مدل غلبه بر کمبود مواد اولیه

در این راستا باید توجه داشت کارخانه آلومینای ایران تنها کارخانه انحصاری در کشور بوده و در خاورمیانه نیز دارای نمونه مشابه نیست و از طرفی تکنولوژی ساخت این کارخانه مربوط به سالیان گذشته شرکت‌های اروپایی (شرکت تکنو اکسپورت کشور چکسلواکی) بوده است که نه‌تنها در حال حاضر وجود ندارند، بلکه شرکت‌های اروپایی به جهت تحریم‌ها هیچگونه خدماتی به کشور و کارخانه آلومینا ارائه نمی‌کنند. اما در نهایت این موضوع سبب خودکفایی بخش مهندسی شرکت شده و ساخت قطعات تولید داخل خود موجب سرعت‌بخشی به انجام خرید و تهیه کالا و قطعات از داخل کشور شده است.

از طرفی کارخانه تولید آلومینا نیازمند به بوکسیت بوده که ماده اولیه و اصلی تولید آلومینا است و باید اشاره شود در طبیعت و خصوصا کشور ایران معادن بوکسیت بسیار پراکنده و محدود یافت می‌شود. به‌گونه‌ایی که توده‌های معدنی آن عمدتا به‌صورت رگه‌ای و پراکنده بوده و استخراج آن بسیار سخت و پرهزینه است که این خود یک دست‌انداز در این حوزه به شمار می‌رود.  به همین جهت از دیگر اقدامات شرکت جهت سرعت‌بخشی به زنجیره تامین این ماده اولیه، انجام مطالعات اولیه و تکمیلی و اکتشافات معدنی در سراسر کشور و نظم‌بخشی به استفاده از معادن مذکور و خرید بوکسیت از معادن بخش خصوصی است. در این راستا قراردادهای خرید بوکسیت به نحوی تنظیم شده که نه‌تنها مخاطره‌ای برای فروشندگان ندارد، بلکه موجب ترغیب ایشان به استخراج و فروش بوکسیت با کیفیت می‌شود. از دیگر سو شرکت آلومینا برای خرید بوکسیت از معادن خارج از استان و دارای فاصله، ترتیبات و تسهیلاتی در قراردادهای آنها در نظر گرفته که موجب تامین آن تاکنون شده است. همچنین شرکت ترتیباتی جهت پرداخت و تسویه حساب مالی با فروشندگان در اسرع وقت انجام داده است که موجب جلب رضایت آنها می‌شود.

از طرفی کارخانه تولید آلومینا یک کارخانه پالایشی بوده و سیستم کارکرد آن مانند شرکت‌های پتروشیمی است، به همین جهت تنوع قطعات و پیچیدگی در این شرکت بسیار بوده که با اضافه شدن کارخانه تولید شمش آلومینیوم نیز تنوع آن دوچندان شده است. بنابراین همانگونه که عنوان شده به جهت محدودیت‌ها، خرید قطعات از خارج کشور به حداقل رسیده که در راستای سرعت‌بخشی به زنجیره تامین کمک شایانی صورت گرفته است.

موضوع دیگر اینکه شرکت آلومینا اقدام به سیستمی کردن زنجیره درخواست خرید کالا، ثبت سفارش و دانش آن در پایگاه‌های اطلاعاتی و سیستمی خود کرده و پایگاه اطلاعاتی تامین‌کنندگان و اطلاعات تکمیلی قطعات ساختی تهیه که در این سیستم کماکان در حال بهبود و توسعه است.

از دیگر اقدامات بهبود و تسریع در زنجیره خرید کالا و قطعات، تقویت واحد فنی مهندسی جهت کالاها و قطعات ساختی است که هم اکنون با تهیه و جمع‌آوری نقشه‌های ساختی کارخانه و قطعات اروپایی آن، اقدام به ثبت اطلاعات در سیستم‌های رایانه‌ایی و تحلیلی به مانند MRO شده که همواره در حال بهبود و توسعه هستند. همچنین با توجه به تنوع قطعات و کالاها در شرکت آلومینای ایران در سال جاری، اقداماتی توسط مدیریت انبارهای شرکت جهت استقرار نرم افزار تعیین نقطه سفارش کالاها صورت گرفته که این مهم با توجه به سابقه تغییر در کالاها و جایگزینی برندهای داخلی با دقت نظر مناسب در حال انجام و بازنگری است.

در راستای تامین کالاها از طریق تعیین نقطه سفارش، شرکت اقداماتی را جهت تامین کالاها و قطعات و انبار کردن آن در نظر گرفته که این مهم باید با توجه به محدودیت نقدینگی و جلوگیری از رسوب کالاها در انبار صورت پذیرد و در حال حاضر نیز در دست اقدام و مدیریت است.

در تکنولوژی ساخت کارخانه انبارهای مواد اولیه جهت تولید آلومینا به گونه‌ای تعبیه شده‌اند که نیازهای تامین مواد را برای تولید حداقل یکماه داشته باشند و این موضوع محدودیت‌های زیادی را برای خرید و انبار کردن آن برای شرکت به وجود آورده است. با توجه به مشکلات تهیه مواد و کالا در کشور شرکت آلومینای ایران از ابتدای سال جاری اقدام به شناسایی و توسعه ظرفیت‌های موجود انبارهای خود و افزایش آنها داده است که بهبود فضای این انبارها با توجه به محدودیت‌های نقدینگی و پیشرفت سایر پروژه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌ها در دست بررسی و اقدام بوده و قراردادهایی در این زمینه منعقد شده و با توجه به تکمیل ظرفیت‌های توسعه‌ای به ترتیب در حال انجام و اقدام است.

در خاتمه خاطر نشان می‌شود که شرکت آلومینای ایران با توجه به دولتی بودن باید قوانین و مقررات مربوط به دولت را نیز رعایت کند و این قوانین در بسیاری از موارد باعث کندی انجام امور و یا عدم انجام آن می‌شوند. این مهم در حالی است که شرکت از ابتدای تاسیس در زمره شرکت‌های مستلزم ذکر نام و عدم شمول قوانین و مقررات دولت بوده که با وجود قوانین متاخر، مشکلات بسیاری برای شرکت ایجاد شده است. اما با واگذاری شرکت در بورس اوراق بهادار تهران، مجموعه متعهد به فعالیت تحت قانون تجارت و رعایت حقوق سهامداران و کسب سودآوری شده که پیش‌بینی می‌شود با سبک‌تر شدن شرکت از وجود و تسری قوانین مذکور، سرعت کارهای خرید و قراردادی شرکت بیش از گذشته خواهد شد که این موضوع در نهایت موجب بهبود در فعالیت‌ها و کسب سود می‌شود.