سـرمایه‌گذاری با هدف تأثیرگذاری

Finnfund یکی از شرکت‌های تأمین مالی توسعه‌ای فنلاند و تأمین‌کننده وام‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت و سرمایه‌‌های ریسک‌پذیر مورد نیاز پروژه‌های خصوصی در کشورهای در حال توسعه است. این شرکت، که اکثریت سهامش به دولت فنلاند تعلق دارد، حمایت از پروژه‌های سودآور و مسئولیت‌پذیری را در دستور کار قرار داده است که تأثیری مثبت بر توسعه دارند.

وظیفه ما پیشرو بودن است

همان گونه که مدیر عامل Finnfund تصریح می‌کند، «وظیفه این شرکت پیشرو بودن است. به صورت کلی، Finnfund در بازارهایی چالش‌برانگیز فعالیت می‌کند که تأمین مالی تجاری در آن‌ها دشوار است. این شرکت یکی از مؤسسات تأمین مالی توسعه‌ای جهان است و در همین راستا، به تأمین منابع مالی لازم برای پروژه‌های خصوصی و سودآوری می‌پردازد که به کاهش فقر و تقویت توسعه پایدار کمک می‌کنند.»

اکثر فعالیت‌های Finnfund در دو حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و جنگل‌داری پایدار است. البته، این شرکت در تأمین مالی طیف وسیعی از پروژه‌های متعلق به سایر بخش‌های نیز سهیم است.

یکی از جدیدترین پروژه‌هایی که Finnfund در تأمین مالی آن مشارکت داشته است پروژه انرژی بادی دریاچه تورکانا است. هدف این پروژه ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه بادی مناطق جنوب صحرای آفریقا است. این نیروگاه قرار است، تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، ۳۱۰ مگاوات برق برای کنیا تولید کند. پس از تکمیل این پروژه، تقریباً ۱۶ درصد از کل ظرفیت تولید انرژی موجود در کنیا از طریق این نیروگاه تأمین خواهد شد.

علاوه بر این، Finnfund سرمایه‌گذاری‌هایی را در چهار نیروگاه خورشیدی اردن نیز انجام داده است. این نیروگاه‌ها در نزدیکی شهرهای امان و معان احداث شده‌اند. منابع مالی مورد نیاز این پروژه‌ها توسط گروهی از مؤسسات تأمین شده است. مؤسسه مالی بین‌المللی (IFC)، که از زیرمجموعه‌های بانک جهانی است، رهبری گروه مؤسسات سرمایه‌گذار در این پروژه‌ها را به عهده داشته است.

این چهار نیروگاه خورشیدی نخستین پروژه های بزرگ اردن در حوزه انرژی خورشیدی هستند و در مجموع، بزرگ‌ترین پروژه خصوصی این حوزه در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌روند.

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خصوصی

Finnfund اغلب سرمایه‌هایی را در اختیار پروژه‌ها قرار می‌دهد که مکملی برای سرمایه‌های دریافتی از سایر تأمین‌کنندگان مالی هستند. تأمین مالی به شرایط بازار و نمایه ریسک پروژه وابسته است. این شرکت، علاوه بر وام‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، در زمینه سرمایه‌گذاری در سهام سرمایه نیز فعال است و به تأمین وام‌های غیرمرجح و سایر منابع مالی واسط نیز می‌پردازد.

صرف‌نظر از نوع منابع مالی، Finnfund همواره در قالب سرمایه‌گذار اقلیت در پروژه‌ها شرکت می‌کند و حداکثر میزان منابع مالی تأمین‌شده توسط این شرکت ۲۵ میلیون یورو است.

همان گونه که کانگاسینمی خاطرنشان می‌کند، «در بسیاری از موارد، Finnfund، در مقایسه با سایر تأمین‌کنندگان مالی، ظرفیت ریسک‌پذیری بیشتری دارد.

البته، تنها در صورتی سرمایه‌گذاری‌های با ریسک بالا را می‌پذیریم که بازده بالایی برایمان به همراه داشته باشند. شرکت هم به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صفر و هم به سرمایه‌گذاری در در پروژه‌های تکمیلی علاقه‌مند است.»

در حال حاضر، Finnfund سالانه تقریباً ۱۸۰ میلیون یورو در ۲۰ تا ۳۰ پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند. در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی، مجموع پورتفولیو و تعهدات اعطایی هزینه‌نشده این شرکت تقریباً ۶۱۳ میلیون یورو بود.

راه‌حل‌هایی فنلاندی برای تأمین نیازهای ایران

Finnfund  در سال ۱۹۸۰ میلادی تأسیس شد. این شرکت سابقه‌ای طولانی در تأمین منابع مالی پروژه‌های سودآور و پایدار در بازارهای در حال توسعه دارد. امروز، تیمی متشکل از ۷۷ متخصص در دفتر مرکزی Finnfund در هلسینکی مشغول فعالیت هستند.

مدیر عامل Finnfund درباره روابط این شرکت با ایران می‌گوید: «شرکت ما یکی از شرکت‌های تأمین مالی توسعه‌ای در فنلاند است و علاقه دارد پلی بین دانش فنی فنلاندی و نیازهای کشورهای هدف برقرار کند.

فنلاند بالاترین سرانه آموزش مهندس جهان را به خود اختصاص داده است و از بخش عمده‌ای از این استعداد برای تولید فناوری‌هایی استفاده می‌کند که پاک و پایدار هستند. دانشگاه‌ها و شرکت‌های فنلاندی در بسیاری از بخش‌ها از جمله بهره‌وری انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب و بهداشت، لجستیک، مخابرات و بازیافت سرآمد هستند. Finnfund علاقه‌مند است با شرکت‌های فنلاندی و شرکای ایرانیشان در پروژه‌هایی همکاری کند که به پیشبرد توسعه پایداری در ایران کمک می‌کنند.»

برنامه تجاری شراکتیِ Finnpartnership هم‌راستا با Finnfund در تلاش است تا به شرکت‌های فنلاندی و سازمان‌های مدنی این کشور کمک کند تا بتوانند در کشورهای در حال توسعه شرکای جدید و فرصت‌های تجاری نو بیابند. Finnfund عضو شبکه Tema Finland است که با شرکت‌های فنلاندی همکاری می‌کند. این شرکت همکاری‌های نزدیکی با مؤسسات تأمین مالی توسعه‌ای اروپا دارد و عضو انجمن مؤسسات تأمین مالی توسعه‌ای اروپا (EDFI) است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به www.finnfund.fi مراجعه کنید.

23425

یاکو کانگاسینمی، مدیر عامل Finnfund

Finnfund1