مدیرگروه پژوهشی هیدرودینامیک پژوهشکده زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان  گفت: محققان این دانشگاه با همکاری پژوهشگران دانشگاه صنعتی هامبورگ موفق به ساخت و توسعه یک مُبدل انرژِی موج نقطه‌ای دو بدنه‌ای شدند که می‌تواند انرژی موج دریا را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند.

 شهریار منصورزاده افزود: بیشتر کار تحقیقاتی این طرح توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد و دانشگاه هامبورگ بودجه مالی آن را تامین کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برخورداری از دریاهای شمال و جنوب در کشور، ظرفیت زیادی برای استفاده از این فناوری داریم و بخش‌هایی مانند پژوهشگاه وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخوبی می‌توانند بر روی این فناوری سرمایه‌گذاری کنند. این استاد دانشگاه، دستیابی به دانش فنی تولید برق از موج دریا در این طرح را بسیار قابل اهمیت دانست و تصریح کرد: ما می‌توانیم این طرح را از نظر اقتصادی توسعه دهیم و عملکرد آن را بهبود ببخشیم.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در این فناوری تلاش کردیم تا با کمترین انرژی موج، بیشترین الکتریسیته را تولید کنیم و از نظر هزینه نیز این کار مقرون به صرفه است.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز روز شنبه در باره این طرح اعلام کرد: مدل آزمایشی مُبدل تولیدکننده الکتریسیته از موج دریا در این دانشگاه با ظرفیت تولید برق هشت وات، از یک بدنه شناور و یک بدنه مغروق شامل یک دکل و یک‌ صفحه سنگین افقی، تشکیل‌ شده است .

در این مُبدل، در اثر برخورد موج با بدنه‌های شناور و مغروق، حرکت نسبی نوسانی، در جهت عمود بر سطح آب بوجود می‌آید. این حرکت در یک سیستم برداشت قدرت(PTO ) به یک حرکت دورانی تبدیل و سپس به محور یک ژنراتور برق منتقل‌ شده و تولید الکتریسیته می‌کند.

در صورت ساخت مُبدلی در مقیاس بزرگتر و در ابعاد واقعی، برق تولید شده توسط این مُبدل قابلیت اتصال به شبکه انتقال نیرو یا ذخیره‌سازی در باتری‌های قابل شارژ را دارد.

این طرح در سال ۲۰۱۹ با ارائه پیشنهاد به بنیاد علمی «Alexander von Humboldt « کشور آلمان با دریافت ۵۵ هزار یورو اعتبار پژوهان آغاز شد.

یافته‌های علمی این طرح پژوهشی تاکنون در چند نشریه معتبر علمی از جمله «Renewable Energy» و «Ocean Engineering» به چاپ رسیده‌ است.

فناوری این مدل مُبدل‌های انرژی موج پیش از این در انحصار چند کشور توسعه‌یافته از جمله آمریکا بود اما پیش‌بینی می‌شود، در آینده نزدیک با حمایت مراکز علمی و تحقیقاتی ایرانی و خارجی، زمینه‌ لازم برای تجاری‌سازی مبدل موج توسعه‌یافته در ابعاد واقعی فراهم شود.

پژوهشکده علوم و فناوری زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان از معدود مراکز تحقیقاتی در کشورمان است که قدم‌های مؤثری در زمینه تحقیقات حوزه مبدل‌های انرژی موج برداشته است.

این پژوهشکده با ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر طراحی و ساخت تانک‌های موج در آزمایشگاه هیدرودینامیک خود و تربیت افراد متخصص در زمینه رفتار موج و نحوه برداشت انرژی از امواج زمینه‌های لازم را برای توسعه فناوری برداشت انرژی از امواج فراهم کرده‌ است.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.