مجتمع فولاد صنعت بناب در مسیر تکمیل زنجیره تولید

مجتمع فولاد صنعت بناب از چندین شرکت بزرگ فولادی شامل کارخانه‌های ذوب و نورد با هدف فعالیت در زمینه‌های گوناگون صنعت فولاد تشکیل شده است. در حال حاضر این مجتمع انواع شمش‌های فولادی و آلیاژی در قالب دو واحد ذوب شاهین، ذوب شهریار و میلگرد آجدار در اندازه‌های مختلف با کیفیت‌های AII و AIII، انواع محصولات آلیاژی در مقاطع مختلف، تیرآهن، نبشی و ناودانی در قالب ۷ خط تولید نورد گرم تولید می‌کند. این مجتمع تولیدی با وجودهای بخش‌های نورد گرم مقاطع فولادی و ذوب و ریخته‌گری در بخش خصوصی مقام نخست و در میان کل تولیدکنندگان فولاد اعم از خصوصی و دولتی در بخش نورد مقاطع گرد سنگین و نیمه‌سنگین مقام چهارم را داراست. این مجتمع هم‌اکنون ۹ درصد ظرفیت تولید نورد کشور را به خود اختصاص داده است.

طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در این مجتمع در سال‌جاری رقم خورده است تا بتواند به یکی از قطب‌های تولید فولاد در شمال‌غرب کشور تبدیل شود.

فولاد بناب در یک نگاه

‌مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب درباره این مجتمع عنوان کرد: مجتمع شرکت صنعت بناب متشکل از ۵ شرکت نوردی و ذوبی است که در حال حاضر ۷ خط نوردی با ظرفیت تقریبی هر خط ۳۰۰ هزار تن - به غیر از خط هفتم که یک و نیم برابر سایر خطوط است - دو کارخانه ذوب و یک کارخانه القایی با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال و یک کارخانه قوس الکتریکی با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در سال داریم.

بابک علیزادشهیر با اشاره به سال تاسیس این مجتمع عنوان کرد: در دهه ۱۳۸۰ مجتمع صنعت فولاد بناب با شرکت‌های تابعه آن که متشکل از ۵ شرکت هستند در منطقه صنعتی بناب در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار تاسیس شد. با توجه به گستردگی مجموعه این خطوط به مرور نصب و راه‌اندازی شدند و نخستین خطوط ما با نام تجاری شاهین نصب و راه‌اندازی شده و میلگرد تولیدی مجموعه با نام شاهین وارد بازار شدند و به همین دلیل در بازار ایران و در بازار صادراتی آن را به نام شاهین می‌شناسند. به مرور خطوط دیگر راه‌اندازی شدند که تیرآهن و نبشی و ناودانی مجموع نصب شدند که به نسبت خطوط سنگین و بزرگتری بودند. پس از آن خطوط ذوب القایی ما متشکل از ۵ ست کوره ۲۰ تنی که با ظرفیت روزانه ۵۰۰ تن قادر به تولید هستند، راه‌اندازی شدند که شمش‌های با گرید خاص برای تولید میلگرد را تولید می‌کند. بعد از آنکه کارخانه قوس شرکت با یک کوره قوس ۵۰ تنی با ظرفیت اسمی روزانه ۹۰۰ تن و همچنین ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در سال راه‌اندازی شد که قادر به تولید شمش‌هایی با طول متر ۱۲ است. بعد از آن خط تولید میلگرد راه‌اندازی شد که قادر به تولید انواع میلگرد با سایزهای مختلف با سرعت بالاست که کوره آن ۱۲ متری است.

رکوردهای فولاد بناب در سال‌جاری

این مجتمع فولادی امسال با روند افزایش تولید، در بازارهای داخلی و خارجی حضور پررنگی را داشته و به‌دلیل برخورداری از خطوط نورد متعدد و تولید محصولی کیفی در بازار داخل و خارج از کشور از استقبال خوبی برخوردار شده است.

مجتمع فولاد صنعت بناب در ۹ ماه نخست سال جاری توانسته است به افزایش ۵۶ درصدی تولید و ۵۰ درصدی صادرات برسد. این موضوع را مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب عنوان کرد. علیزادشهیر در ادامه با اشاره به میزان تولید این مجتمع در سال‌جاری عنوان کرد: مجموع خطوط ذوب و نورد در ۹ ماه منتهی به پایان آذر ماه سال‌جاری حدود ۶۱۲ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۵۶ درصدی را به ثبت رسانده است.

