توسعه صنعت تایر در گرو تثبیت سه ساله نرخ ارز

 ابتدا در مورد تاریخچه شرکت، فعالیت آن و اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اید، توضیح دهید.

با توجه به گسترش و اجرای طرح توسعه‌ای کارخانه‌های تولید تایر تا مرز ۴۰۰ هزار تن تایرهای رادیال در سال، لزوم ایجاد واحدی به‌منظور تولید «یارن‌پلی‌استر» برای مصرف در کارخانه‌های تولید منسوج تایر در کشور احساس شد و بدین منظور، شرکت نخ تایر رازی تاکستان (سهامی خاص) با سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رازی در نیمه اول سال ۹۶ شروع به فعالیت کرد. در این مرحله، شرکت اقدام به خرید خط تولید یارن‌پلی‌استر موجود در شرکت «آگزانوبل» هلند با ظرفیت ۱۵هزار تن در سال کرد. در حال حاضر، ماشین‌آلات خریداری شده در محل ایجاد واحد در شهرستان تاکستان است. همزمان با خریداری این خط تولید، همه اطلاعات و مشخصات فنی شامل نقشه استقرار ماشین‌آلات و اجرای سالن‌ها در اختیار شرکت قرار گرفت که در حال اجرا است و حداکثر تا اواخر خرداد ماه سال ۹۸ نصب ماشین‌آلات تکمیل و پروژه آماده بهره‌برداری می‌شود.

منسوج پلی‌استر که در تولید تایرهای رادیال در کارخانه‌های تولید تایر استفاده می‌شود از یارن‌پلی‌استر در گریدهای مختلف تولید و این یارن توسط کارخانه‌های تولید بافت تایر از خارج کشور (چین و ترکیه) وارد می‌شود.این شرکت، با نصب و راه‌اندازی خط تولید یارن‌پلی‌استر خریداری شده که شامل  ۶ خط تولید پلی‌استر HMLS است، نه تنها نیاز کشور را تامین کرده بلکه بخشی از آن، قابل صادرات به کشورهای اروپایی از جمله هلند خواهد بود. برای توسعه واحد و تکمیل خط تولید خریداری شده با توجه به تصمیم به فروش واحدِ تولیدِ منسوج تایر شرکت آرتاویل تایر واقع در شهرستان تاکستان، پس از انجام مزایده فروش و اعلام برنده شدن شرکت نخ تایر رازی، کل ثمن معامله توسط سهامداران پرداخت و واحد یادشده در تاریخ ۱/ ۵/ ۹۷ به تملک شرکت نخ تایر رازی تاکستان درآمد.

واحد خریداری شده از دو بخش تاب و بافت با ظرفیت ۵ هزار تن و دیپ با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال تشکیل شده است. ماشین‌آلات تاب و بافت از مدرن‌ترین ماشین‌آلات روز دنیا انتخاب شده و تنها مجموعه‌ای است که دارای ماشین‌آلات تاب ELMA آلمان و ماشین‌آلات بافت AIRJETMNIPLUS۰۰ شرکت PICANOL  است. با توجه به ماشین‌آلات بسیار مدرن و نیروی انسانی مجرب، این شرکت دارای بهترین کیفیت در محصولات تولیدی بوده و با بهترین برندهای دنیا از جمله «کردسای» ترکیه قابل مقایسه است و هیچ‌گونه رقیب داخلی نداریم.  به منظور ایجاد چسبندگی پارچه با لایه‌های لاستیکی تایر، پارچه‌های بافته‌شده دیپ می‌شوند (Dipping). خط دیپ این شرکت، دارای جدیدترین و به‌روزترین خط دیپ دو مرحله‌ای کشور بوده که برای دیپ پلی‌استر، نایلون ۶ و نایلون ۶۶ مناسب است.

در تکنولوژی روز تولید تایرهای رادیال از پلی‌استر و نخ‌های هیبریدی استفاده می‌شود؛ شرکت نخ تایر رازی با تکیه بر نیروهای متخصص، مجرب و کارآزموده فعالیت و تحقیقات انجام شده، آمادگی خود را برای همکاری با کارخانجات تایرسازی برای بهبود محصولات و ایجاد توان استفاده از این فن‌آوری، اعلام می‌کند.از تولید ۲۳۵ هزار تنی صنعت تایر در سال ۹۶ حدود ۱۲۵ هزار تن آن، انواع تایر بایاس از منسوج نایلون و ۱۰۰ هزار تن از انواع تایر رادیال از منسوج پلی‌استر بوده و این واحد در سال قبل و ۹ ماهه سال جاری بدون وقفه با کل ظرفیت فعال بوده است.

