موتور نخبه‌پروری

تکین‌کو برای فعال‌سازی کلیه ظرفیت‌های شرکت، به‌منظور بهره‌وری حداکثری از توانمندی‌ها و مشارکت بین واحدهای مختلف و افزایش سهم بازار خود، اقدام به نوسازی تجهیزات بازرسی و به‌روز کردن آنها، دوره‌های آموزشی مشترک برای پرسنل داخلی با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف و شناسایی نخبگان و دانشجویان ممتاز برای جذب در شرکت کرد.

برگزاری دوره‌های آموزشی بر اساس استانداردهای جهانی و به‌روز دنیا، برای افزایش کیفیت و استاندارد فعالیت‌های خود در حوزه‌های خدمات، بازرسی و نظارت بر کیفیت را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات شرکت دانست.

ما چگونه می‌توانیم در این حوزه رقابت کنیم؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، زمانی که کیفیت محصولات‌مان با بازرسی و نظارتی که مطابق با استانداردهای جهانی محصول است تولید شود، بهترین زمان برای اثرگذاری و رقابت در بازارهاست. ما در کیفیت محصولات دو آیتم داریم؛ «کیفیت محصول» و «اطمینان از یکنواختی کیفیت محصولی که در حال تولید است».

متاسفانه در ایران کیفیت در بدو تاسیس کارخانه‌ها در محصولات دیده می‌شود اما با مرور زمان با توجه به تغییر مواد اولیه که به دلیل اعمال تحریم حادث شد، یکنواختی کیفیت تولید زیر سوال می‌رود. به همین دلیل در ارائه تولیدات با کیفیت یکنواخت به مشتری عاجز هستیم که این موضوع باعث می‌شود نتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم. در همین راستا شرکت تکین‌کو می‌تواند با ایفای نقش در نظارت بر کیفیت کالاها و محصولات تولیدی کشور این خلأ را پُر کند.

اصلاح الگوی مصرف

موضوع دیگری که شرکت ما دنبال می‌کند به فعلیت رساندن ظرفیت‌های اقتصادی و افزایش تولید است. برای همین منظور با ایجاد واحدی با عنوان «ممیزی انرژی» در شرکت تکین‌کو، اقدام به ارائه خدماتی جهت بررسی، شناسایی و انتخاب فرصت‌های صرفه‌جویی انرژی در سازمان‌ها که زیرمجموعه اصل‌های ۲۴گانه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در بحث اصلاح الگوی مصرف جانمایی می‌شود، کرد.

در مورد افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آنها نیز، با استفاده از دانشی که در کشور وجود دارد و همچنین مرجع قرار دادن استانداردهای بین‌المللی در این زمینه، می‌توانیم برنامه‌هایی را برای کنترل کیفیت محصولات کارخانه‌ها و ارگان‌های تولیدی تهیه کنیم که در ابتدای امر کیفیت محصولات تولیدشده از سوی خودشان مورد رصد قرار گیرد و سپس طبق QCP شرکت‌های وارداتی یک ITP طراحی می‌کنند که بر اساس آن، شرکت ناظر یا بازرس می‌تواند صحت‌سنجی کند که آیا سیستم کنترل کیفیت کارخانه یا واحد تولیدی درست عمل کرده است یا خیر و بعد هم بر اساس آن گواهینامه صادر می‌شود. از سوی دیگر شرکت تکین‌کو برای اینکه بتواند با شرکت‌های مشابه خارجی رقابت کند، باید بتواند از تکنولوژی روز دنیا استفاده کند که در این راستا در تلاش است تا تفاهم‌نامه با شرکت‌های مربوطه خارجی منعقد کند تا بتواند ارائه خدمات بازرسی نوین را در کشور با مشارکت برخی از شرکت‌های خارجی دنبال و با مشارکت و همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از تجربیات شرکت‌های خارجی اقدام به بومی‌سازی این تکنیک‌ها کند.

