لازم نیست حتماً در بخش‌های بزرگ این صنعت مشغول به‌کار باشید یا به صادرات و واردات فولاد فکر کنید. صدها محصول کوچک ساخته‌شده از فلز وجود دارد که در بازارهای خانگی و صنعتی تقاضای دائمی دارند. از این‌رو، بسته به ظرفیت سرمایه‌گذاری، کارآفرینان می‌توانند یک تجارت مرتبط با آهن و فولاد در مقیاس کوچک، متوسط یا بزرگ را شروع کنند. در بیشتر موارد، بانک‌ها در سرمایه‌گذاری به شما کمک خواهند کرد. طبق پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد، تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱، ۱/ ۴ درصد افزایش خواهد یافت. به این ترتیب انتظار می‌رود تقاضا برای محصولات شما هم، با رشد پایدار و خطرات نسبتاً محدودی همراه باشد.

یک شرکت بازیافت ضایعات فلزی راه‌اندازی کنید

خرید و فروش ضایعات فلزی در همه جای دنیا سودآور است. شرکت‌های بازیافت ضایعات فلزی در جمع‌آوری، فرآوری و بازیافت آهن و فولاد و فلزات غیرآهنی مانند آلومینیوم، مس و نیکل فعالیت می‌کنند. محصولات فلزی زیادی وجود دارند که پس از استفاده برای بازیافت در دسترس هستند: خودروهای قدیمی، لوازم خانگی، میله‌ها و لوله‌های فلزی، ظرف‌های غذا، درب بطری‌ها، قوطی‌های رنگ و مواد آئروسل و... نکته مهم این بیزینس آن است که نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی نیست. آنچه برای راه‌اندازی موفقیت‌آمیز کسب‌وکار بازیافت فلزات نیاز دارید ماشین‌آلات و تجهیزات، دانش کافی درباره محل جمع‌آوری فلزات مستعمل و خراب، محل فروش مواد خام تولیدشده در فرآیند بازیافت، قوانین راهنمای صنعت و عزم کارآفرینی است.

ساخت فولاد

این یکی دیگر از مشاغل بزرگ مربوط به آهن و فولاد است که می‌توانید با سرمایه‌گذاری متوسط شروع کنید. اصولاً فرآیند ساخت فولاد شامل برش، خمش و مونتاژ است. بخش‌های مختلفی از جمله ساخت‌وساز، تولید خودرو و زیرساخت‌ها متقاضیان دائمی این نوع خدمات هستند. در واقع، این یک کسب‌وکار عالی برای مهندسان مکانیک است. با این حال، حتی اگر سابقه تحصیلی مرتبطی نداشته باشید باز هم می‌توانید این کار را با سرمایه‌گذاری متوسط راه بیندازید.

تولید میلگرد (TMT Bar)

این میله‌های تقویت‌کننده با مقاومت بالا، دارای یک هسته بیرونی سخت و یک هسته داخلی نرم‌اند. میله TMT یکی از مهم‌ترین اجزای صنعت ساخت‌وساز است. بخش‌های مسکونی، تجاری و صنعتی عمده مصرف‌کنندگان میله‌های TMT هستند و همان‌طور که بخش ساخت‌وساز در حال رشد است، تقاضا برای میلگردهای باکیفیت TMT نیز در حال افزایش است. شروع کار تولید نوار TMT نیاز به سرمایه‌گذاری متوسط و برنامه‌ریزی استراتژیک دارد. می‌توانید از تجربیات شرکت‌های موفق این بازار استفاده کنید.

تامین میله و تیرآهن برای کارگاه‌های ساختمانی

آهن نخستین ماده‌ای است که در عصر صنعتی پیشرفت کرده است. به سختی می‌توان محصولی فلزی پیدا کرد که در آن آهن به کار نرفته باشد. اگر به راه‌اندازی تجارتی در دنیای فلزات علاقه‌مند هستید و به کارخانه‌ای که در آن آهن و فولاد تولید می‌شود نزدیک هستید، یکی از بهترین گزینه‌ها این است که تامین (supply) میل و تیرآهن برای کارگاه‌های ساخت‌وساز را بر عهده بگیرید. برای میل‌ها و میلگردهای آهنی، بازار بزرگی وجود دارد و این، کاری بسیار سودآور است.

