اکنون ۲۵ سال از آغاز حیات فولاد مبارکه می‌گذرد و این صنعت در کنار صنایع مادر دیگر، با فراز و نشیب‌های بسیار رشد کرده و سهم بسزایی در تولید، اشتغال و اقتصاد ایران بازی کرده است.

آن‌گونه که سیاستگذاران و مدیران فولاد مبارکه می‌گویند این مجموعه از زمان راه‌اندازی تا امروز، در چارچوب استراتژی‌های برگرفته از الگوهای جهانی در حال حرکت است و یکی از اصول راهنمایش هم، مشورت با مشتریان است. نکته دیگر توجه به نیروی انسانی و آموزش کارکنانی است که می‌توانند سرنوشت‌سازترین بخش کاری این مجموعه باشند و با درایت و علمی که به‌کار می‌گیرند، زمینه‌ساز تحول هر چه بیشتر در فولاد مبارکه و در دیدی کلان‌تر، صنعت فولاد کشور شوند. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهند در سال ۷۱ که ماه‌های آغازین کار فولاد مبارکه بود، این شرکت ظرفیت تولیدی در حدود ۴/ ۲ میلیون تن داشت که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، در سال ۹۵ این ظرفیت تولید به ۲/ ۷ میلیون تن رسیده و به‌تبع آن میزان اشتغال نیز به شدت بالا رفته است.

آن‌گونه که آمارها گواهی می‌دهند، این در شرایطی است که در حوزه تولید نیز، ظرفیت هفت میلیون و ۲۰۰ هزارتنی در برنامه فولاد مبارکه است که در ازای این رقم هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تنی، ۱۴ هزار نفر نیروی مستقیم مشغول به کار شده و دو تا سه هزار نفر نیز، در بخش پیمانکار متمرکز و مشغول به کار شده‌اند.

در عین حال، سه هزار نفر نیز در طرح‌های توسعه این صنعت، مشغول به کار هستند. اما هرچقدر از خود شرکت فولاد مبارکه پا را فراتر بگذاریم، این مجموعه توانسته با فعالیت‌های خود، اشتغال قابل توجهی در زمینه‌های مختلف و رشته‌های گوناگون ایجاد کند که دامنه آن، از حمل‌ونقل، ساخت قطعات و تجهیزات تا وسایل حمل‌ونقل از جمله کامیون و واگن و راه‌آهن و ریل که کالای فولاد مبارکه را حمل می‌کنند، کشیده شده است.

در مجموع می‌توان گفت بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در حوزه معادن و سایر نقاط مرتبط با فعالیت فولاد مبارکه ایجاد شده و این افراد مشغول به انجام فعالیت هستند؛ پس فولاد مبارکه سبب ایجاد این اشتغال و محرکی برای اقتصاد ایران شده است.

58