پیشتازی در عرصه حمل و نقل دریایی در گرو افزایش بهره‌وری مشتری مداری و کسب سهم  از بازارهای جهانی

پیش از این محمدرضا مدرس خیابانی، نائب رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران با اشاره به مشکلات ناشی از شیوع کرونا در اقتصاد جهانی و همچنین تشدید تحریم‌ها طی سال ۹۹ تاکید کرده بود که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران با عبور از این بحران‌ها در سال ۱۴۰۰ آماده جهش در عملکردها است. آنچنان که از برنامه راهبردی ۵ ساله ناوگان ملی گزارش شده است یکی از موضوعات مهم اشاره شده در این برنامه موضوع باز تعریف کیفیت ارتباط با مشتریان است. بر اساس این سند با تغییرات ساختاری اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، مشتریان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان شرکای تجاری این مجموعه حمل‌ونقل دریایی تعریف شده اند. بر این اساس، افزایش سطح کیفیت خدمات در جهت ایجاد وفاداری در مشتریان در دستور کار قرار گرفته است. برای دستیابی به این تحول در بخش‌های بازاریابی، امور مشتریان و حوزه حقوقی، گام‌هایی به صورت ساختاری پیش‌بینی شده است.

بازبینی مدیریت هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری مالی با تحکیم رابطه بودجه و برنامه‌ها، بازتعریف حوزه سرمایه‌گذاری و... از دیگر محورهای سند راهبردی ۱۴۰۴ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران است.  سند یاد شده از زمان اجرا در آغاز سال‌جاری به صورت دائم توسط دفتر برنامه‌ریزی معاونت توسعه بازار گروه کشتیرانی پایش شده و در جهت بهبود فرآیندها در اختیار مدیران بالادستی قرار می‌گیرد. رضایتمندی تمامی‌ذی‌نفعان اعم از کارکنان، مدیران، سهامداران، مشتریان، تامین‌کنندگان، محیط زیست، دولت و... هدف غایی این برنامه ۵ ساله است. بر اساس این سند راهبردی مقرر شده است که کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران در پایان سال ۱۴۰۰ به رقم بیست میلیون و  پانصد هزار تن جا‌به‌جایی کالا دست پیدا کند که به معنای رشد ۴۵ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ است. همچنین، در سال ۱۴۰۰ تعداد کشتی‌های ناوگان کشتیرانی به ۱۳۴ فروند می‌رسد بنابراین لازم است در بازسازی، نوسازی، تعویض و جا‌به‌جایی کشتی‌های  ناوگان شرکت گام‌های اساسی برداشته شود. بدیهی است که ارتقای کیفیت ارتباط با مشتریان در جهان امروز بدون توجه به حوزه فناوری اطلاعات میسر نیست. بنابراین، پیگیری و نظارت بر ایجاد، توسعه و ارتقاء سامانه‌های یکپارچه فناوری اطلاعات در گروه کشتیرانی در جهت بهینه‌سازی عملیات و ارائه خدمات بهتر به مشتریان و نیل به هدف سازمان دیجیتال یکی از اهداف مهم مشخص شده در سند راهبردی افق ۱۴۰۴ کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران است. اهمیت اجرای سند یاده شده به این علت است که حمل و نقل دریایی دیگر یک نوع یا یک روش حمل و نقلی صرف نیست بلکه صنعتی راهبردی است که اقتصاد جهان بر دوش آن توسعه می‌یابد. در کشور ما این وضعیت حتی شدیدتر است. هشت سال جنگ تحمیلی و دو دوره اعمال تحریم‌های ظالمانه که جملگی هدفی جز «زمین‌گیر» کردن ایران نداشته اند با تکیه بر صنعت کشتیرانی توانمند ملی ناکام مانده‌اند. در این میان کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران در دوران جنگ تحمیلی «خط دوم» دفاعی بود و در زمان تحریم و نبرد اقتصادی عملا به «خط اول» دفاعی کشور و در تیررس دشمن تبدیل شد. اهمیت نقش کشتیرانی از آنجا نشئت می‌گیرد که خدمات پشتیبانی یکی از بخش‌های مهم زنجیره ارزش در تولید و ارائه محصولات هر کشور محسوب می‌شود که در این زمینه سیستم‌های حمل‌ونقل یکی از موثرترین عوامل در حرکت چرخه تولید هستند. بدیهی است فعالیت یک واحد تولیدی بدون استفاده از خدمات چرخه حمل و نقل معنا ندارد. بنابراین حمل و نقل کارآمد یکی از عوامل تاثیرگذار در رونق اقتصادی و توسعه هر کشوری به شمار می‌آید.

در این میان کشتیرانی جمهوری  اسلامی‌ایران به عنوان ناوگان ملی دریایی کشور با وجود تمام دشواری‌ها و چالش‌های ناشی از بحران‌هایی که پیش از این به آنها اشاره شد همواره در حمل به موقع کالاهای اساسی و استراتژیک کشور پیشتاز بوده است. در جنگ تحمیلی  به دلیل عدم ورود کشتی‌های خارجی به منطقه جنگی، عملا واردات کالاهای اساسی  به کشور با موانع متعدد مواجه شده بود. در این زمان دریانوردان غیور ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران در شرایط جنگی و پرخطر منطقه، کلیه کالاهای اساسی را به کشور رساندند و اجازه ندادند دشمن از این طریق به کشور ضربه‌ای وارد نماید و کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران در این راه شهدایی را تقدیم انقلاب و کشور کرد. بر اساس این پیشینه، در دو دوره تحریم‌های بین‌المللی این ناوگان بزرگ و معتبر در صدر فهرست تحریمی ‌دشمن قرار داشته و دارد. به نظر می‌رسد، دشمن به خوبی بر اهمیت و جایگاه حیاتی این دارایی راهبردی ایران واقف است. چه آنکه ناوگان ملی در سخت ترین شرایط و فشارهای بین‌المللی به عنوان خط اول دفاعی کشور در حال ایفا نمودن نقش راهبردی و استراتژیک خود است و با تلاش و همت کارکنان فعال خود در بخش خشکی و دریا هیچگاه اجازه نداده است که بخش‌های تولیدی کشور با کمبود مواجه شوند. همچنین کالاهای اساسی که نیاز اول معیشتی مردم است  تحت شدیدترین فشارهای تحریمی‌به موقع به بنادر کشور رسیده است.

1-3773