وارد حرفه تولید فلزیاب شوید

تولید فلزیاب یکی دیگر از تجارت‌های پررونق مرتبط با فلزات است که یک کارآفرین می‌تواند با موفقیت آن را راه‌اندازی کند. به ویژه در شرایطی که دنیا در ناامنی به سر می‌برد در اغلب نقاط جهان خودروها و افراد در مکان‌های عمومی کنترل می‌شوند و این کار با فلزیاب صورت می‌گیرد. فلزیاب ابزاری است که با تشخیص وجود فلز، سیگنال می‌دهد. از این ابزار همچنین برای تشخیص وجود فلزات در محصولات غذایی یا یافتن فلزهای مدفون و... استفاده می‌شود.

پوشش‌دهی پودری/  آبکاری با فلزات

تجارت آبکاری و پوشانس با فلز یکی از ایده‌های خوب مرتبط با صنعت فولاد و آهن است. پوشش‌دهی پودری به معنای ساده، پوشاندن یک شیء (اشیای فلزی) با پودر پلی‌استر یا اپوکسی و سپس استفاده از گرما برای جوش دادن آن لایه محافظ است؛ در نتیجه باعث دوام شیء و ممانعت از زنگ‌زدگی می‌شود. دو نوع پوشش پودری وجود دارد: ترموستات و ترموپلاستیک. شرکت‌های پوشش‌دهی و آبکاری فلزی، این خدمات را به تولیدکنندگان فلز یا محصولات فلزی ارائه می‌دهند.

کارخانه فولاد آلیاژی

راه‌اندازی کارخانه تولید فولاد آلیاژی یک کار بزرگ است. به‌طور کلی، این کارخانه‌ها طیف گسترده‌ای از محصولات را برای کاربران نهایی تولید می‌کنند. فهرست محصولات شامل فولادهای کربنی ساختمانی، فولادهای آلیاژی ساختمانی، فولادهای رویه‌سخت، جاقالبی، فولادهای مقاوم در برابر خزش، فولاد فنری و فولاد منگنز بالا و... است. این کارخانه‌ها همچنین انواع مختلفی از فولادهای ضدزنگ از جمله فولادهای آستنیتی، فریتیک و مارتنزیتی تولید می‌کنند. شروع این تجارت مستلزم سرمایه‌گذاری هنگفت نقدی و مساحت زیادی فضا برای کارخانه است.

سراغ تولید قاشق و چنگال بروید

تولید قاشق، چنگال، چاقو و ابزاری از این دست، یکی دیگر از تجارت‌های مناسب و پول‌ساز مرتبط با فلز است که یک کارآفرین مشتاق می‌تواند در سراسر جهان شروع کند. این واقعیت که روزانه در سرتاسر کره زمین از قاشق، چنگال و چاقو استفاده می‌شود بدین معنی است که بازار گسترده‌ای برای این‌گونه محصولات وجود دارد. بنابراین اگر در فکر راه‌اندازی مشاغل مربوط به فلز هستید، یکی از گزینه‌های شما این است که به تولید وسایل لازم برای غذا خوردن بپردازید!

ظروف استیل تولید کنید

قاشق و چنگال، کتری و قابلمه‌های استیل هم بازار جهانی خودشان را دارند. خانه‌ای بدون قابلمه و ماهیتابه دیده‌اید؟ این ظروف از لوازم خانگی پرمصرف هستند. ظاهر خوب و بدون زنگار دلیل اصلی محبوبیت این محصولات است. در همین حوزه اگر به دنبال یک شغل کم‌استرس، با چالش اندک و سرمایه آغاز به کار کم هستید، به چاقو تیزکن هم فکر کنید. شاید باور نکنید اما این بیزینس در آمریکا تا ماهی ۲۰۰ هزار دلار هم درآمد دارد!

تولید میخ‌های ساختمانی را شروع کنید

یکی دیگر از مشاغل فلزی با گردش مالی قابل توجه، تولید میخ‌های ساختمانی است. بازار بزرگی برای این محصول وجود دارد و بهتر از آن، شما برای تولید میخ فقط به فلزات خالص نیاز ندارید. برای تولید میخ‌های ساختمانی می‌توانید از بازیافت فلزهای بازیافتی استفاده کنید، که بسیار ارزان‌تر هستند. شاید باور نکنید اما گرایش صنایع به تولید ابزارهای کوچک، صنعت تولید ریزاتصالات (microfasteners) را هم رونق بخشیده پس می‌توانید از فرصت تولید میخ‌های ریز حسابی بهره ببرید! خبر خوب آنکه بازار میخ به داخل کشورها محدود نیست، می‌توانید آنها را صادر کنید.

