استیری

در صنعت دام و طیور، الگوی موفق «رهبری هزینه» است. به این معنا که بزرگ شدن اندازه مجموعه‌ها و سرشکن کردن هزینه‌های سربار الگوی موفقی است. در نتیجه آینده بازار به سمت الگوهایی خواهد رفت که هزینه‌های سربار را کاهش دهد.

راهکار حل مشکلات

اگر بخواهم درباره راهکارها توضیح دهم می‌توانم بگویم که راهکارها مشابه مواردی است که قبلاً در جوامع صنعتی دیگر شاهد آنها بوده‌ایم. به‌طوری که معمولاً مجموعه‌های توانمندتر مجموعه‌های ضعیف‌تر را خریده یا با هم ادغام می‌شوند تا هزینه‌های سربار خود را کاهش دهند. راهکار دیگر نیز انتقال تکنولوژی است. به این شکل که شرکت‌ها تلاش می‌کنند دانش کاربردی و فناوری روز را خریداری کنند. از این‌رو با توجه به نیاز روزافزون به دانش، به یقین مجموعه‌های مشاوره در این حوزه توسعه یافته و مجموعه‌های فروشنده دانش، شکل می‌گیرند. در همین راستا به‌شخصه بر این باورم که الگوهایی مانند فرانچایز نسبت به الگوهای دیگر، توسعه بیشتری خواهند داشت.

منظور از فرانچایز چیست؟

اگر بخواهم توضیح دهم که چرا فرانچایز را الگوی موفقی می‌دانم لازم است توضیح دهم که به صورت متداول در فضای B2C با فرانچایز روبه‌رو هستیم که برخی شرکت‌ها به عنوان هماهنگ‌کننده تعدادی از شرکت‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهند و مجموعه‌ها ذیل یک برند مشخص فعالیت می‌کنند و الگوهای موفقی که شرکت هماهنگ‌کننده دارد، در زیرمجموعه‌ها استفاده می‌شود. در فضای صنعتی (B2B) هم به همین ترتیب است. یعنی برخی مجموعه‌ها الگوهای موفقی در زمینه‌های مختلف دارند که آنها را به واحدهای دیگر انتقال می‌دهند و بابت آن منافعی را مطالبه می‌کنند. مجموعه‌های تحت پوشش هم با دریافت این دانش بهره‌وری و سودآوری خود را بهبود می‌بخشند.

خدمات مشاوره چگونه ارائه می‌شود؟

بعضاً این سوال مطرح می‌شود که آیا منظور شرکت‌های مشاوره‌ای هستند که می‌توانند خدمات مشاوره مدیریت به مجموعه‌ها ارائه کنند؟ باید توضیح دهم که مشاوره بخشی از فرانچایز است، اما تفاوت‌های جدی میان آنها وجود دارد. در مشاوره از مشاوری استفاده می‌شود که در کنار موفقیت‌های یک شرکت بوده است؛ اما در فرانچایز از شرکتی استفاده می‌شود که خود به الگوی موفق دست یافته و آن را اجرا کرده است. در مشاوره معمولاً مشاور تعهدی به اجرای پیشنهادهای خود ندارد؛ اما در فرانچایز، از آنجا که فرانچایزر (هماهنگ‌کننده) بخشی از درآمد فرانچایزی (تحت پوشش) را دریافت می‌کند، متعهد است که سودآوری و درآمد مجموعه تحت پوشش را افزایش دهد. همچنین برخلاف فضای مشاوره در فرانچایز معمولاً از برند و اعتبار مجموعه هماهنگ‌کننده برای بازاریابی استفاده شده و این خود به درآمدزایی و فروش مجموعه‌ها کمک می‌کند. بنابراین در فرانچایز مجموعه هماهنگ‌کننده به شدت دغدغه‌مند است تا به برند و اعتبارش آسیب وارد نشود و برای خود تعهدی از این جنس احساس می‌کند تا نیازهای شرکت تحت پوشش در حوزه‌های مختلف تامین شود.