از سوی دیگر شرکت تکین‌کو نیم‌نگاهی به بازرسی در کشورهای منطقه و حاشیه خلیج‌فارس به عنوان یک فرصت توسعه‌ای در حوزه‌های بازرسی کالا و حفاظت که تخصص شرکت این شرکت است دارد که تحقق این امر مستلزم رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و خنثی شدن اثرات آن است. همچنین در زمینه ایجاد بسترهای مساعد همکاری با واحدهای پتروشیمی با عنایت به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌خصوص در جهت تکمیل زنجیره ارزش برنامه‌هایی در دستور کار شرکت تکین‌کو است. عمده فعالیت ما در حوزه صنعت، گاز و پتروشیمی و بازرسی کالاها از جمله مواد اولیه و مواد نهایی است که شرکت‌های فعال در حوزه پتروشیمی صادر می‌کنند. از طرفی چون بازرسی حین ساخت و بهره‌برداری نیز انجام می‌شود، ما به‌عنوان یک شرکت بازرسی همواره در کنار تمامی شرکت‌های پتروشیمی کشور از مرحله احداث تا بهره‌برداری و حتی در زمان ایجاد طرح‌های توسعه‌ای هستیم.

چگونه اهل رقابت شویم؟

مقام معظم رهبری همواره بر حمایت بر تولید داخلی تاکید دارند اما حمایت از تولید داخل بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف‌کننده امکان‌پذیر نخواهد بود؛ اینجاست که نقش شرکت‌های بازرسی مانند تکین‌کو پررنگ و مهم می‌شود.

همه می‌دانیم که برای مصرف‌کننده فارغ از قیمت تمام‌شده، بحث کیفیت کالا اهمیت بسیاری دارد. در این مورد می‌توان به نارضایتی مقام معظم رهبری و مردم از کیفیت محصولات لوازم خانگی و خودروهای تولیدی اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت برای رفع این معضل می‌تواند انجام دهد ایجاد الزاماتی برای تولیدکنندگان مبنی بر استفاده از خدمات شرکت‌های بازرسی و نظارت بر کیفیت محصولات و ارائه تضمین بر کیفیت کالای تولیدی و محصولات داخلی است.

اگر قرار باشد به دنیا به‌عنوان یک دهکده جهانی نگاه کنیم و بگوییم می‌خواهیم در این دهکده سهمی از صادرات داشته باشیم، هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه کیفیت محصولات‌مان را افزایش دهیم. تا زمانی که کیفیت محصولاتمان استاندارد نباشد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در بازرهای بین‌المللی رقابت کنیم. شرکت‌های بازرسی در این زمینه می‌توانند کمک شایانی کنند و با توسعه حوزه بازرسی در صنایع مختلف، محصولاتمان ظرف مدت کوتاهی قابل رقابت با مشابه خارجی خواهند بود و ضمن ایجاد رضایت نسبی در کشور، می‌توانیم وارد رقابت در بازارهای منطقه و جهانی شویم.

شرکت تکین‌کو در سال ۱۳۷۲ با هدف ارائه خدمات بازرسی فنی و کنترل خوردگی به ویژه در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی توسط جمعی از متخصصان و مدیران ارشد صنایع پتروشیمی در قالب یکی از شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی تاسیس شد. این شرکت همواره سعی داشته تا با جذب افراد متخصص، مستعد و دارای توان فکری و اجرایی بالا، بستر مناسب برای همکاری هموطنان داخل و خارج از کشور را در شرکتی ایرانی با توان رقابت بین‌المللی فراهم کند. با توجه به سرمایه‌گذارى کلان صورت‌گرفته از سوى این شرکت و خرید ادوات و تجهیزات مدرن آزمون‌هاى غیرمخرب از معتبرترین سازندگان دنیا و همچنین دارا بودن بازرسین مجرب به‌عنوان برترین شرکت ارائه‌کننده خدمات بازرسی فنی و کنترل خوردگی در ایران محسوب مى‌شود که تا به امروز پروژه‌هاى موفق و مهمى در زمینه کارى خود به انجام رسانده است.

 استقرار دفاتر نمایندگی در برخى کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی از جمله آلمان این شرکت را  قادر ساخته تا در خصوص بازرسى‌هاى خارجى توانمندتر از قبل عمل کند. امید است که با تدابیر صورت گرفته مقدمات ورود به بازارهای بین‌المللی و کسب بیشترین سهم بازار داخلی تا سال ۱۴۰۲ فراهم آید. این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های بازرسی فنی در ایران شناخته می‌شود که به‌عنوان اولین شرکت مهندسی مشاور، سهام آن در بورس عرضه شده است.