمایتی که بانک ملی ایران در انجام پروژه‌های تحقیقاتی دارد، یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که بانک ملی ایران به آن ورود کرده است، بخش حمایت از استارت‌آپ‌ها به ویژه استارت‌آپ‌های مالی و فین‌تک‌هاست. به بیان دیگر بانک ملی ایران به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و جمعیت نخبه و خوش‌فکر جوان کشور که با اراده و برای تعالی نام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند، به این حوزه ورود کرده است و از این افراد حمایت می‌کند. پشتیبانی همه‌جانبه و کامل بانک ملی ایران از اپلیکیشن پیام‌رسان بله که تماماً توسط نخبگان دانشگاهی و دانشمندان کشور در عرصه فین‌تک ساخته شده، علاوه بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور می‌تواند به بومی‌سازی تکنولوژی در عرصه فضای مجازی منجر شود.

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

از دیگر اقدامات مهم و قابل توجه بانک ملی ایران توجه به نیاز روز جامعه و سهولت انجام وظیفه دولت در امر مقدس ازدواج جوانان و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج است به نحوی که از ابتدای سال ۹۵ تا پایان دی‌ماه سال جاری بیش از ۴۲۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از سوی بانک ملی ایران به جوانان اعطا شد که نقش قابل توجهی در کوتاه شدن زمان انتظار زوجین برای دریافت این تسهیلات داشته است. این در حالی است که با بهره‌گیری از سخنان مقام معظم رهبری در سال جاری دولت و بانک مرکزی نیز تاکید ویژه‌ای به تسهیل شرایط ازدواج جوانان و تامین منابع اعتباری لازم در این بخش داشته‌اند و از این‌رو طرح ضربتی وام ازدواج از یکم مردادماه تا ۱۵ مهرماه سال جاری اجرا شد. در این طرح که یازده بانک خصوصی و دولتی حضور داشته، بانک ملی ایران در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در میان سایر بانک‌ها به لحاظ تعداد و میزان تسهیلات پرداختی پیشتاز بوده که به پاس کسب بیشترین سهم از ۵۲۰ هزار تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت‌شده طی دوره اجرای طرح مورد تقدیر جناب آقای دکتر ولی‌الله سیف رئیس کل محترم بانک مرکزی قرار گرفت.

تامین مالی جمعی

همچنین بانک ملی ایران در راستای تقویت سنت نیکوی قرض‌الحسنه تمهیدات تازه‌ای در قالب «تامین مالی جمعی» اندیشیده تا از این طریق تعیین محل مصرف منابع قرض‌الحسنه بانک به مشتریان واگذار شود. به عبارت دیگر در این بخش مشتریان می‌توانند منابع خود را به صورت قرض‌الحسنه در بخش‌های مد نظر خود یا افراد معرفی‌شده از طرف ایشان اختصاص دهند.

سیاست اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط

علاوه بر مواردی که ذکر شد یکی از سیاست‌های مورد توجه و تاکید هیات‌مدیره بانک ملی ایران سیاست اعطای تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسطی است که به دلایل مختلف اقتصادی از فعالیت بازمانده یا تعطیل شده‌اند تا از طریق احیای بنگاه‌های مذکور ضمن ایجاد رونق و تولید در جامعه به کاهش نرخ بیکاری در جامعه نیز کمک کرده باشد.  انجام پروژه‌های ملی و تامین مالی طرح‌های زیرساختی، اجرا و کنترل سیاست‌های اعتباری در حوزه تامین سرمایه در گردش و اولویت تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و برقراری تعامل با صندوق توسعه ملی با هدف جذب منابع از دیگر اقدامات است که با هدف همیاری دولت با حمایت از تولید و ایجاد اشتغال پایدار انجام شده است.

فروش اموال مازاد

همچنین مطابق با سند راهبردی تنظیمی بانک یکی از بزرگ‌ترین اهداف بانک افزایش بهره‌وری و در نتیجه افزایش توان ثروت‌آفرینی کشور است که از طریق کشور و تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد و فروش اموال و املاک مازاد، واگذاری شرکت‌های مازاد صورت می‌پذیرد. در واقع پس از اعلام و دستور دولت برای فروش و تبدیل املاک و اموال مازاد در سه سال گذشته بانک ملی ایران در چند نوبت اقدام به فروش اموال مازاد خود با شرایط فروش متفاوت از جمله «حجم انبوه ملک آماده فروش»، «سطح مناسب قیمت‌های پایه» و همچنین «سبد متنوع املاک به همراه تسهیلات خرید قسطی» کرد تا مطابق دستور دولت ضمن خروج از پدیده بنگاهداری، نقدینگی خود را افزایش دهد. اعطای تسهیلات مختلف به کارکنان دولت، نهادها و سازمان‌ها در جهت افزایش همکاری‌ها موجبات افزایش رضایتمندی و بهره‌وری کارکنان دولت و در نتیجه افزایش رفاه و رضایت در جامعه را فراهم آورده است.

حوزه مسوولیت اجتماعی

در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی نیز با ورود به مقوله افزایش رفاه و امنیت و کاهش بزه و مشکلات سلامت روان و جسم در جامعه و نیز اقداماتی نظیر آزادسازی زندانیان، مدرسه‌سازی، کمک به آسیب‌دیدگان وقایع طبیعی مثل زلزله‌زدگان، ساخت بیمارستان و حمایت از حفاظت از محیط زیست عملکرد درخشانی از خود نشان داده است. چنان‌که گفته شد موارد اشاره‌شده، تنها بخشی از اقدامات بانک ملی ایران است که به عنوان تکیه‌گاه دولت به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم به دولت و مردم در جهت اعتلای نام پرافتخار کشورمان ایران ارائه می‌شود. امید آنکه با سعی و کوشش همیشگی همکاران بانک، سال آینده نیز با قدرت و جدیت بیشتری در این حوزه گام برداریم.