افق‌های ساپ در حوزه نرم افزار

این شرکت سال ۹۶ تاسیس شد و با ۱۲ نفر فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون این تعداد به ۳۰ نفر رسیده است. سرمایه این شرکت در حال حاضر ۵۰۰ میلیون تومان است و افزایش سرمایه را در دستور کار خود دارد.

 

چالش های معرفی نرم افزار در شرایط کرونا

یکی از چالش های جدی در مسیر توسعه نرم افزاری در کشور معرفی دقیق و شناسایی ضرورت های دسترسی به نرم افزارها است اما در شرایط کنونی که برگزاری سمینارها با چالش های جدی روبرو شده است این مهم به سهولت ممکن نیست.

در این رابطه مدیرعامل سامانه اندیشمند پگاه (ساپ) می گوید: این شرکت از آنجا که به تازگی وارد بازار شده هنوز به طور رسمی در یک نمایشگاه شرکت نکرده است؛ با این حال چندین نسخه از این برنامه در صنایع کشور به فروش رسیده است و چندین هزار فروشنده و توزیع کننده از سیستم فروش تبلتی این شرکت استفاده می کنند. نکته جالب آن که یکی ازشرکت های بزرگی که از این سیستم ها استفاده کرده بعد از یک سال توانسته 30 تا 40 درصد در هزینه های توزیع کامیون های خود صرفه جویی ایجاد کند و این به معنای کاهش بخش زیادی از هزینه ها در این شرایط برای این شرکت ها بوده است.

 

هوش تجاری در خدمت کسب و کارها

علاوه بر این برنامه دیگری که این شرکت عرضه کرده «بی آی» یا همان هوش تجاری است که به گفته قدس، یک سری دیتا را از ERP هر مجموعه و اطلاعات رقبا استخراج می کند و از تلفیق این دو، گزارش های مهم و داده کاوی و تحلیل را تهیه و در اختیار شرکت ها قرار می دهد که بسیار مورد توجه شرکت ها بوده و هست و خصوصا در شرکت های هلدینگی کاربرد فراوانی دارد.

قدس معتقد است قابلیت سهولت اتصال کاربران به ERP شرکت ساپ از مزیت های دیگر این روش است که اجازه می دهد کاربران از طریق دستگاه های مختلف از جمله کامپیوتر، تبلت، گوشی های هوشمند و ... بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنند و دستورات لازم را در کارتابل خود اعلام نمایند.

مزیت دیگر یوزر و پسوردی است که شرکت ها در اختیار مشتریان خود قرار داده و مشتریان با ورود به سیستم سفارش آنلاین می دهند و محدودیت زمانی نیز برای ثبت سفارش وجود ندارد. ضمن آن که سایر اطلاعات دریافت و پرداخت و صورتحساب های خود را نیز می توانند به لحظه مشاهده نمایند.

ویژگی دیگر به خصوص در دوره کرونا موضوع پشتیبانی از شرکت هایی است که این نرم افزارها را تهیه کرده اند و ارایه خدمات به آنان است که اگر مشکلی پیش بیاید از راه دور می توان مشکلات این سیستم را برطرف و آن را پشتیبانی کرد.

 

دوره طلایی ساپ پس از کرونا

این شرکت اکنون در حال کار کردن بر روی سیستم رایانش ابری است.  ERPها یا به صورت اختصاصی روی شبکه و سرور شرکت ها پیاده سازی می شوند و یا در سیستم رایانش ابری فعال هستند. مدل دوم که سیستم جدیدی در دنیاست هزینه های پایینی برای راه اندازی دارد و ما امیدواریم تا سال آینده این نوع سیستم را نیز ارایه کنیم.

 

چالش های ساپ در ایران

قدس معتقد است مشکلات متعددی در مسیر فعالیت این شرکت ها وجود دارد؛ عدم شناخت صحیح شرکت ها از سیستم های ERP یکی از این مشکلات است که البته به فعالیت شرکت های نرم افزاری نیز برمی گردد زیرا شرکت های مذکور باید تولیدکننده ها و فعالان اقتصادی را با این سیستم ها و مزایای آنها آشنا کنند.