تجربیات برجام

اگر بخواهم به این سوال پاسخ دهم که آیا گروه استیری در این حوزه تجربه‌ای داشته است، می‌توانم بگویم که ما تجربه ارزشمندی در این حوزه داشته‌ایم. در زمان برجام تلاش ما بر این بود که بخشی از نیاز خود به دانش و الگوهای موفق را از طریق شرکت‌های بین‌المللی تامین کنیم. از این‌رو وارد مذاکره با چندین شرکت از جمله شرکت کارگیل -به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خصوصی حوزه غذا- شدیم. همکاری با چنین مجموعه معظمی کمک کرد تا نسبت به الگوهای روز دنیا نگاه دقیق‌تری پیدا کنیم. از این‌رو در مدت همکاری با این مجموعه، در حوزه انتقال دانش و استفاده از الگوهای موفق تولید، بازاریابی و تغذیه رشد چشمگیری را تجربه کردیم. از این‌رو در حال حاضر یکی از مجموعه‌هایی هستیم که مالکیت یک دانش جهانی با رویکرد بومی را در صنعت دام و طیور در اختیار داریم. از این‌رو با توجه به دستاوردهای کسب‌شده در این حوزه، توانسته‌ایم با برخی از مجموعه‌ها وارد همکاری شده و با انتقال دانش خود، به موفقیت و توسعه آنها کمک کنیم.

الگوی موفق احداث کارخانه

لازم است که اینجا درباره تجارب عینی خود در این زمینه توضیح دهم. برخی مجموعه‌ها از بدو فعالیت خود با ما در تعامل بوده و الگوهای موفق خود در حوزه احداث کارخانه، تامین و... را در اختیار آنها قرار داده‌ایم. همچنین تجربه همکاری با مجموعه‌هایی از اینتگریشن‌های بنام کشور در حوزه تولید خوراک دام و طیور را داشته و دانش تغذیه، بازاریابی و فروش خود را برای تولید، توزیع و عرضه محصولاتشان در اختیار آنها قرار داده‌ایم. ممکن است سوال پیش بیاید که معمولاً این همکاری به چه شکل شروع می‌شود و مراحل انجام آن به چه صورت است؟ می‌توانم پاسخ دهم که معمولاً پس از مذاکرات و توافقات اولیه، کار با ارزیابی مجموعه تحت پوشش شروع شده و یک آنالیز نسبت به وضعیت کنونی و وضعیت مورد انتظار تهیه می‌شود؛ که در این گزارش روند بهبود وضعیت با توجه به اولویت‌ها مشخص می‌شود. در گام بعدی وارد مباحثی که به بهره‌وری و سودآوری مجموعه کمک می‌کنند، شده و در حوزه برندینگ، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش نیز به آنها کمک می‌کنیم. یکی دیگر از خدماتی که برای مجموعه‌های تحت پوشش خود در نظر می‌گیریم نیز تامین کالای باکیفیت و تامین منابع مالی مورد نیاز آنهاست تا چرخه کسب‌وکار آنها روان‌تر و بهره‌ورتر به فعالیت خود ادامه دهد. نکته قابل‌توجه نیز آنکه استمرار و پایداری این فرآیند نیز نیازمند آن است که فرآیندهای پشتیبانی مانند نیروی انسانی، آی‌تی، مالی و... متناسب با الگوهای موفق موجود به‌روزرسانی شود تا کمترین دغدغه در حوزه‌های درونی سازمان، متوجه سرمایه‌گذار شود؛ که مجموعه ما خدمات مذکور را نیز در سبد خدماتی خود دارد.

افزایش پیچیدگی‌های پرابهام

در پایان هم می‌توانم بگویم که با توجه به شرایط پیش‌رو و افزایش تنش‌ها، پیچیدگی‌ها و شرایط پرابهام، به‌طور قطع الگوهایی که کمک کنند تا با سرعت بیشتری خود را با شرایط روز منطبق کنیم، الگوهای موفق‌تری برای توسعه پایدار خواهند بود. از این‌رو هرچه بتوانیم فرهنگ تعامل و همکاری را در مجموعه‌های خود توسعه دهیم، امکان اینکه بتوانیم در شرایط کنونی با یک رویکرد پایدار به سمت جلو حرکت کنیم را میسر می‌‌کند. شایان ذکر است شرکت چینه‌چین با 71 سال سابقه، علاوه بر فعالیت بازرگانی در بخش نهاده‌ها و تولید مکمل و کنسانتره، در زمینه ارائه خدمات فنی به مجموعه‌های پرورشی؛ خرید و فروش کالاهای تولیدی مزارع پرورش مانند شیر، تخم مرغ و گوشت؛ و خدمات پشتیبانی مانند حمل‌ونقل جاده‌ای، خدمات بندری و... نیز فعالیت دارد.