بازسازی محیط شهری تا پایان سال ۹۸

با این حال با جدیت پیگیر اتمام ساخت واحدهای زلزله‌زدگان شدیم و تا این لحظه اقدامات بسیار اثربخشی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده صورت گرفته است. دولت در این زمینه با جدیت پیگیر امور بوده و مدیریت ارشد استان نیز تمام تلاش خود را برای اتمام بازسازی واحدهای مناطق زلزله‌زده به‌کار گرفت. باید به صراحت گفت طی دو سال اخیر به اندازه ۱۰ سال در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه مقاوم‌سازی انجام شده است. واحدهای ساخته‌شده از استحکام قابل قبولی برخوردار بوده و علاوه بر استانداردهای ساخت‌وساز، آزمون خود را در ۱۷ زلزله بالای ۵ ریشتر، از جمله زلزله ۴/ ۶ریشتری آذرماه ۹۷ پس داده‌اند.

پایان بازسازی خانه‌های روستایی

بازسازی خانه‌های روستایی تمام شده است و پرونده خانه‌های شهری تا پایان امسال بسته می‌شود، اما مردم مناطق زلزله‌زده می‌گویند جهش قیمت مصالح ساختمانی کار تکمیل خانه‌هایشان را لنگ کرده است. به همین دلیل با تلاش استاندار محترم و همکاری بانک‌های عامل برای ۱۲ هزار و ۲۶۰ واحد احداثی که موفق به تکمیل خانه‌های خود نشده‌اند، تسهیلات ۱۲ میلیون‌تومانی جعاله مسکن با بازپرداخت هفت‌ساله و نرخ سود پنج درصد اعطا می‌شود که بتواند آسیب‌دیدگان را در تکمیل خانه‌هایشان یاری کند. ۱۸ هزار و ۸۰۰ کانکس به منظور اسکان موقت در مناطق زلزله‌زده نصب شد و به بهره‌برداری رسید. در راستای بازسازی و تکمیل واحدهای مسکونی و به منظور عادی‌سازی، حذف آثار ناشی از زلزله و تامین فضای مناسب محیط شهری، جمع‌آوری کانکس‌ها در دستور کار استان قرار گرفت که تاکنون بیش از ۱۷ هزار کانکس جمع‌آوری شده است.

خانه‌های مناطق زلزله‌زده قد کشیدند

طولانی شدن بازسازی خانه‌های زلزله‌زده به دلیل افزایش تعداد طبقات بوده است. در زمان وقوع زلزله متوسط طبقات واحدهای تخریب‌شده ۳/ ۱ طبقه بود اما حالا که قیمت مسکن بالا رفته و فرصت بازسازی خانه‌ها ایجاد شده، متوسط تعداد طبقات در سرپل ذهاب به ۸/ ۳ رسیده است. در تشریح حمایت‌های صورت‌گرفته باید گفت؛ علاوه بر اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه، بلاعوض و تسهیلات معیشتی و خدماتی همانند آواربرداری، صدور پروانه ساخت، هزینه خدمات فنی مهندسی، سیمان رایگان، آهن‌آلات به نرخ تعاونی و نیز کمک‌هزینه خرید کالا به صاحبان واحدهای تخریبی اعطا شد. با توجه به اینکه خدمات ارائه‌شده به منظور کمک به ساخت ۸۰ متر واحد مسکونی اعطا شده، توان پاسخگویی به واحدهای بالای صد متر و در چند طبقه را نخواهد داشت و از این رو از آسیب‌دیدگان توقع می‌رفت به منظور آرامش خانواده حداقل یک طبقه را تکمیل و به مرور نسبت به تکمیل سایر طبقات اقدام کنند.

سرپناه مردم بر واحدهای اداری اولویت دارد

پایان سال ۹۸ بازسازی در محیط شهری به پایان می‌رسد. پیشرفت خوبی در روند ساخت‌وساز داشتیم با این حال باید ساخت‌وسازهای نیمه‌کاره هرچه سریع‌تر تکمیل شود. سیاست کلی استان بر اولویت بازسازی واحدهای مسکونی مردمی بود و واحدهای اداری در اولویت بعدی قرار داشت. باید به‌صراحت گفت که هیچ پرونده بلاتکلیفی در این خصوص نداریم. کار بازسازی خانه‌های روستایی که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده، به اتمام رسیده است اما کار بازسازی شهرهای زلزله‌زده تا پایان امسال طول می‌کشد. در رابطه با بازسازی واحدهای صنفی آسیب‌دیده نیز واحدهای صنفی باید به منظور ایجاد رونق اقتصادی در مناطق زلزله‌زده هرچه زودتر تکمیل شوند؛ اولویت بازسازی و پرداخت تسهیلات باید با واحدهای صنفی فعال باشد که به همین منظور در دومین سالگرد زلزله پایان بازسازی واحدهای صنفی و تجاری آسیب‌دیده از زلزله را اعلام خواهیم کرد.

رصد دقیق ساخت‌وساز

رصد دقیق روند ساخت‌وسازها در دستور کار ما بوده و تا امروز این رصد ادامه داشته است. امروز خرسندیم که بسیاری از افراد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی در حال ساخت خانه‌های چندطبقه هستند که خود می‌تواند نمادی از فرصت‌سازی از تهدید زلزله و نیز بازتوانی واقعی آسیب‌دیدگان باشد. همچنین درباره جابه‌جایی تعدادی از روستاها باید توضیح داده شود که برخی از روستاها پس از زلزله به دلیل پیشگیری از وقوع خطرات جابه‌جا شده‌اند که برنامه‌ریزی برای تامین زیرساخت‌های آب، برق و گاز توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان در دست اقدام است. در تشریح اعتبارات تخصیص‌یافته بازسازی مناطق زلزله‌زده؛ از کل خسارت وارده به زیرساخت‌های مناطق زلزله‌زده که یک هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان در سال ۹۶ برآورد شده است، مبلغ ۶۹۵ میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ و کمک به زیرساخت توسط هیات دولت در سال ۹۷ اعتبار ابلاغ شده است.

همچنین در سال ۹۸ نیز مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ ابلاغ شده است که با اعتبارات فوق بخشی از زیرساخت‌ها بازسازی شده و باقی‌مانده در حال تکمیل است و از جمله آنها می‌توان به بازسازی تاسیسات آب شرب شهری و روستایی، برق، راه، بازسازی ۷۸ مدرسه، ۶۷ باب مرکز بهداشتی، بیمارستان سرپل ذهاب، گیلانغرب، اسلام‌آباد غرب، ثلاث باباجانی، بازسازی ۱۷۹ مسجد روستایی و شهری اشاره کرد. با اعتبارات مذکور ۱۱۳۳ پروژه تعریف و اجرایی شد که تاکنون ۵۳۳ واحد اداری و خدماتی بازسازی شده و به بهره‌برداری رسیده است و مابقی از پیشرفت فیزیکی ۵۵درصدی برخوردار است. در ادامه از تعمیر و مرمت ۱۴۵ مسجد در مناطق زلزله‌زده باید گفت و اینکه نوسازی ۳۴ مسجد در دست اقدام و پیگیری است.

سخن آخر

مجموع اقدامات انجام‌شده برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه حاصل عملکرد دستگاه‌های مختلف اجرایی و ستادهای بازسازی استان‌های معین است و جا دارد در خاتمه از زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه ستادهای معین تشکر و قدردانی ‌کنیم که همکاری آنها سبب بهبود کیفیت و سرعت‌بخشی به روند سخت بهسازی مناطق زلزله‌زده بوده است.