پیچ و مهره تولید کنید

رفتن به سراغ تولید محصولات دقیق و ظریف مانند مهره‌های عمومی، پیچ، سرپیچ، واشر و پرچ هنوز هم ایده‌ای سودآفرین است. مطمئن باشید این محصولات تا ابد بازار گسترده‌ای خواهند داشت. این تجارت ضمن آنکه پررونق است فصلی هم نیست. اگر به استانداردهای صنعتی پایبند باشید به بازارهای گسترده‌تری هم دست پیدا خواهید کرد.

جوشکاری راه بیندازید

جوشکاری هم یکی دیگر از ایده‌های جالب مربوط به فلزات است. صنعت جوشکاری قدمت بسیار زیادی دارد، زیرا همیشه این نیاز وجود داشته که فلزات به هم متصل شوند تا برای فعالیت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. می‌توانید تجارت جوشکاری را به دو شیوه شروع کنید: یکی واحد جوشکاری متحرک و دیگری جوشکاری در یک مکان ثابت. در هر دو مورد شما به ماشین‌آلات جوشکاری، تجهیزات، ابزاردستی و مواد اولیه باکیفیت و خوب نیاز خواهید داشت. به غیر از کارهای تعمیراتی، می‌توانید انواع مختلفی از محصولات را در واحد جوشکاری تولید کنید.

تولید قطعات یدکی خودرو

 تولید قطعات یدکی خودرو، یکی از مشاغلی است که به دلیل نقشی که در صنعت خودرو دارد نمی‌تواند از مد بیفتد! بسته به مقیاسی که می‌خواهید کار خود را شروع کنید، می‌توان سرمایه اولیه برای این کسب‌وکار را متوسط دانست. در حقیقت، می‌توانید کارگاهی برای تولید قطعات یدکی راه‌اندازی کنید، سپس با سرمایه‌گذاری مجدد سود حاصله، در مدت زمان کوتاهی کسب‌وکارتان را توسعه بدهید.

تولید ابزارآلات کشاورزی

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد در دنیای فلزات، تولید تجهیزات کشاورزی است. ابزارآلات مزارع مانند بیل، چنگک، حفار، داس، بیلچه و... همگی از فلز ساخته شده‌اند. این واقعیت که ادوات کشاورزی در سراسر جهان استفاده می‌شوند به معنای وجود بازار بزرگی برای این محصولات است. بنابراین بد نیست نیم‌نگاهی به ابزار مورد نیاز کشاورزان داشته باشید.

تولید قفل‌های حلقوی

تولید قفل هنوز هم یکی از ایده‌های تجاری دنیای فلزات است که می‌تواند برایتان سودآور باشد. از قفل‌ها برای محافظت از درها، کمدها، گاوصندوق‌ها در برابر سرقت استفاده می‌شود. مزیت این تجارت آن است که بازاری جهانی دارد اما باید آماده رقابت با بازیگران بزرگی از سرزمین چین باشید که در حال حاضر سمت و سوی بازار این صنعت را تعیین می‌کنند!

طراحی و ساخت مبلمان فلزی

تولید مبلمان فلزی بدون شک یکی از ایده‌های پول‌ساز است. مبلمان استیل هم کاربرد داخلی دارد و هم تجاری. برخی از محبوب‌ترین اقلام عبارت‌اند از: کمد، میز، صندلی، قفسه‌های آشپزخانه، جاکفشی و... . شروع کار آسان است و به سرمایه‌گذاری متوسطی نیاز دارد. بهتر است تجارت خود را برای مصرف‌کنندگان محلی و به تدریج بازار هدف خود گسترش دهید. سعی کنید تولیدات شما به یک برند منطقه‌ای تبدیل شود.

