اصفهان به سوگ پیر اخلاق نشست

آیت‌الله ناصری میان مردم اصفهان از محبوبیت و مقبولیت خاصی برخوردار بوده و در شهرهای دولت‌آباد و اصفهان به تربیت شاگردان و پاسخ‌گویی به نیازهای مردم در زمینه‌های مختلف می‌پرداختند. این عالم وارسته همواره مورداحترام مردم بود و درب منزلش همیشه به روی مردم و شاگردان و ارادتمندانش باز بود. نمازهای عرفانی این استاد وارسته شهره و به نام بود و مسجد کمرزرین اصفهان خاطره نمازهای باشکوهی که به امامت ایشان اقامه می‌شد را فراموش نمی‌کند.

آیت‌الله محمدعلی ناصری (۱۳۰۹ - ش) مجتهد، استاد اخلاق، عاشق و شیفته امام زمان (عج) که حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر (ع) و تعدادی از مراکز

دینی - فرهنگی تحت اشراف او بود. وی سالیان متمادی در مسجد کمرزرین اصفهان به اشاعه محبت آقا بقیه‌الله الاعظم‌(ع) مشغول بود.

تحصیلات

پدر ایشان زاهد و متقی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد باقر ناصری نام داشت که خود در شمار عالمان فرهیخته آن دوران بود و محضر دانشمندان بزرگی همچون علامه آخوند کاشی و نیز جهانگیرخان قشقایی را به خوبی دریافته بود و در شمار ایران مورد عنایت خاص علامه مرحوم حاج آقا رحیم ارباب نیز قرار داشت.

ایشان به هنگام دنیا آمدن این فرزند او را محمد علی خواند و او بعدها به نام محمد شهره شد. محمد هنوز در دوران نوجوانی به سر می برد که پدر به اشاره مرحوم علامه ارباب راهی نجف اشرف شد تا خدمت فقیهان بزرگ آن دیار همچون آیت الله آقا میرزا عبدالهادی شیرازی و آیت الله سید محمود شاهرودی و آیت الله آقا سید جمال الدین گلپایگانی را دریابد. بعد از مهاجرت پدر به نجف اشرف، آیت الله ناصری تحصیل را در همان نوجوانی آغاز کرد.

این دوران با حضور در مکتب خانه ای در دولت آباد آغاز و بعد از یکی دو سال با ورود به حوزه علمیه اصفهان و تحصیل علوم ادبی رایج در آن حوزه ادامه یافت. در این دوران که ایشان هنوز در دوران نوجوانی به سر می بردند لطف امیرمومنان (ع) شامل حال ایشان می شود و استاد به همراه پدر و خانواده به نجف اشرف کوچ می کنند. ایشان در این زمان ۱۴ سال بیشتر نداشتند.

پدر پیش از جدایی از فرزند، او را نخست به حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) و ازآن‌پس به مرحوم آیت‌الله شیخ‌ محمدحسین دهاقانی که در شمار اعلام و اوتاد آن شهر مقدّس بود، سپرد. اگرچه در نجف اشرف مشکلات و فقر و کمبود امکانات اولیه این خانواده ۵ نفره را در سختی بسیار قرار می دهد اما خاطرات شیرین استاد از آن دوران نشان دهنده روحیه علم و معرفت جوی ایشان در همان آغازین دوران ورود ایشان به نجف اشرف می باشد. ایشان در این دوران بخشی از علوم ادبی، حاشیه ملا عبدالله بر متن منطق تفتازانی و قسمتی از شرح لمعه را نزد مرحوم آیت اله مدرس افغانی فراگرفت. ادامه شرح لمعه را از محضر آیت‌الله مجتبی لنکرانی، مکاسب را محضر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم کرونی اصفهانی که بعدها داماد ایشان می‌شود. کفایه را از محضر آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین دهاقانی و برای دومین مرتبه باز در محضر آیت اله شیخ صدر بادکوبه‌ای، خارج مکاسب صلاه آیات را از محضر آیت‌الله سید عبدالهادی شیرازی و خارج بیع و خیارات را از محضر امام خمینی استفاده کرد.

