در این طرح بیمه گذار، یک نفر را به عنوان بیمه شده اصلی و مابقی را تحت عنوان بیمه شده گان تبعی مشخص کرده و هر یک از بیمه شده گان میتوانند علاوه بر پوشش اصلی سرمایه فوت، با پرداخت حق بیمه مجزا، از سایر پوشش‌های اضافی بیمه نامه بهره مند گردند. حق بیمه هر بیمه شده بر اساس سن و سرمایه و وضعیت سلامت وی تعیین گردیده و پس از کسر حق بیمه پوشش‌های بیمه‌ای (پوشش‌های اصلی و اضافی) بیمه شده اصلی و بیمه شده گان تبعی و هزینه‌های بیمه نامه، از حق بیمه اولیه، مابقی به عنوان اندوخته بیمه نامه لحاظ میگردد.

• پوشش فوت: سرمایه فوت بسته به میزان حق بیمه پرداختی در سال و سن بیمه شدگان هر یک به صورت مجزا تعیین می‌گردد که قابلیت افزایش را در سال‌های آینده خواهد داشت و تنها در صورت فوت هر یک از بیمه‌شده گان در مدت بیمه نامه به ذینفعان بیمه نامه پرداخت می‌شود.

بیمه گرمتعهداست درصورت رعایت تعهدات توسط بیمه گذار و فوت هر یک از بیمه شدگان در هر سال بیمه ای، مبلغ سرمایه فوت مربوط به سال بیمه‌ای منطبق با تاریخ فوت و همچنین در صورت فوت بیمه شده اصلی، سرمایه فوت بعلاوه اندوخته بیمه نامه بصورت روز شمار تا زمان فوت را به ذینفعان پرداخت نماید. همچنین بیمه گذار می‌تواند به منظور مقابله با اثرات تورم درخواست افزایش سرمایه فوت به میزان ۵، ۱۰، ۱۵ و یا ۲۰ درصد در هر سال برای هر یک از بیمه شدگان را داشته باشد. سرمایه این پوشش برای هر یک از اعضای بیمه نامه از یک تا ۲۵ برابر حق بیمه سال اول و تا سقف ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال میباشد. به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران، حداکثر سرمایه فوت قابل ارائه برای بیمه شده گان کمتر از ۱۶ سال حداکثر ۱۵ برابر حق بیمه سال اول و با لحاظ سقف تعیین شده در رده‌های سنی مختلف می‌باشد.

• پوشش حیات: سرمایه قابل پرداخت در صورت حیات بیمه شده اصلی در پایان مدت بیمه نامه با جمع‌آوری و انباشتن بخشی از وجوه پرداختی بیمه‌گذار در یک اندوخته سرمایه‌گذاری، تامین می‌شود که این اندوخته می‌تواند با هدف تامین دوره بازنشستگی یا سایر مقاصد مالی فرد در آینده، تشکیل گردد.

در طرح خانواده، بیمه گذار با موافقت هر یک از بیمه شده گان بر پایه نیازهای خود و خانواده سرمایه‌ای را به عنوان سرمایه فوت انتخاب می‌کنند و بیمه گذار به تناسب سرمایه انتخابی و همچنین با توجه به تمایل و توان مالی خود، مبلغ حق بیمه و نحوه پرداخت آن را (اعم از ماهانه، دو ماهه، سه‌ماهه، شش‌ماهه، سالانه و یا یکجا) برمی‌گزیند. حق بیمه‌های پرداختی پس از کسر حق بیمه لازم برای پوشش فوت هر یک از بیمه شده گان، هزینه‌های بیمه نامه، مالیات بر ارزش افزوده و پوششهای اضافی، به اندوخته سرمایه‌گذاری افزوده می‌شود. اندوخته بیمه نامه طی سالهای بعد با افزوده شدن حق بیمه‌ها و اختصاص سود به آنها، افزایش یافته و با تشکیل سرمایه حیات، پس‌اندازی مطمئن برای رفع نیازهای احتمالی و برنامه‌های آینده ذینفعان خواهد بود. نرخ سود تضمینی در بیمه‌های عمر طرح خانواده طبق آیین نامه بیمه مرکزی در ۵ سال اول بیمه نامه ۱۸ درصد و در ۵ سال دوم معادل ۱۵ درصد و از سال ۱۰ به بعد معادل ۱۰درصد میباشد.

