به گزارش دنیای اقتصاد در این رویداد  مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در چند بخش راهبردهای لازم‌الاجرا در گروه را تبیین کرد.

محمد یاسر طیب نیا اظهار‌کرد: اکنون حدود یک سال است که از تغییر مدیریت در فولاد مبارکه می‌گذرد؛  پیش‌ازاین در رویکردهای مدیریتی جدید اعلام کرده بودیم که استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، توسعه کمی و کیفی و البته متوازن، توسعه سرمایه‌های انسانی و اولویت‌بخشی به فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان و محیط‌زیست و الگو بودن در موضوع صنعت سبز از رویکردهای مورد تأکید مدیریت جدید فولاد مبارکه است که خوشبختانه در طول این‌یک سال باهمدلی و همت مدیران و کارکنان گروه به توفیق‌های ارزشمندی دست‌یافتیم.

ظرفیت‌ گروه فولاد مبارکه بیشتر از این است

وی با اشاره به این‌که عملکرد شش‌ماهه و حتی یک‌ساله گروه نشان می‌دهد که عمده شرکت‌های گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند، افزود: به‌ویژه در حوزه توسعه توفیقات خوبی حاصل‌شده است. در فولاد مبارکه و برخی شرکت‌های زیرمجموعه تولید محصولات کیفی و جدید را شاهد بودیم. توانستیم در چند ماه گذشته به فناوری و توان تولید فولادهای الکتریکی و برخی فولادهای خاص دیگر دست‌یابیم. این موارد اتفاقات بسیار ارزشمند و بزرگی در مجموعه فولاد مبارکه است. اگرچه برخی افراد تولید این قبیل محصولات طی یکسال اخیر را غیرممکن می‌دانستند اما با همکاری و حمایت یکدیگر و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور و بدون حضور کارشناسان خارجی توانستیم به این موفقیت‌ها دست‌یابیم.

مدیر عامل گروه فولاد مبارکه تأکید کرد: به خاطر داشته باشیم ظرفیت‌ گروه فولاد مبارکه بیشتر از این است. می‌توان با حمایت و همکاری بیشتر به موفقیت‌های ارزشمندتری دست پیدا کرد. اگرچه همه این توفیقات به دست نیروی انسانی شکل‌گرفته است اما هنوز آن‌گونه که باید تحول موردنظر محقق نشده است. انگیزه کارکنان برای تحقق اهداف افزایش‌یافته اما با نقطه غایی که متناسب با سازمان‌های سطح اول جهانی است، فاصله‌داریم. در حوزه فناوری، نوآوری و تبدیل‌شدن همه‌جانبه به صنعت سبز نیز کارهای خوبی انجام‌شده اما باید برای تسریع در به بار نشستن پروژه‌های این حوزه تلاش و برنامه‌ریزی مضاعف داشته باشیم.

در یک سال اخیر موانع زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم

 وی با تأکید بر این‌که در یک سال اخیر موانع زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و خوشبختانه نتایج خوبی هم گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: حملات سایبری علاوه بر شرکت فولاد مبارکه برخی شرکت‌های گروه و فعالیت زنجیره را تحت تأثیر قرار داد؛ اما خوشبختانه شاهد بودیم که بعد از ۳۶ ساعت از حملات، همکاران، بازیابی‌های لازم را انجام دادند و تولید مجدداً برقرار شد و الطاف الهی و همت و تلاش همکاران اجازه نداد که این اختلال اثر منفی بر گروه و بازار وارد کند.

طیب نیا ادامه داد: حملات سایبری و پس‌ازآن انتشار اخبار منفی مربوط به گزارش کمیته تحقیق و تفحص و فشار حداکثری رسانه‌های معاند با آن حجم قابل‌توجه نه‌تنها فولاد مبارکه بلکه نظام را نشانه رفت؛ که این امر نشان می‌دهد فولاد مبارکه نقطه‌ای بااهمیت در چرخه اقتصادی کشور است. در نظر داشته باشیم با توجه به میزان و تنوع محصولات گروه فولاد مبارکه این مجموعه یکی از مهم‌ترین نقاط امیدآفرین برای کشور محسوب می‌شود. مشاهده کردیم که روزانه بیش از ۱۰ هزار مطلب علیه فولاد مبارکه منتشر می‌شد به‌عبارت‌دیگر هر ۱۰ ثانیه یک خبر منفی انتشار می‌یافت این در حالی بود که رسانه‌های معاند نظام، تمام‌قد به این موضوع پرداختند تا شاید بتوانند چرخ تولید فولاد مبارکه را که محرک بسیاری از صنایع کشور است و برای جامعه و اقتصاد کشور امیدآفرین است، از حرکت بازدارند.

هر یک از شرکت‌ها و به‌طورکلی گروه فولاد مبارکه یک جامعه بزرگ است

وی گفت: دشمن بر این باور است که با ایجاد اخلال درروند و فرایند تولید و نظام اقتصادی کشور می‌تواند به اقتصاد ملی، امیدآفرینی به جوانان و جامعه و امنیت اجتماعی کشور ضربه بزند. ازاین‌رو مدیران عامل شرکت‌های گروه هوشیار باشند هر یک از شرکت‌ها و به‌طورکلی گروه فولاد مبارکه یک جامعه بزرگ است که باید در کمال امانت‌داری، عملکرد و دستاوردهای مجموعه را به‌صورت شفاف به جامعه اطلاع‌رسانی کند.

مدیر عامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود موضوع رونق اقتصادی در جامعه و معیشت آحاد مختلف جامعه را مهم دانست و گفت: در شرایط سخت اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی مانند فولاد مبارکه باید همچنان با فعالیت‌های اقتصادی و تولید خود امید و نشاط به جامعه پمپاژ کنند.

مزیت‌های گروه بودن

 وی با تاکید بر این که تاب آوری در شرایط سخت یکی از ویژگی های بارز گروه فولاد مبارکه است، تصریح کرد: از مزیت‌های گروه بودن باید استفاده کافی و وافی را ببریم و از عوارض آن پرهیز کنیم گروه شدن و بزرگ شدن به همان نسبت که مزیت‌هایی دارد ممکن است آفات جدی داشته باشد. هر جا اتحاد و انسجام شکل گیرد در حقیقت جمعی برای هدف مشترک دورهم جمع شده‌اند و تاب‌آوری، کنترل، مقاومت آن‌ها در برابر نوسانات بازار و شرایط بد اقتصادی و ریسک‌پذیری آن‌ها در برابر مشکلات افزایش می‌یابد. وقتی یک زنجیره کامل در قالب یک گروه باشیم حلقه‌های این زنجیره می‌توانند در صورت کاهش سودآوری و به‌طورکلی ایجاد مشکلات، تاب‌آوری داشته باشند و همپوشانی لازم را انجام دهند به‌عنوان‌مثال گاهی در بالادست شرکت مشکلی بروز می‌کند در این شرایط شرکت‌های پائین‌دست ایفای نقش و جبران خسارت می‌کنند و بالعکس این نیز می تواند رخ بدهد.