وی با اشاره به رکوردهای این مجتمع در سال‌جاری عنوان کرد: ثبت رکوردهای جدید در خطوط تولیدی این مجتمع همراه با تولید ۳۲۱ هزار تن مقاطع نوردی، تولید ۱۸۵ هزار تن شمش در ذوب شاهین، مجموع تولید شمش در دو واحد ذوب و ریخته‌گری به میزان ۲۹۰ هزار تن بوده است که تمام این میزان از بدو تاسیس این مجتمع تاکنون بی‌سابقه بوده است.

بازارهای صادراتی

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب همچنین درباره توسعه بازارهای صادراتی این مجتمع اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌‌های انجام‌شده، ، در ۹ ماه نخست سال‌جاری، رشد ۵۰ درصدی صادرات نسبت به سال قبل اتفاق افتاده است که بیش از ۴۵ هزار تن صادرات را به ثبت رسانده که این میزان صادرات تا پایان سال روندی صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

علیزادشهیر ادامه داد: این مجتمع در عرصه صادرات همواره موفق عمل کرده‌ و قادر شده است براساس برنامه صادرات خود را انجام دهد. قراردادهای خوبی نیز با بازارهای هدف از جمله در کشور عراق منعقد شده که در حال اجرایی شدن هستند، بنابراین خواستار حمایت بیشتر دولت در امر تسهیل صادرات هستیم.

وی با اشاره به برنامه‌های منسجم صادراتی این مجتمع تصریح کرد: برنامه‌ریزی فولاد بناب در زمینه صادرات حداقل ۲۰ هزار تن در هر ماه است که در این راستا با تجار عراقی مذاکره‌هایی انجام شده است. در این راستا محصولات خود را به صورت مستقیم به تجار عراقی صادر خواهیم کرد تا دست واسطه‌ها را از این بازار کوتاه کرده تا از این طریق ارزآوری و سودآوری بیشتری را برای کارخانه و کشور رقم بخورد.   

عراق نخستین بازار هدف صادراتی

این عضو هیات مدیره مجتمع فولاد صنعت بناب همچنین با اشاره به رتبه فروش و صادرات این مجتمع عنوان کرد: محصولات فولاد بناب از نظر صادرات و از نظر فروش در رتبه نخست منطقه قرار دارد. بالاترین قیمت صادراتی و بالاترین قیمت فروش داخلی نیز به فولاد بناب اختصاص دارد. همچنین محصولات ما از نظر کیفیت، دارای استانداردهای روز دنیاست.

علیزادشهیر در ادامه با اشاره به این موضوع که استان آذربایجان‌شرقی با چند کشور هم‌مرز است، خاطرنشان کرد: صادرات فولاد بناب به کشورهای هم‌مرز برای ما بسیار مقرون به‌صرفه به‌شمار می‌رود، بنابراین بازار هدف نخست ما کشور عراق است. موضوع دیگر آن است که برای عراقی‌ها کیفیت محصولات فولاد بناب شناخته شده است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که هر واحد ذوب باید یک حاشیه مناسب از نظر هزینه حمل و نقل داشته باشد، گفت: هزینه مناسب حمل و نقل زمینی برای صادرات حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر است. اگر از مرکز کارخانه تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر را در نظر بگیریم، حوزه فروش و بازاریابی ما خارج از کشور قرار می‌گیرد و این نشان می‌دهد که انتخاب این نقطه در راستای صادرات بوده که طی این دو دهه محقق نشده است. هرچند در سال ۱۳۹۹ این امر محقق شده است.  

سرمایه‌گذاری در فولاد بناب

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پاسخ به این پرسش که زمان تاسیس کارخانه به چه میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته، گفت: مجتمع فولاد صنعت بناب یک شرکت کاملا خصوصی به‌شمار می‌رود که یکی از سهامداران اصلی کارخانه از ابتدای امر بانک گردشگری بوده است. مانند تمام شرکت‌های دیگر برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات و دستگاه تسهیلات و وام‌هایی را از بانک‌های داخلی در دهه ۸۰ دریافت کرده و ماشین‌آلات خریداری و نصب شد.  شرکت طی چند مرحله تجدید ارزیابی شده است. در سال ۱۳۹۰ که شرکت به سهامدار جدید واگذار شد و بانک گردشگری به صورت کامل سهامدار اصلی او شد، ارزش شرکت ۱۳۴۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و طی ارزش‌گذاری که به تازگی در سال ۹۹ انجام شده است و با توجه به این موضوع که تمام خطوط کار نمی‌کند، ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است که به زعم من این عدد بیشتر از این رقم خواهد شد و با توجه به اقدامات بانک گردشگری، اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه شرکت و ایجاد شرایط مناسب برای ورود با بازار سرمایه و بورس، ارزش شرکت بسیار بیشتر از این رقم خواهد بود و با تولید، فروش و صادرات نقش خود را به درستی ایفا خواهد کرد.  