وارد کار ساخت مخازن فلزی شوید

در پمپ‌بنزین‌ها، پالایشگاه‌ها، مخازن سوخت، کارخانه‌های تولید نوشیدنی و هر کارخانه تولید محصولات مایع، مطمئناً مخازن فلزی پیدا خواهید کرد که برای ذخیره یا مخلوط کردن مایعات به کار می‌رود. این نشان می‌دهد که بازار بزرگی برای مخازن فلزی وجود دارد و این کار هم یک تجارت پررونق و سودآور است که ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

کابل‌های زره‌پوش تولید کنید

کابل‌های زره‌پوش هم بازار بزرگی دارند؛ می‌توانید در کشور خودتان تولید کنید و بازارهای خارج از کشور را هدف قرار دهید. بد نیست بدانید برای کابل‌های زره‌پوش بازار بسیار بزرگی در آفریقا و آمریکای جنوبی وجود دارد.

تولید تجهیزات ورزشی

تولید تجهیزات بدن‌سازی و فیزیوتراپی -البته آنهایی که از فلز ساخته می‌شود- یک سرمایه‌گذاری پربازده است. ترازو، دستگاه خمش، بارفیکس، میله‌های دیواری، دمبل، وزنه‌ها و نیمکت‌ها، ماشین‌آلات ورزشی و اتصالات کش‌ها و... همگی در تمام باشگاه‌ها، کلینیک‌های فیزیوتراپی، جیم‌های شخصی و حتی پارک‌ها و فضای باز مشتری‌های پروپاقرصی دارند.

تولید ابزار کار

تکنسین‌ها، کشاورزان و صنعتگران بی‌شماری هستند که برای کار خود به ابزارآلات نیاز دارند. ابزارهایی مانند ماشین چمن‌زنی، دریل دستی، دریل سنگین، ماشین‌های جوشکاری، لیفتراک، ابزارهای دستی (انبر، آچار، چکش، اسکنه، قلع‌انداز، انبردست، درایو پیچ، ابزار شکل‌دهنده، قیچی، منگنه، اره دستی، دستگاه هرس، قیچی لبه‌دار، دستگاه چمن‌زنی و...) فرغون، اره‌برقی و تقریباً هر ابزاری که برای انجام هر کاری لازم باشد بازار گرمی دارد.

 تولید زنجیرهای فلزی

ورود به تولید زنجیرهای فلزی یکی دیگر از ایده‌های کسب‌وکار مربوط به فلز است. از زنجیرهای فلزی برای اهداف مختلف استفاده می‌شود: برای زنجیر کردن سگ‌ها، حفاظت از دوچرخه و قفل زدن به درها، زنجیر چرخ و سایر مواد مرتبط. در واقع یک بازار بزرگ برای زنجیرهای فلزی وجود دارد و این بازار محدود به یک کشور نیست.

بشکه و گالن بسازید

بشکه‌ها و گالن‌های فلزی در ذخیره‌سازی و فروش روغن خام و انواع مختلف روغن به کار می‌روند. این ظرف‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که مایعات ذخیره‌شده را ایمن نگه دارند. نکته مهم برای ورود به این صنعت رعایت استانداردهای سفت و سخت آن است.

تولید تیغه‌های برش‌دهنده و تیزکننده

تیغه‌های تیزکننده و برش‌دهنده از فلز ساخته می‌شوند و دلیل آن هم چندان دور از ذهن نیست. برای این تیغه‌ها بازار آماده و بزرگی وجود دارد؛ از یک مدادتراش ساده و ناخن‌گیر گرفته تا ماشین‌های اصلاح، قیچی‌ها و ماشین‌آلات صنعتی از این تیغه‌ها استفاده می‌کنند.

ساخت محصولات آلومینیومی

اگر آلومینیوم را هم عضوی از خانواده فلزات بدانیم کاربرد گسترده آن در محصولاتی مانند در و پنجره، سقف، قابلمه و تابه و... بازار بسیار بزرگی برای آن فراهم می‌کند. قبل از شروع این‌گونه کسب‌وکارها بررسی دقیق بازار و مطالعات امکان‌سنجی انجام دهید تا محصولات پرفروش آلومینیومی را شناسایی کنید. این امر بازاریابی شما را در آینده آسان می‌کند.

ساخت نرده و حفاظ‌های فلزی

بدون نرده، پله‌ها، پل‌ها و بسیاری نقاط دیگر ایمن نخواهند بود. اگر به صنعت ساخت‌وساز علاقه‌مند هستید و به دنبال یک ایده تجاری مرتبط با فلزات می‌گردید، بد نیست ساخت نرده‌های فلزی را امتحان کنید. حفاظ‌ها هم عمدتاً از فلز ساخته می‌شود و به پنجره‌ها و درهای خانه‌ها/  تاسیسات متصل می‌شوند تا از نفوذ و دستبرد دزدان جلوگیری کنند.