پوشش‌های اضافه- در این بیمه نامه علاوه بر پوشش خطر فوت و همچنین اندوخته تشکیل شده در صورت حیات بیمه شده اصلی در انتهای بیمه نامه به منظور تامین دوران بازنشستگی و یا سایر مقاصد، برخی پوششهای اضافی نیز پیش‌بینی شده که هر یک از آنها با لحاظ حق بیمه مربوطه، تعهدات خاصی را برای بیمه‌گر به دنبال دارد و در صورت وقوع خطر تحت پوشش بیمه، از هر یک از بیمه‌شده گان حمایت می‌کند.

پوشش فوت ناشی از حادثه در صورت انتخاب این پوشش و فوت ناشی از حادثه بیمه شده، سرمایه فوت ناشی از حادثه علاوه بر سرمایه فوت به هر علت به استفاده کنندگان پرداخت خواهد شد. لازم به ذکر است در صورت فوت بیمه شده اصلی علاوه بر موارد فوق، بسته به درخواست بیمه گذار اندوخته تشکیل شده تا زمان فوت نیز می‌تواند به ذینفعان پرداخت گردد. سرمایه فوت ناشی از حادثه ضریبی از سرمایه فوت به هر علت بوده و بیمه گذار می‌تواند به دلخواه سرمایه این پوشش را از یک تا سه برابر سرمایه فوت به هر علت جهت هر یک از بیمه شده گان انتخاب نماید. این پوشش برای بیمه شدگان ۴ سال به بالا (تا انتهای مدت بیمه نامه) قابل ارائه است.

ویژگی‌های طرح خانواده

امکان استفاده از پوشش‌ها بیمه‌ای برای کل اعضای خانواده به طور همزمان با پرداخت یک حق بیمه.

واریزمتفرقه: به منظور تقویت اندوخته سرمایه‌گذاری، بیمه گذار در هر زمانی (چه در زمان تکمیل فرم پیشنهاد و چه در طی مدت بیمه نامه) می‌تواند وجهی را تحت عنوان اندوخته اولیه یا واریز متفرقه به حساب اندوخته بیمه نامه واریز نماید.

سن بیمه شده در زمان صدور: از بدو تولد تا سن ۶۵ سالگی

مدت بیمه نامه: ۵ الی ۳۰ سال

روش پرداخت حق بیمه: یکجا، سالیانه، شش ماهه، سه ماهه، دوماهه، ماهانه.

حق بیمه: حداقل حق بیمه یکجا: ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال،

حداقل حق بیمه سالانه: ۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال

ضریب افزایش سالانه حق بیمه: ۰، ۵درصد، ۱۰درصد، ۱۵درصد، ۲۰ درصد (به انتخاب بیمه گذار)

ضریب افزایش سالانه سرمایه فوت: ۰، ۵درصد، ۱۰درصد، ۱۵درصد، ۲۰درصد (به انتخاب بیمه گذار)

حداکثر سن ارائه پوشش فوت و حادثه: ۷۰ سالگی

تعهدات بیمه‌گر در خصوص پوششهای اضافه حادثی معادل ضریبی از پوشش فوت حادثی می‌باشد.

پرداخت اندوخته انتهای دوره بصورت مستمری (مادام یا مدت معین)

معافیت سرمایه بیمه عمروسرمایه‌گذاری از مالیات بر درآمد، طبق ماده ۱۳۶ قانون مالیات‌های مستقیم

بخشودگی مالیاتی حق بیمه‌های عمروسرمایه‌گذاری، طبق ماده ۱۳۷ قانون مالیات‌های مستقیم

معافیت سرمایه بیمه عمروسرمایه‌گذاری از مالیات بر ارث مطابق مواد ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۳ و ۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۴۵

مشارکت در منافع

در بیمه‌نامه‌های عمر وسرمایه‌گذاری، بیمه‌گذار علاوه بر سود علی‌الحساب تضمینی، در ۸۵درصد منافع حاصل از سرمایه‌گذاری بیمه‌گر بر روی ذخیره بیمه‌نامه‌ مشارکت دارد و این مشارکت بصورت افزایش اندوخته سرمایه‌گذاری به استفاده‌کننده از بیمه‌نامه پرداخت می‌گردد. منظور بیمه‌گران از قراردادهای با مشارکت، آن است که در پایان مدت بیمه، علاوه بر سرمایه و اندوخته اولیه، مبلغی اضافه به بیمه‌گذار پرداخت شود تا از این راه تا حد ممکن آثار تورم خنثی شده و مزایای بیمه‌های‌ عمر جالبتر و افزون‌تر باشد.