معرفی شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس

این شرکت خود از شرکتهای تابعه سرمایه گذاری پارسیان به شمار می رود. شرکت اپال کانی پارس تاکنون سرمایه گذاری در شرکتها و پروژه های متعددی را همزمان با آغاز یکی از «بزرگترین مشارکت های بخش خصوصی با صنعت معدن» با اتکا به مدیریت ، فناوری و تجهیزات خود انجام داده است  . پس از تلاش و توفیق در واگذاری بخش عمده ای از پروژه سنگ آهن سنگان به این شرکت و تاسیس شرکتهای اقماری مرتبط ، در نهایت «پروژه استخراج بیش از ۶۰ میلیون تن سنگ آهن کشور» در سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی کلید می خورد . خرید تجهیزات و ماشین آلات لازم جهت اجرای پروژه و مونتاژ آنها توسط پرسنل متخصص شرکت تا سال ۱۳۹۷ انجام شده است . مشارکت در اجرای این پروژه توسط شرکت اپال کانی پارس علاوه بر ایجاد نقشی موثر در افزایش بهره وری استخراج سنگ آهن کشور ، ارزش افزوده قابل توجهی نیز برای سهامداران خود در پی خواهد داشت که می تواند نقطه انگیزش و ترغیب بخش خصوصی در جهت ورود به این صنعت باشد . به موازات پروژه فوق ، با اقدامات این شرکت ، طرح های نیمه تمام احداث مجتمع های تولید آهن اسفنجی ، گندله و کنسانتره متعلق به این شرکت نیز شتاب مطلوبی به خود گرفت که منتهی به افتتاح کارخانه‌های تولید گندله به ظرفیت ۵ میلیون تن در بهمن ۱۳۹۶ توسط معاون اول محترم رئیس جمهور و نیز آهن اسفنجی پارس فولاد سبزوار با ظرفیت هشتصد هزار تن در اردیبهشت ۹۷  توسط ریاست محترم جمهور ، گردید . برنامه آتی این شرکت ، تبدیل شدن به یک هلدینگ معدنی مستقل با سهامی قابل عرضه در بورس می باشد.

خلاصه فعالیت های این شرکت در زمینه های زیر می‌باشد :

۱- سرمایه گذاری در معادن

۲- سرمایه گذاری در زنجیره فولاد ، شامل سنگ آهن ، کنسانتره ، گندله و ...

۳- خدمات اکتشاف ،استخراج و فرآوری مواد معدنی

ماموریت‌ها

ماموریت های این شرکت عبارت می باشند از :

- انجام کلیه عملیات زمین شناسی واکتشاف معدنی ، ژئوفیزیک، ژئوشیمی وزمین شناسی.

- طراحی واستخراج معدن، بهره برداری وتولید انواع مواد معدنی

- انجام مطالعات تکنولوژی وفرآوری مواد معدنی

- مهندسی، تدارکات وساخت ومدیریت پروژه های صنایع معدنی

- مشارکت وسرمایه گذاری درطرح ها وپروژه های معدنی وصنایع معدنی.

- تأسیس شرکتهای مرتبط با موضوع، شعبات ونمایندگیها

سرمایه‌گذاری‌ها

سرمایه گذاری ها و فعالیت ها ، جهت حصول اهداف این شرکت عبارتند از :

۱- شرکت اپال پارسیان سنگان : با مشارکت ۶۰ درصدی این شرکت انجام پذیرفته که طی این سرمایه گذاری بهره‌برداری از  کارخانه ۶/ ۲ میلیون تنی کنسانتره و ۵ میلیون تنی گندله واقع در منطقه سنگان صورت پذیرفت و هم اکنون با ظرفیت کامل در حال تولید می‌باشد. لازم به توضیح است که  کارخانه ۴/ ۲ میلیون تنی کنسانتره، در همین منطقه در حال ساخت و تکمیل جهت بهره‌برداری می‌باشد .

۲- شرکت پارس فولاد سبزوار : با مشارکت ۸۵ درصدی این شرکت انجام و منجر به بهره برداری از کارخانه تولید آهن اسفنجی و طرح ذوب فولاد سبزوار شده است . این شرکت دارای یک واحد انباشت و برداشت مواد اوّلیه به ظرفیت ۲۵/ ۱ میلیون تن، یک واحد احیاء مستقیم به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن، یک واحد فولادسازی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال می باشد که کارخانه احیا به بهره برداری رسیده و با ظرفیت کامل در حال تولید می باشد  . ضمن اینکه واحد فولاد سازی در حال ساخت و تکمیل می باشد.

۳- بهره برداری معدن ده زمان که دستاورد آن  استخراج سالانه ۵۰،۰۰۰ تن سنگ آهن و اشتغال ۴۵ نفر نیروی انسانی در شهرستان بردسکن می باشد.

۴- انجام خدمات پیمانکاری در پروژه استخراج سنگ‌آهن سنگان طی کنسرسیومی با مدیریت این شرکت، که عملیات استخراج آن با استفاده از تجهیزات زیر در سال ۱۳۹۸ آغاز گردیده است :

* بیست و چهار دستگاه دامپتراک ۱۳۶ تنی

* چهار دستگاه شاول PC۴۰۰۰ با ابعاد باکت ۱۵ متر مکعب خریداری شده از شرکت کوماتسو آلمان

*یک دستگاه اسلاپنر SLEIPNER خریداری شده از کشور فنلاند جهت انتقال شاول ها به جبهه کارهای استخراجی

* سه دستگاه حفاری  DI۵۵۰ خریداری شده از شرکت سندویک سوئد برای انجام عملیات حفاری آتشباری