 بیلبورد و تابلو بسازید

ساخت و نصب بیلبورد یکی دیگر از کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت فلزات است که یک کارآفرین می‌تواند با موفقیت راه‌اندازی کند. این اصل که تابلوهای تبلیغاتی در ارتفاع نصب می‌شوند، به این معنی است که در معرض باد شدید قرار می‌گیرند و اگر از هر ماده دیگری غیر از فلز در ساخت آنها استفاده شود، احتمالاً هنگام وزش باد آسیب خواهند دید. بنابراین، اگر به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکاری در این حوزه هستید، ممکن است ایده ساخت و نصب تابلوها و بیلبوردها هم بد نباشد.

دوچرخه یا قطعاتش را تولید کنید

بیش از ۸۰ درصد از اجزای سازنده دوچرخه از آهن و استیل ساخته شده‌اند و این نشان می‌دهد که تولید دوچرخه اساساً یک تجارت فلزی است! تولید دوچرخه به سرمایه نسبتاً زیادی نیاز دارد اما اگر بخواهید قطعات یا لوازم یدکی آن را درست کنید احتمالاً با سرمایه کوچک‌تری هم قادر خواهید بود وارد این کار شوید.

وارد طراحی و تولید صفحه کلاچ شوید

صفحه کلاچ یک قطعه اساسی در صنعت خودرو است. کلاچ وسیله‌ای برای انتقال چرخش از شفتی به شفت دیگر کلاچ نام دارد. در سیستم‌ها و مکانیسم‌های انتقال نیرو برای اینکه نیروی تولیدشده در بخش دیگری مصرف شود بهترین وسیله استفاده از کلاچ است. با استفاده از صفحه کلاچ هر زمان که نیاز به قطع انتقال نیرو باشد این کار به سادگی انجام می‌شود. می‌توانید کار تولید صفحه کلاچ را در مقیاس کوچک شروع کنید.

ساخت دروازه‌های فلزی

حتماً موافقید که به ندرت درهای بزرگ (Gate) استانداردی وجود دارد که از فلز ساخته نشده باشد. بنابراین اگر به دنبال مشاغل مربوط به فلزات هستید، یکی از گزینه‌های شما این است که به ساخت دروازه‌های فلزی بپردازید. شروع این نوع مشاغل سرمایه زیادی ندارد و نیازمند تحصیلات دانشگاهی هم نیست.

 اجاق گاز و آون تولید کنید

از آنجا که اجاق‌ها برای پخت‌وپز استفاده می‌شوند و در معرض گرما قرار دارند بنابراین در ساخت آنها از فلزاتی استفاده می‌شود که در برابر گرما مقاوم‌اند. اگرچه ممکن است در رقابت با برندها، بازار گسترده‌ای برای محصولات خود در داخل پیدا نکنید اما اگر تصمیم بگیرید که تولیداتی با کیفیت جهانی برای صادرات تولید کنید بازار بزرگی در کشورهای کارائیب، آمریکای جنوبی و آفریقا خواهید داشت.

ساخت کلیپس، منگنه، سوزن و سنجاق

این‌گونه تولیدات در اصل در بخش لوازم‌ تحریر مدرسه و اداری قرار می‌گیرند و عمدتاً تقاضای منظمی دارند. با یک ماشین کوچک ساده، می‌توانید تجارت تولید کلیپس و سوزن منگنه را حتی در خانه شروع کنید. تولید کلیپس، یک تجارت کم‌هزینه است و حتی با سرمایه‌ای معادل ۱۰۰ دلار می‌توان آن را شروع کرد.

تولید سگک و دستگیره

سگک یکی از اجزای کفش، کیف، کمربند و صندل است و در واقع بازار بزرگی دارد زیرا صنعتگرانی که در تولید و تعمیر کیف و کفش کار می‌کنند برای استفاده یا جایگزینی قطعات آسیب‌دیده به آن نیاز دائمی دارند. دستگیره‌ها هم قطعات فلزی است که در کمدها و درها پیدا می‌کنید؛ آنها برای کشیدن کشوی کمدها یا باز کردن درها استفاده می‌شوند و بازاری دائمی دارند.