او بابیان اینکه برخی مصوبات سفرهای شهرستانی اجراشده و برخی در حال انجام است، گفت: در برخی شهرستان‌ها شاهد پیشرفت مصوبات تا ۶۰ درصد هستیم و در ادامه مسیر باید همه مصوبات به سرانجام برسد. مرتضوی با اعلام اینکه ۲۱۹ واحد راکد اقتصادی را به چرخه تولید بازگرداندیم، افزود: از ۹۵۰ واحد تولیدی و کشاورزی رفع گرفتاری و برای حدود ۶ هزار نفر اشتغال ایجاد شد. همچنین ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب سرمایه ثابت و تولید پرداخت کرده‌ایم. وی ادامه داد: نزدیک به یک هزار و ۷۳۰ کسب‌وکار خرد و طرح‌های خوداشتغالی موردحمایت قرار گرفتند و نزدیک به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ اشتغال در این بخش ایجاد شد. مرتضوی به نهضت ملی مسکن اشاره و اظهار کرد: سهم استان ۲۰۳ هزار واحد مسکونی است که یعنی باید هرسال برای حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کنیم و در پایان این مدت سهم استان را به نتیجه برسانیم. در این راستا بالغ‌بر ۴۲۰ هزار نفر در استان ثبت‌نام کردند و در پالایشی که انجام شد، ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر از ثبت‌نامی‌ها فعلاً شرایط استفاده از این طرح را داشتند و در ادامه بررسی مجدد انجام خواهد شد. مرتضوی ادامه داد: جلسات کارگروه بازآفرینی شهری به‌صورت مستمر برگزار و تلاش می‌شود نگاه متوازن داشته باشیم، در این زمینه مشوق‌هایی هم در نظر گرفته می‌شود که تلاش می‌کنیم منجر به حواشی بعدی نشود. وی در مورد مساله آب اصفهان نیز گفت: در پروژه‌های آب‌رسانی، اقدامات متعددی انجام داده‌ایم تا طرح جامعی که رئیس‌جمهور در سفر هیات دولت درباره آن صحبت کرد و در جلسات متعدد تأکید داشت، به‌سرعت جلو برود. وزارت نیرو در این زمینه کمک‌هایی کرد و طرح جامع انتقال آب مراحل نهایی خود را اخیراً طی کرده و در دستور اجرا قرارگرفته است.

به دنبال حواشی نیستیم

استاندار اصفهان بابیان اینکه اگر برای آب‌رسانی شرب به استان اصفهان اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم از سر غفلت نیست، تأکید کرد: سیاست ما این است که در حوزه آب کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم. سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان از مدت‌ها قبل در جریان بود، ولی به بهره‌برداری نرسیده بود، اما هفتم خرداد ۱۴۰۱ وارد مدار شد و با ظرفیت هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه، تزریق آب شرب در شبکه استان را شروع کرد.

کلنگ طرح انتقال آب از دریا به اصفهان زده شد

استاندار اصفهان با اشاره به طرح جامعی که مورد تایید و دستور رئیس‌جمهور است، ادامه داد: این طرح با چند محور شروع‌شده و به سرانجام می‌رسد؛ بخشی مدیریت پساب است که سعی شده مدیریت ۲۰۰ میلیون مترمکعب پساب برای تعادل بخشی به حوزه و جایگزینی مصارف صنعت برنامه‌ریزی شود. کاهش مصرف و تغییر الگوی کشت از دیگر اهداف این طرح است که بالغ‌بر صد میلیون مترمکعب ظرفیت ایجاد می‌کند. همچنین با اجرای برخی طرح‌های متوقف‌شده، مثل کوهرنگ ۳ که در دست اجراست، تلاش شد با پمپاژ آب از مسیر تونل در حوزه ذخیره‌سازی آب در سد کمک شود.

وی ادامه داد: پروژه دیگر انتقال آب از منابع جنوب استان است که می‌تواند کمک قابل‌توجهی برای احیای زاینده‌رود باشد و این موضوع در مرحله مطالعات مسیر برای اجرا است. سعی می‌کنیم با توجه به تأکید و تعهد وزارت نیرو، اجرای این پروژه تا چند ماه آینده آغاز شود.

مرتضوی ساماندهی زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز را نیز جزو پروژه‌های طرح جامع برشمرد و افزود: کمیته‌ای برنامه‌ریزی‌شده که به‌صورت مشترک با استان چهارمحال و بختیاری جلسه داشته باشیم.

فرونشست تهدید جدی تمدن فلات مرکزی است

استاندار اصفهان احیای زاینده‌رود را برنامه اصلی مدیریت استان دانست و گفت: همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا نگذاریم به دلیل فرونشست زمین، این تمدن عظیم دچار مشکل شود، چون فرونشست را تهدید اصلی برای تمدن عظیم اصفهان در مرکز کشور می‌دانیم. وی در مورداجرای پروژه بن - بروجن، تصریح کرد: از ابتدا با اجرای پروژه بن - بروجن مخالف بودیم و آن را خلاف مصوبه ۹ ماده‌ای شورای عالی آب می‌دانستیم، چون بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود محسوب می‌شود. این طرح در زمان قبل اجراشده و به حوزه جغرافیایی استان اصفهان رسیده بود که متوقف شد و اجازه رسیدن به حوضه آبگیر را ندادیم.

هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود ممنوع است

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود را دست‌درازی به حقوق مردم استان می‌دانیم، تصریح کرد: این سیاست قطعی استان است. ما دعوا نمی‌کنیم، اما پیگیری‌های زیادی انجام می‌دهیم و معتقدیم اقدامات ما نباید با مناقشات به حاشیه برود، اما استان اصفهان هیچ کوتاهی در این زمینه نداشته است.

مصوبات سفر رئیس‌جمهور به اصفهان ابلاغ شده است

وی با تأکید بر اینکه عدم ابلاغ مصوبات سفر رئیس‌جمهور به اصفهان صحت ندارد، بیان کرد: ۱۲ مردادماه مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان ابلاغ شد و تاکنون دو مرحله اعتبار ابلاغ و توزیع‌شده است. ۲۱۷ مصوبه داشتیم که ۱۷ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان ابلاغ شد و مابقی پروژه‌هایی بود که باید در استان پیگیری شود.

اصل تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را مبارک می‌دانم

استاندار اصفهان در مورد موضوع تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، تصریح کرد: اصل تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را مبارک می‌دانم، اما فولاد مبارکه یک مجموعه توانمند و از افتخارات جمهوری اسلامی است و اگر تخلفی صورت می‌گیرد نباید نگاه ما را به این ظرفیت عظیم کشور عوض کند. مرتضوی بابیان اینکه گاهی به مجموعه‌ای حمله می‌کنند تا کشور را از وجود یک ظرفیت بی‌بهره کنند و باید از آن مراقبت کنیم، تصریح کرد: چون بررسی نکرده‌ام اظهارنظر نمی‌کنم، اما اگر دستگاه قضا تخلفی را تشخیص داد، درخواست برخورد قاطعانه داریم تا سرمایه اجتماعی‌مان از دست نرود.