گذشته از این در شماری دیگر از دروسی همچون بحث خارج کتاب الحج آیت‌الله سید محمود شاهرودی نیز شرکت و یک دوره کامل اصول الفقه را از محضر آیت‌الله‌العظمی حاج سید ابوالقاسم خویی فراگرفت.

وی علاوه بر علوم رسمی به بهره‌گیری علوم معنوی نزد محمد کوفی، سید محمد کشمیری، شیخ عباس قوچانی، سید هاشم حداد و سید جمال‌الدین گلپایگانی پرداخت. همچنین باشخصیت‌های عرفانی و اخلاقی چون علامه طباطبایی، محمد اسماعیل دولابی، حاج عبدالرضا گردعاوی، مولوی قندهاری، آشنایی و ارتباط داشت. هم‌چنین ایشان در غالب سفرهای ماهیانه به قم محضر آیت الله بهجت می‌رسیدند و به‌طوری‌که

شیخ علی آقا بهجت می‌گفت: هیچ‌کس مثل ایشان با آیت‌الله بهجت نشست صمیمانه ندارند. همچنین آیت‌الله ناصری و عارف گمنام مولوی قندهاری، عقد اخوتی بینشان بسته‌شده بود.

بازگشت به ایران

آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی به امر استادش آیت‌الله سید محمد کشمیری به اصفهان بازگشت و گذشته از مجالس تدریس فقه و اصول و تفسیر قرآنی که سالیانی دراز در حوزه علمیه این شهر اقامه نموده و به تربیت نفوس مستعد همت گماشت.

آیت‌الله ناصری علاوه بر تلاش‌های علمی و دینی و هدایت و راهنمایی مردم، طلاب و اهل علم، در کارهای خیر نیز مشارکت جدی دارد ازجمله این اقدامات می‌توان به تلاش‌های ایشان برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

احداث مرکز درمانی حضرت ولیعصر (عج) و بخش دیالیز ۲۰ تختخوابی آن با اهدای شش هزار متر زمین و دو هزار متر ساختمان در سال ۸۷ توسط آیت الله ناصری آغاز و در سال ۹۱ با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد. این مرکز دارای بخش زایمان، دیالیز، آزمایشگاه، رادیولوژی - دندانپزشکی، پزشکی عمومی و تخصصی است که به ارائه خدمت می‌پردازد که بخشی دیالیز آن مجهزترین بخش دیالیز استان است که با صرف ۲ میلیارد تومان تجهیز شده است. همچنین بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر که سال‌هاست به مردم خدمات درمانی ارائه می‌دهد از دیگر خدمات آیت‌الله ناصری است که بخش دیالیز آن با ۱۴ تخت در سال ۸۴ توسط ایشان کلنگ زنی و با کمک خیرین احداث و تجهیز شد.

بخش دیالیز بیمارستان محمد رسول الله(ص) میمه نیز که با کمک خیرین ساخته شد و در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید، با توجه به بعد مسافت بخش میمه با مرکز اصفهان و شهرستان و تعداد زیاد بیماران این کار خیر باعث راحتی بیماران شده است. همچنین اورژانس شبانه‌روزی دولت‌آباد که زمین و احداث آن زیر نظر ایشان صورت گرفت و در سال ۸۵ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون به مردم این شهرستان ارائه خدمت می‌کند مرحوم آیت‌الله ناصری سرانجام و پس از عمری مجاهده درراه اسلام، تبیین اخلاق نبوی و تعظیم شعائر علوی در روز جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ دعوت معبود را لبیک گفت و با بدرقه گسترده دوستداران خود در گلزار شهدای اصفهان و جوار شهدای وطن آرام گرفت.