 با توجه به مطالبی که عنوان کردید، چه برنامه‌ای برای آینده فعالیت شرکت در نظر دارید؟  

در حال حاضر، سه واحد تولیدی در زمینه تولید بافت تایر در کشور فعالیت دارند که نیاز ۲۵ هزار تنی صنعت تایر اعم از نایلون و پلی استر را تولید می‌کنند. با توجه به چشم‌انداز صنعت تایر و رسیدن به تولید ۴۰۰ هزارتن تایر در سال و شروع طرح‌های جدید و توسعه کارخانه‌های تایرسازی موجود، برنامه‌های ما تا دو سال آینده شامل نصب و راه‌اندازی خط ۱۵ هزار تنی تولید یارن‌پلی‌استر، توسعه خط تاب و بافت تا ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال و توسعه خط تولید برای تولید چیفر است. از آنجا که تایر جزء کالاهای راهبری است، تولید مواد اولیه صنعت تایر و تکمیل زنجیره تولید آن از حساسیت بالایی برخوردار است. بنابراین، چشم‌انداز شرکت همسو با اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، بخش صنعت و معدن کشور در افق سال ۱۴۰۴ تعریف و تعیین شده است.

 توسعه و رکود صنعت تایر چه تاثیری بر صنعت تولید منسوجات دارد؟

هر صنعت پایین‌دستی به صنعت بالادست خود وابسته است و این وابستگی در صنعت پایین‌دست تایر به‌خصوص تولیدکنندگان منسوج تایر بیشتر و حساس‌تر است زیرا تولیدکنندگان منسوج تایر تقریباً ۱۰۰ درصد محصولات خود را برای مصرف در کارخانه‌های تایرسازی ارسال می‌کنند و اگر صنعت تایر به هر دلیلی دچار رکود و افت تولید شود، این مشکل به‌صورت مستقیم در کارخانه‌های ما نیز رخ می‌دهد.

 چشم‌انداز این صنعت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چشم‌انداز صنعت تایر، همسو با چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور است و برای دستیابی به این چشم‌انداز باید سیاست‌های دولت، سیاست‌های حمایتی از صنایع باشد البته نه حمایتی که موجب شود، تولیدکننده محصولات را با هر کیفیتی تولید و روانه بازار کند؛ با توجه به ابزارهایی که دولت در اختیار دارد، انتظار می‌رود برای بهبود روند تولید ملی استفاده شود که یکی از آنها، تثبیت قیمت ارز است یعنی سرمایه‌گذاران از آینده قیمت ارز تصویری ندارند و نمی‌توانند ریسک بزرگ سرمایه‌گذاری ‌به‌خصوص در صنعت تایر که ارزبری بالایی دارد را تقبل کنند.

 با توجه به تحریم، تغییرات نرخ ارز و شرایط موجود در کشور، این صنعت با چه مشکلاتی مواجه است؟

در واحدهای فعال، عدم تثبیت قیمت ارز و کمبود ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی می‌شود که در نتیجه، باعث افزایش قیمت تمام‌شده تایر خواهد شد. نقش دولت در تثبیت قیمت ارز، بسیار حساس است و دولت باید قیمت ارز را برای اجرای طرح‌های توسعه و خرید مواد اولیه حداقل در یک دوره سه ساله ثابت نگه دارد؛ البته تحریم‌ها می‌تواند یک فرصت قلمداد شود و در سال حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی، این فرصت به تولیدکنندگان داده می‌شود که با تولید با کیفیت بتوانند جای کالاهای وارداتی از کشوری مانند چین را بگیرند، اما با افزایش قیمت ارز، مواد اولیه خارجی با قیمت بالاتری به دست تولیدکنندگان می‌رسد و این افزایش در قیمت تمام‌شده تایر تاثیر مستقیمی داشته و موجب گران شدن تایر داخلی مقابل رقبای خارجی می‌شود.

کمبود و افزایش نرخ ارز نیز همراه با بالابودن هزینه‌های غیرمتعارف واردات رسمی تایرهای سواری، موجب ایجاد وضعیت مناسبی در ‌بازار لاستیک‌های سواری وارداتی برای کالاهای قاچاق شده است و به‌همین دلیل بازار در انحصار واردکنندگان غیرمجاز قرار گرفته است. درچنین شرایطی، رقابت عادلانه برای تولید کنندگان داخلی و واردکنندگان قانونی و رسمی از بین رفته و بازار مصرف را به قاچاقچیان می‌سپارد. در این شرایط که تولیدکنندگان داخلی به‌دلیل کمبود مواد اولیه قادر به تولید با تمام ظرفیت نیستند و از طرفی، هنوز برنامه‌ریزی انجام شده برای طرح‌های توسعه، عملیاتی نشده است، عدم برنامه‌ریزی دقیق دولت برای تامین این بخش از نیاز بازار، تنها به کسب‌وکار قاچاقچی‌ها دامن می‌زند و سود کلانی را به جیب واردکنندگان غیررسمی سرازیر می‌کند.