Untitled-1

هاشمی افزود: در این دوره، ۱۶۴ فعال اقتصادی از خراسان رضوی جهت شرکت در طرح پایش محیط کسب و کار از سوی اتاق ایران تعیین شدند و اعلام نظر و تکمیل پرسشنامه طی مدت یک ماه به صورت آمارگیری تلفنی انجام گرفت.

وی از سنجش ۲۸ مانع اصلی در محیط کسب وکار، همچون دوره‌های گذشته گفت و خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، شاخص ملى محیط کسب و کار با احتساب اثر کرونا به عنوان یکى از موانع کسب و کار محاسبه گردید. به گفته سرپرست دفتر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق مشهد، خراسان رضوی در این دوره پایش محیط کسب و کار، با کسب نمره شاخص ۶/ ۰۹ در رتبه شانزدهم در بین استان‌های کشور قرار گرفت. در این دوره کاهش ۴/ ۰۴ درصدی نمره نسبت به فصل گذشته و کاهش ۱۴/ ۲۳ درصدی نسبت به فصل بهار سال گذشته را شاهد هستیم؛ اما رتبه استان نسبت به فصل گذشته ثابت مانده است که این امر، نشان دهنده افت شاخص در کل کشور می‌باشد. هاشمی در تشریح جزئیات نظرات فعالان اقتصادی خراسان رضوی در خصوص محیط کسب و کار استان گفت: در بهار ۱۴۰۱، فعالان اقتصادی استان، سه مولفه «غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «رویه‌های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات» و «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» را به عنوان نامناسب‌‌ترین عوامل اثرگذار بر محیط کسب و کار استان دانسته اند و در مقابل، «محدودیت‌ دسترسی به آب»، «محدودیت‌ دسترسی به حامل‌های انرژی» و «نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول» مناسب‌‌ترین مؤلفه‌های کسب‌و‌کار استان در بهار ۱۴۰۱ نسبت به سایر مولفه‌ها شناخته شده است.

رتبه سیزدهم خراسان رضوی در میزان اثرپذیری از کرونا

وی در توضیح نتایج ارزیابی فعالان اقتصادی استان از تأثیر کرونا گفت: خراسان رضوی با کسب نمره ۵/ ۴۵ رتبه سیزدهم را از نظر میزان اثرپذیری از ویروس کرونا در بین استانهای کشور کسب نموده است. هاشمی یادآور شد: سه مؤلفه: «رویه‌های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات»، «رویه‌های سختگیرانه اداره‌های کار و تأمین اجتماعی برای مدیریت نیروی انسانی» و «فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی» دارای بیشترین تغییر منفی (افول)در استان، نسبت به فصل گذشته می‌باشند.

سرپرست دفتر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق مشهد ادامه داد: «محدودیت‌های دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت»، «تولید و عرضه نسبتاً آزاد کالاهای غیراستاندارد و تقلبی در بازار» و «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها»، سه مولفه‌ای است که بیشترین تغییر مثبت (بهبود) نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۰ را داشته است.