۴ طرح توسعه فولاد بناب

۴ طرح توسعه‌ای در سال‌جاری در فولاد بناب کلید خورده است تا با این طرح‌ها بتواند به قطب فولاد در منطقه شمال‌غرب تبدیل شود. مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب با اشاره ضرورت طرح‌های توسعه‌ای در این مجتمع عنوان کرد: با توجه به اصلاح ساختاری شرکت در سال ۱۳۹۹ و پس از بهبود شرایط شرکت و تنظیم صورت‌های مالی و سودده شدن این مجموعه طی ۹ ماه نخست سال‌جاری، طرح‌های پروژه فولاد بناب در ۴ بخش مطرح و مورد تایید هیات ‌مدیره قرار گرفته است.

علیزادشهیر درباره این طرح‌های توسعه‌ای عنوان کرد:‌ مجتمع فولاد صنعت بناب برای سال آینده، طرح‌های توسعه بسیاری را مدنظر دارد که از جمله می‌توان به احداث یک واحد ذوب با ظرفیت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن در سال برای تولید شمش فولاد و همچنین احداث دو واحد نورد سنگین تیرآهن و ورق هر یک به ظرفیت ۷۰۰ هزار تن در سال، احداث واحد قرینه  ذوب ۴۵۰ هزار تنی شاهین بناب، ایجاد اکسیژن پلنت برای تولید اکسیژن به ظرفیت ۹۰ میلیون نرمال مترمکعب در سال و طرح تولید فروآلیاژ به ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال (در دو فاز) به عنوان طرح‌های اصلی مجتمع فولاد بناب اشاره کرد.

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب درباره طرح‌های توسعه‌ای این مجتمع با توضیحات بیشتر عنوان کرد: یکی از شرکت‌های پنجگانه فولاد بناب، به نام مجتمع گسترش فولاد شهریار است که در دهه ۸۰ نهال آن به تدریج و همزمان با رشد شرکت‌های مادر و تابعه کاشته شد، این پروژه‌ در همان سال‌ها تاسیس شد. پروژه ما در ابتدا شامل یک پروژه بزرگ بود که از معادن سنگان شروع می‌شد و به کنسانتره در محل سنگان  و گندله و آهن اسفنجی و ذوب و نورد در داخل کارخانه  و ... ادامه می‌یافت.  

عیلزادشهیر با اشاره به رشد تولید و فروش فولاد بناب در سال‌جاری عنوان کرد: ما برای اینکه سنگ بنای توسعه را در این مجتمع برداریم، امسال کارهای جدی توسعه‌ای را برای مجتمع در نظر گرفته‌ایم. با توجه به این موضوع که در سال ۱۳۹۹ و پس از اصلاح ساختار مالی و بهبود شرایط و تنظیم صورت‌های مالی و سودده شدن شرکت طی ۶ ماه سال‌جاری، طرح‌های پروژه فولاد بناب در چهار بخش مطرح و مورد تایید هیات‌مدیره قرار گرفت که در نهایت منجر به عقد قراردادهایی در این زمینه شد.

وی با اشاره به بزرگترین طرح‌های توسعه‌ای فولاد بناب عنوان کرد:‌ اصلی‌ترین طرح توسعه فولاد بناب، طرح ذوب قوس الکتریکی ۱۶۰ تنی با ظرفیت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن در سال است. البته بلافاصله پس از این طرح،‌ دو خط نورد تیر H سنگین و نورد گرم و سرد ورق با ظرفیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در کنار یکدیگر دیده شدند. این  طرح در حقیقت بزرگترین طرح توسعه‌ای مجموعه محسوب می‌شود.