به گفته وی این شرکت به دلیل حضور سی ساله در حوزه FMCG  روش های خوبی  (best practice)  در این صنعت در اختیار دارد که در زمینه تولید و توزیع بسیار مناسب بوده و در سیستم های ERP ساپ نیز نهادینه است و کمک بسیار موثری برای شرکت های استفاده کننده محسوب می شود.

به عنوان مثال ماژول توزیع هوشمند بر اساس نقشه جغرافیایی (GIS) این شرکت باعث شده کارایی توزیع در شرکت ها افزایش یابد و ما از این روش ها به خوبی استفاده کرده و از دانش تخصصی صنایع نیز استفاده کرده ایم که برای شرکت ها بسیار مفید است و باعث کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری می شود.

به گفته وی این شرکت با تعداد فروش هایی که انجام داده نقطه نظراتی دریافت کرده و پیوسته در حال بهبود روش ها برای جلب رضایت مشتریان خود در آینده است.

سیستم رایانش ابری نیز دیگر فعالیتی است که این شرکت در نظر دارد بزودی عملیاتی کند تا این مدل سیستمی را برای مشتریان خود ارایه کند.

 

استقبال از سیستم های یکپارچه در کرونا

به گفته قدس، کرونا هم باعث شد سیستم های یکپارچه با اقبال خوبی روبرو شوند و امروز خریداران آنلاین نیز افزایش یافته اند و در دنیا این موضوع بسیار جا افتاده است بطوریکه به عنوان مثال شرکت آمازون بیشترین سودآوری خود را در یک سال اخیر به دست آورده است.

این بدان معناست که ایران نیز در استفاده از تکنولوژی شرایط خوبی دارد و به رغم تحریم ها و محدودیت ها شرکت های ایرانی از تکنولوژی به خوبی استقبال کرده و به سمت سیستم های ERP و آنلاین روی آورده اند.

به گفته وی اکنون برخی شرکت های بزرگ ایرانی هستند که از نرم افزارهای خارجی استفاده می کنند که البته به دلیل تحریم ها فعالیت آنها با مشکلاتی روبرو شده است. البته این نرم افزارها بسیار گران نیز هستند و شرکت های متوسط نمی توانند از آنها استفاده کنند، لذا سیستم های ایرانی ارزانتر و مناسب ترند؛ هرچند از نظر کیفی ممکن است قابل مقایسه با سیستم های خارجی نباشند اما به هر حال با توجه به بازار و شرایط تولید در کشور ما این سیستم های داخلی پاسخگوی نیاز شرکت های ایرانی هستند.

 

افزایش میل به سرمایه گذاری در حوزه نرم افزار

قدس معتقد است شرکت های ایرانی اگر بتوانند نرم افزارهای داخلی را موفق اجرا و به خوبی پیاده کنند می توانند تبلیغ مناسبی برای سایر شرکت ها باشند و به سرعت بازار کشور را نیز در بر بگیرند.

 شرایط اقتصادی و رکود شرکت ها در سال های اخیر باعث شده تا میل به سرمایه گذاری در حوزه هایی مانند تصمیم گیری برای استفاده از سیستم ها یا فعالیت های جدید کاهش یابد، اما به نظر وی دوران رکود بهترین زمان برای بروز رسانی زیرساخت های شرکت ها است تا با شروع رونق اقتصادی بنگاه ها با زیرساختارهای مناسب و سیستم های بروز وارد میدان شوند.

بخش خصوصی بر خلاف شرکت های دولتی بیشتر از این نرم افزارها استفاده می کنند زیرا بخش خصوصی با کاهش هزینه ها عجین است اما دولت و شرکت های زیرمجموعه آن کاهش هزینه را به طور جدی در دستور کار ندارند. شرکت های تولیدکننده این نرم افزارها نیز باید فرهنگ استفاده از ERP را به شرکت ها نشان دهند و آنها را از منافع این موضوع باخبر کنند.