فولاد بافت در مسیر ایجاد واحد گندله‌سازی  تا سرمایه‌گذاری در تولید کنسانتره

دنیای اقتصاد با محمد روزبهانی، نایب‌رئیس هیات‌‌مدیره شرکت احیاء استیل فولاد بافت کرمان درباره میزان تولید این شرکت و همچنین تامین مواد اولیه فازهای توسعه‌ای به گفت‌وگو نشسته است. 

بیشتر گندله مورد نیاز فولاد بافت از گل‌گهر تامین می‌شود

نایب‌رئیس هیات‌‌مدیره شرکت احیاء استیل فولاد بافت با اشاره به میزان تولید شرکت احیا استیل فولاد بافت از زمان راه‌اندازی تاکنون عنوان کرد: در سال ۹۸ این واحد قادر به تولید ۵۵۳ هزار و ۱۰۹ تن آهن‌اسفنجی شده است. همچنین در نیمه نخست سال ۹۹ قادر به تولید ۳۵۷ هزار و ۷۲۶ تن آهن اسفنجی شده است. 

روزبهانی با اشاره به تامین مواد اولیه احیاء استیل فولاد بافت عنوان کرد:‌ یکی از مهمترین مواد اولیه فولاد بافت، گندله است که این مجموعه گندله مصرفی خود را از شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تامین می‌کند‌‌. وی همچنین با اشاره به تامین مواد اولیه فاز دوم فولاد بافت عنوان کرد: در فاز دوم فولاد بافت یک واحد احیای مستقیم دیگر با ظرفیت 800 هزار تن و یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت 5/ 2 میلیون تن در نظر گرفته شده است که این واحد نیازمند تامین کنسانتره خواهد بود که تامین کنسانتره مورد نیاز برای این فاز نیز از منطقه گل‌گهر (گل‌گهر و گهرزمین) پیش‌بینی شده است‌. نایب‌رئیس هیات‌‌مدیره شرکت احیاء استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که فولاد بافت با توجه به برنامه‌های فاز دوم ممکن است که با کمبود مواد اولیه روبه‌رو شوند، آیا در نگاه بلندمدت روی معادن سرمایه‌گذاری نخواهد کرد، گفت: فولاد بافت بر تخصیص سهمیه از معادن موجود کشور تمرکز دارد، اما در عین حال برای تضمین تامین کنسانتره مورد نیاز واحد گندله‌سازی خود در حال بررسی تولید کنسانتره از سنگ آهن هماتیتی موجود در کشور است. روزبهانی همچنین در پاسخ به این پرسش که مشکل تامین سنگ آهن برای واحدهای فولادسازی و احیای مستقیم از چه زمانی شدت بیشتری به خود گرفت و فولاد بافت چه تدابیری در این راستا اندیشیده است، گفت: با توسعه واحدهای احیا و فولادسازی، نیاز به سنگ آهن روندی رو به رشد داشته است، اما بهره‌برداری از معادن دشوارتر و با باطله‌برداری بیشتر شده است. اکتشاف‌های جدید نیز رخ نداده است و نتیجه آن با وجود افزایش چشمگیر حجم معدن‌کاری، عدم توازن میان سنگ‌آهن تولیدی و مورد نیاز بوده است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که خرید سهام معادن سنگ آهن برای واحد بافت بهتر است یا سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشافات جدید، گفت: هزینه‌های اکتشاف جدید یا خرید سهام مدیریتی شرکت‌های معدنی بزرگ در توان مالی شرکت فولاد بافت نیست. شرکت فولاد بافت می‌تواند با سرمایه‌گذاری در تولید کنسانتره و با تفاهم‌های بلندمدت برای تضمین تامین خوراک خود اقدام کند.

تاثیر 10 درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل

نایب‌رئیس هیات‌‌مدیره شرکت احیاء استیل فولاد بافت در پاسخ به این پرسش که تامین حمل مواد اولیه فولاد بافت از استان‌هایی که ممکن است که با فاصله زیاد باشند، این موضوع چه اندازه بر هزینه‌های شرکت می‌افزاید، گفت: هزینه حمل‌ونقل رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد و این موضوع می‌تواند بخش از سود شرکت را ببلعد. با افزایش صد کیلومتری منبع تامین خوراک فولاد بافت، حدود 10درصد از سود شرکت کاسته می‌شود.

روزبهانی در پایان با اشاره به راهکارهایی برای تضمین خوراک اولیه در فازهای توسعه‌ای خاطرنشان کرد: راهکار تضمین خوراک برای فولاد بافت، فرآوری سنگ آهن هماتیتی کم‌عیارتری است که در حال حاضر مشتری چندانی برای آن وجود ندارد و می‌توان با قراردادهای بلندمدت با معادن کوچک یا خریداری این معادن اقدام کرد. این معادن خوراک واحد فرآوری هماتیتی را تضمین کرده و معادن نیز از وجود مشتری دایمی برای تولید خود اطمینان حاصل می‌کنند و به نوعی معامله‌ای برد-برد تلقی می‌شود. 

روزبهانی copy