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب در ادامه با اشاره به پروژه دوم طرح‌های توسعه‌ای این مجتمع عنوان کرد: تولید اکسیژن در کارخانه اکسیژن پلنت با ظرفیت ۹۰ میلیون نرمال مترمعکب در سال پروژه دیگر فولاد بناب است که در حقیقت بخش اکسیژن مورد نیاز برای خطوط ذوب فعلی و طرح‌های دی‌وی‌لوپ را تامین خواهد کرد و همچنین ذوب یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی را می‌تواند تامین کند. در حال حاضر کارخانه تولید اکسیژن ظرفیت ۵۰ درصد اکسیژن مورد نیاز خطوط ما را تامین می‌کند. موضوع دیگر آن است که کارخانه اکسیژن پلنت فعلی ما قدیمی شده است. هر چند در بین تولیدکنندگان اکسیژن در واقع مارک به نسبت خوبی است، اما عمر مفید خود را سپری کرده و ضروری است که هر چه زودتر که این کارخانه اصلی با کارخانه جدید اکسیژن پلنت جایگزین شود.  

علیزادشهیر ادامه داد: سومین طرح ما طرح «فروالوی» است که شامل فروسیلیس، فروسیلیکومنگنز و فرومنگنز است که در تولید ذوب مورد استفاه قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه در کوره‌های قوس به صورت عمده از آهن اسفنجی استفاده می‌شود و در نحوه تولید آهن اسفنجی عناصری آلیاژی مانند سیلیس و منگنز برای تولید استاندارد وجود ندارند، بنابراین مصرف فروالوی‌ها بسیار مهم و حساس به شمار می‌رود. در گذشته بخش اعظم خوراک کارخانه‌های القایی با قراضه تامین می‌شد و از آنجایی که بخش عمده‌ای از قراضه در ایران ساختمانی هستند، به صورت خود به خود منگنز و سیلیس آنها قابل تامین بود، ولی زمانی که از آهن اسفنجی استفاده می‌کنیم مصرف فروالوی‌ها تا عدد ۱۵ تا ۱۶ کیلوگرم پرتون قابل افزایش است، از همین‌رو لزوم چنین کارخانه‌ای از گذشته دیده شده بود و کارخانه‌ای با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال با دو فاز ۲۵۰ هزار تنی به عنوان پروژه سوم مطرح است.

وی در ادامه بیان کرد:‌ این سه پروژه در حقیقت پروژه اصلی ما هستند و در کنار آنها کارخانه‌های آهک و دولومیت و کارخانه‌های کوچک برای تولید مواد نسوز را نیز داریم. همچنین به‌دنبال خریداری معدن هم برای کارخانه‌هایی فروالوی و معادنی سنگ آهن در منطقه و استان‌های شمال‌غرب کشور هستیم. برای اینکه در طرح‌های بعدی دیگر مجبور نباشیم که خوراک مورد نیاز خود را از فولاد بافت کرمان با مسافت طولانی بیاوریم، سعی ما بر این است که این نیاز خود را در منطقه برآورده کنیم.

پروژه‌های جانبی

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب با برشمردن طرح‌های دیگری که در این مجتمع در دست اقدام است، گفت: اصولا شرکتی با اندازه و ظرفیت شرکت ما، باید بتواند که بیلت مورد نیاز خودش را تامین کند، از این‌رو در حال تکمیل تمام مجموعه هستیم، بدین منظور در کنار طرح یک میلیون و ۴۵۰ هزار تنی، خطوط نورد معادل وجود دارد. برای تولید آهن اسفنجی نیز فاز دوم فولاد بافت را داریم که فاز نخست فولاد بافت به روش فناوری پرد با ظرفیت۸۰۰ هزار تن است که در حال حاضر به میزان ۶۴۰ هزار تن از آنجا آهن اسفنجی مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم. البته راه‌اندازی فاز دوم فولاد بافت که آهن اسفنجی تولید خواهد کرد نیز برای ما ضرورت دارد و حدود یک سال است که عملیات اجرایی آن راه‌اندازی شده است.

علیزادشهیر با اشاره به دیگر طرح‌های توسعه فولاد بناب گفت: طرح‌های دی‌وی‌لوپ‌های داخلی ما نیز در زمینه ذوب اتفاق می‌افتند، هم در ذوب شاهین و هم در قوس القایی شهریار طرح‌های دی‌وی‌لوپ داریم که ظرفیت آنها را حداقل دوبرابر می‌کند که ظرفیت کوره قوس ۵۰ تنی برای آنها در نظر خواهیم گرفت. با توجه به این موضوع که زیرساخت‌ها و چرثقل‌ها و ... در مجموعه موجود هستند، از همین رو ۴۰ درصد امور به پیش رفته و فضا برای گسترش کار بسیار مناسب است و تنها با  استقرار چند چرثقیل جدید و تقویت‌های سیستم‌های ترانس قادر خواهیم بود که ظرفیت ذوب شاهین را در سال آینده به دوبرابر افزایش دهیم.  

