پای‌ کودکان کار ایستاده‌ایم

«جمعیت حمایت حقوق کودک مهر زنده رود» سازمان مردم‌نهادی است که در استان اصفهان فعال است و به کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل کمک‌رسانی می‌کنند. این سازمان علاوه بر سعی در رفع نیازهای معیشتی این کودکان، به رشد فردی و روحی این کودکان نیز اهمیت بسیاری می‌دهد و در این راستا فعالیت‌هایی انجام داده است. سمیه یخچالی، عضو فعال«جمعیت حمایت حقوق کودک مهر زنده رود» در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به شرح فعالیت‌های فرهنگی این مجموعه پرداخت و گفت: در سازمان مردم‌نهاد ما کلیه آموزش‌های مربوط به کودکان برای کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل انجام می‌شود. ازجمله این آموزش‌ها می‌توان به داستان‌نویسی، کتاب‌خوانی، فیلم‌نامه‌نویسی، شعر، تئاتر، بازیگری، نقاشی و خوشنویسی، هنرهای تجسمی  و هنرهای آوایی مثل سرود و ترانه‌خوانی اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه برگزاری کلاس‌های مهارتی به‌طورجدی از سال ۹۴ شروع شد، افزود: یکی از فعالیت‌های مهم سازمان، در زمینه مهارت افزایی است. کلاس‌های مهارتی که منجر به اشتغال (اشتغال‌های ایمن مثل خیاطی، آرایشگری و پیرایشگری، تعمیر موبایل و چند مهارت دیگر) می‌شود. این کلاس‌ها برای کودکان بالای ۱۵ سال و کودکانی که نان‌آور خانه هستند و مجبور هستند که کار کند برگزار می‌شود.

یخچالی ادامه داد: خوشبختانه تابه‌حال سه مورد از کودکانی که به کلاس‌های مهارتی رفته‌اند، درنهایت یک مهارت را انتخاب کرده و در این مهارت بسیار پیشرفت کرده و حالا این مهارت را به‌عنوان یک شغل دنبال می‌کنند. در حال حاضر ده نفر از کودکان کار در کلاس‌های مهارتی آموزش داده می‌شوند.

این فعال حقوق کودک با اشاره به قوانین کنوانسیون حقوق کودک و قوانین اداره کار گفت: البته به کار گرفتن کودکان ازنظر کنوانسیون جهانی کودک جرم است، اما ازنظر قانون کار، افراد بالای ۱۵ سال می‌توانند شاغل باشند و شاغل بودن آن‌ها مشکلی ندارد.

او به اهداف سازمان مردم‌نهاد «جمعیت حمایت حقوق کودک مهر زنده رود « اشاره کرد و افزود: هدف ما از برگزاری کلاس‌های مهارتی این است که بچه‌هایی که نان‌آور خانه هستند و چاره‌ای جز کار کردن ندارند از مشاغل ناامن دور شوند و یک مهارت مفید یاد بگیرند. البته در کنار آموزش مهارت به ادامه تحصیل آن‌ها نیز اهمیت داده می‌شود. در این سازمان ما سعی می‌کنیم زمینه تحصیلی همه کودکان را فراهم کنیم. یکی دیگر از مواردی که برای کمک این کودکان در نظر گرفته‌ایم، پرداخت کمک‌هزینه برای یک یا دو سال به این کودکان است تا بتوانند بدون دغدغه مالی، مهارت‌آموزی و تحصیل کنند و مخارجشان تامین شود. یخچالی ادامه داد: کلاس‌های مشاوره و مهارت‌های روانشناسی ازجمله کلاس‌های دیگری است که در سازمان ما برگزار می‌‌شود.

عضو فعال «جمعیت حمایت حقوق کودک مهر زنده رود « گفت: افرادی که برای آموزش مهارت به کودکان به این سازمان می‌آیند کاملا به‌صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند. دراین‌بین داوطلبانی هستند که یا شاغل‌اند و یا دانشجو و برای فعالیت‌های داوطلبانه زمان زیادی ندارند. تعداد داوطلب‌ها و تعداد ساعاتی که داوطلب‌ها در سازمان می‌گذرانند نیز نسبت به قبل از شیوع کرونا کمتر شده است؛ که دلیل آن‌هم شرایط بهداشتی و هم شرایط اقتصادی است. در این مدت بسیاری از داوطلب‌ها به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی فعالیت کمتری در سازمان دارند. میزان کمک‌های مردمی نیز کم شده و متاسفانه بسیاری از فعالیت‌هایی که درگذشته داشتیم، دیگر انجام نمی‌شود. او به گردش‌های فرهنگی مجموعه اشاره کرد و افزود: برای منی که اهل هنر هستم و هنر را دوست دارم آشنایی کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل باهنر اهمیت زیادی دارد. من معتقدم که آشنایی با هنر منجر می‌شود که این کودک در آینده بتواند به فرد موفق‌تری تبدیل شود. با انجام این اقدام و اقدام‌های این‌چنینی، به نیاز روحی و فردی کودک نیز توجه می‌شود و ممکن است منجر به بالندگی بیشتر این فرد شود. به همین دلیل سعی کرده‌ام کودکان سازمانمان را به تماشای تئاتر و برنامه‌های هنری ببرم و تا جایی که توانایی دارم و از دستم برمی‌آید در همین حوزه به آن‌ها آموزش بدهم.

یخچالی ادامه داد: اما هستند سازمان‌هایی که برطرف کردن نیاز معیشتی کودک را در اولویت اول قرار می‌دهند که با توجه به شرایط نباید به آن‌ها خرده گرفت.

این فعال حقوق کودک به کمک‌های سازمانی و خصوصی برای تهیه بلیت چند تئاتر اشاره کرد و گفت: بعضی از نهادها مثل شهرداری، بلیت رایگان تئاتر در اختیار سازمان ما و سازمان‌های دیگری که در حوزه مشابه ما فعالیت می‌کنند قراردادند. تئاتر هبوط ساخته امید نیاز یکی از تئاترهایی بود که شهرداری به‌عنوان پشتیبان بلیت آن را به ما داد و ما توانستیم کودکان را به تماشای این تئاتر ببریم.  داستان این تئاتر به کودکانی مربوط می‌شد که شناسنامه ندارند و این موضوع برای آن‌ها مشکلات زیادی به وجود آورده بود.