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب با اشاره به اقدام‌های مورد نظر برای ذوب القایی گفت: برای ذوب القایی نیز یک ایده‌ای برای تغییر سیستم در نظر گرفته‌ایم، امیدواریم با کاهش زمان ذوب بتوانیم که میزان ذوب را  از ۵۰۰ تن در روز به هزار تن افزایش بدهیم.

علیزادشهیر در ادامه با اشاره به تکمیل زنجیره فولاد در فولاد بناب عنوان کرد: مجتمع فولاد صنعت بناب وابسته به یک هلدینگ بالاسری به نام هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان است که این هلدینگ نیز وابسته به گروه مالی گردشی است که مجموعه ما در زیرمجموعه هلدینگ صنعتی و معدنی آن قرار دارد. هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان متشکل از سه کارخانه شامل کارخانه ماهان سیرجان است که معدن شماره ۵ گل‌گهر و بخشی از معدن دو گل‌گهر متعلق به هلدینگ ماست که ظرفیت آن ۲۴ میلیون تن با قابلیت افزایش تا ۳۶ میلیون تن نیز است. سالانه دو میلیون سنگ آهن از معدن شماره ۵ استخراج می‌شود که بخشی نیز از معدن شماره۲ سهم کارخانه ما به‌شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود:‌ پس از معدن شماره۵ با عنوان ماهان سیرجان، وارد کارخانه فولاد بافت می‌شویم که این کارخانه فاز نخست آن با تولید آهن اسفنجی به روش احیای و با فناوری پرد و ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال، حدود دو سال است که با کیفیت مناسب وارد مدار تولید شده است.

زنجیره تولید فولاد را تکمیل می‌کنیم

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب با اشاره به این موضوع که به تمام زنجیره تولید فولاد نیاز دارند، گفت:‌ یک پله عقب‌تر از مرحله تولید آهن اسفنجی، مجموعه ما به گندله نیاز دارد، از همین رو در راستای تامین گندله، طرح یک کارخانه گندله با رابطه یک‌چهار دهم نسبت به آهن اسفنجی یا به عبارت دیگر، ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تنی نیاز داریم که این پروژه نیز در بافت در هلدینگ ماهان در دست اقدام است که مقدمات آن در حال فراهم شدن است.

علیزادشهیر با اشاره به اینکه باید تمام حلقه‌های مورد نیاز در زنجیره فولاد را تکمیل کرد، عنوان کرد: تنها حلقه‌ای گمشده‌ای که بین معدن و کارخانه‌های مجموعه خود نیاز داریم تا زنجیره تولید فولاد ما تکمیل شود، کارخانه کنسانتره‌سازی است که پس از معدن‌کاری و قبل از گندله‌سازی قرار دارد. بدین منظور نیز طی یک سال آینده در هلدینگ ماهان پروژه کنسانتره‌سازی را آغاز خواهیم کرد یا اینکه مبادرت به خرید یک کارخانه کنسانتره می‌کنیم با وجود این کارخانه چرخه تولید فولاد بناب زنجیره فولاد را تکمیل خواهد کرد.

پروژه‌هایی که اولویت دارند

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پاسخ به این پرسش که کدام یک از طرح‌های توسعه‌ای در اولویت قرار دارد، گفت: در مورد پروژه‌های داخلی طی ماه‌های گذشته ما یک قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای پروژه‌های گسترش فولاد شهریار به صورت ای‌پی‌سی منعقد کرده‌ که شامل پروژه‌های بزرگ ما همچون پروژه ذوب یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی، پروژه نورد سنگین H و ورق یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی، پروژه فروآلیاژ ۵۰ هزار تن در سال و پروژه اکسیژن پلنت با ظرفیت ۹۰ میلیون نرمال مترمعکب در سال و دو پروژه دی‌وی‌لوپ داخلی است که قرارداد تمام این پروژه‌ها را به صورت یکجا بسته‌ شده است.

علیزادشهیر با تاکید بر پروژه‌های اولویت‌دار در مجموعه خاطرنشان کرد: اولویت نخست ما توسعه ذوب داخلی یا همان ذوب شاهین است که نیاز به کوره ۵۰ تنی قوس القایی قرینه دارد. بلافاصله پس از آن پروژه اکسیژن پلنت برای ما ضرورت دارد که این پروژه‌ها به سرعت قابل اجرایی شدن هستند. در کنار این پروژه‌های بزرگ که عملیات آنها آغاز شده است، یک پروژه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تنی در مجموعه داریم که اتمام آن حدود سه تا چهار سال طول می‌کشید. تمام این پروژه‌های ما با هم آغاز شده، اما اولویت ما روی کوره قوس القایی و افزایش ذوب است و طبیعی است که انتظار داریم بهره‌برداری لازم از این پروژه‌ها انجام شود.

توسعه زیرساخت‌ها

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب با اشاره به این موضوع که برای این طرح‌های توسعه‌ای باید زیرساخت‌های مورد نظر نیز فراهم شود، عنوان کرد: برای طرح‌های توسعه‌ای باید زیرساخت‌های خود را ارتقا بدهیم و توسعه سیستم انرژی داشته باشیم. برای تقویت سیستم برق مجموعه، باید ترانس‌های خود را افرایش بدهیم و بدین منظور در حال قراردادهایی با وزارت نیرو هستیم. در زمینه آب نیز پروژه‌هایی برای آب داریم. یک پروژه‌ای به این بزرگی باید سیستم تامین آب داخلی آن به‌درستی انجام گیرد. بدین منظور باید سیستم آب شیرین‌کن‌های مجموعه را چه از طریق شیمیایی و چه به روش RO با یک مشاور قوی پیگیری کنیم تا بتوانیم از آب منطقه و بدون اینکه خسارتی به زمین‌های کشاورزی منطقه وارد شود، بهره‌برداری کنیم.

علیزادشهیر به موضوع حمل و نقل نیز اشاره کرد و گفت:‌ موضوع مهم دیگر ورود خط راه‌آهن به پروژه است که ما نیز در این راستا مذاکره‌هایی انجام داده‌ایم. خط راه‌آهن به مجموعه ما بسیار نزدیک است و از ابتدا نیز یکی از نقاط مثبت مجتمع فولاد بناب، مکان‌یابی مناسب و نزدیکی این مجتمع به راه‌آهن بوده است.

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب در ادامه تاکید کرد: با توجه به حُسن همجواری فولاد بناب با خط راه‌آهن یک خط به داخل مجموعه متصل خواهیم کرد و این حُسن برای فولاد بناب و شهرک صنعتی بناب خواهد بود و تمامی شهرک‌هایی که بخواهند از خطوط راه‌آهن ما استفاده کنند ما امکانات خود را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.  

تامین سرمایه‌ طرح‌های توسعه‌ای

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پاسخ به این پرسش که طرح‌های توسعه‌ای فولاد بناب از چه طریقی تامین خواهد شد، خاطرنشان کرد: سهامدار اصلی فولاد بناب، بانک گردشگری است. البته همچنین جزو برنامه‌های مجموعه است که در سال ۱۴۰۰ وارد بازار سرمایه و بورس شود. با توجه به وضعیت بهبودیافته و صورت‌های مالی شرکت در اواسط سال‌جاری، مجموعه وارد مارجین سود شد و تا پایان سال سود عملیاتی برای شرکت به ثبت خواهد رسید. بدون شک سال بعد نیز سال بسیار خوبی برای ما خواهد بود، زیرا ورود به بازار سرمایه، بدون شک سبب تامین مالی پروژه‌های ما خواهد بود. البته ۶۰ درصد پروژه‌های ما زیر نظر هلدینگ ماهان خواهد بود و ۴۰ درصد آن به فولاد بناب برمی‌گردد که بدون شک سرمایه لازم توسط هلدینگ و گروه گردشگری و با استفاده از امکاناتی که داریم و سودی که سال آیند نصیب مجموعه خواهد شد، انجام می‌شود که امیدواریم بتوانیم بدون اینکه شریک تجاری برای این طرح‌ها داشته باشیم، بتوانیم این طرح‌های توسعه‌ای را به پیش ببریم.

علیزادشهیر ادامه داد:‌ البته باید این موضع را در نظر گرفت که طرح‌های توسعه‌ای مجموعه جزو طرح‌های مطلوب و در سطح ملی به‌شمار می‌روند، چراکه تاکنون پروژه‌ای به این عظمت در زمینه فولاد در سطح استان آذربایجان‌شرقی نداشته‌ایم و این موضوع جای مباهات دارد که در منطقه این اتفاق در حال روی دادن است. همچنین بدون شک راه‌اندازی این خطوط باعث اشتغالزای بالایی برای مردم منطقه خواهد شد و با توجه به‌روز بودن خط و بهبود شرایط کاری، جذب هزار نفر نیروی بومی در منطقه در سال‌های آینده قابل پیش‌بینی خواهد بود.

چالش‌های طرح‌های توسعه

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پاسخ به این پرسش که چالش‌های اصلی برای این طرح‌ها توسعه‌ای شما چیست، گفت: ما معمولا در مسائل فنی مهندسی معکوس انجام می‌دهیم و اگر شرکتی کاری انجام داده باشد از آنها الگوبرداری می‌کنیم. اتفاقی که در کشورهایی مانند هندوستان و ترکیه نیز روی داده است.  

علیزادشهیر همچنین با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد:‌ با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی و ارزی در کشور و وابستگی به صادرات نفت و تحریم‌های ناجوانمردانه، سبب شده که نتوانیم ارز مورد نیاز را برای کشور تامین کنیم، بنابراین زمانی که امکان صادرات نفت را نداریم، بهتر است که به سراغ دیگر بخش‌ها برای صادرات روی بیاوریم. در این راستا بهترین صادرات جایگزین نفت، صادرات فولاد است.

دغدغه‌های فولادسازان

وی با اشاره به ظرفیت تولید فولاد در کشور یادآور شد: با توجه به این موضوع که ظرفیت بالایی در فولاد داریم و این ظرفیت به ۲۵ میلیون تن برای تولید رسیده است و با توجه به رکودی که در ساخت و ساز به آن گرفتار شده‌ایم، باید به فکر صادرات بود، چراکه میزان مصرف داخلی کشور زیر ۱۵ میلیون تن است و اگر ما بتوانیم این ۱۰ میلیون تن مازاد را صادر کرده و ارز آن به کشور وارد کنیم، هم رونق اقتصادی در صنعت فولاد روی می‌دهد و هم در صنعت فولاد با مازاد و تعدیل نیروی انسانی روبه‌رو نخواهیم شد.

مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب با تاکید بر این موضوع که صادرات نیاز به سیاست‌گذاری‌های اصولی دارد، خاطرنشان کرد: دولت باید با ارائه مشوق‌ها و تسهیلات مناسب و همچنین باز گذاشتن دست صادرکننده، زمینه‌های لازم را برای صادرات بیشتر فراهم آورد.

علیزادشهیر با اشاره به اتفاق‌هایی که در بورس کالا روی می‌دهد، عنوان کرد: اتفاق‌های جالبی در بورس کالا روی می‌دهد. ما به عنوان یک تولیدکننده که توان بالانس مواد اولیه و تولید نهایی خود را نداریم، مجبور هستیم که بخش اعظم شمش مورد نیاز خود را از این بازار تامین کنیم، چراکه امکان تهیه مواد اولیه از طریق بازار آزاد سخت است و ما نیز حتما باید از بورس کالا نیاز خود را تامین کنیم که در این بازار نیز سهمیه‌بندی و مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. از سوی دیگر موضوع آن است که تولیدکننده‌ای که مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می‌کند، باید ۸۵ درصد کالای خود را در بورس کالا عرضه کند.  

وی در پایان با مخالفت با دستوری کردن بازار خاطرنشان کرد: با این روش به نوعی حکم‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار بورس کالا، حکم‌های حکومتی شده است و این موضوع تولیدکننده را آزار می‌دهد، از همین‌ رو تقاضای ما این است که رابطه تولیدکننده با دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت یک تعامل دوطرفه باشد تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. بدون شک راهکارهایی برای حل این مشکلات وجود دارد. ما در کشور ظرفیت‌های لازم را داریم و می‌توانیم روی صادرات فولاد سرمایه‌گذاری کنیم، بنابراین دولت می‌تواند روی شرکت‌هایی که نزدیک مرز قرار دارند، سرمایه‌گذایر بیشتری کرده و تسهیلات بیشتری به آنها بدهد، چراکه این شرکت‌ها به اندازه خود می‌توانند ارز مورد نیاز کشور را تامین کنند.

3o28SYaXLe