اتاق بازرگانی اصفهان؛ شتاب دهنده صادرات

در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در دوره جدید خود که بیشتر با مفهوم نسل سوم اتاق‌های بازرگانی در کشور شناخته می‌شود، شتاب‌دهنده‌های مختلفی ازجمله شتاب‌دهنده تجارت بردار را تاسیس کرده که نقش مهمی در اتصال فضای آکادمیک دانشگاهی به فضای واقعی کسب‌وکار ایفا کرده است. برگزاری دو دوره از ماراتون صادرات توسط شتاب‌دهنده بردار در محل این اتاق، یکی از اقداماتی است که آشنایی با محیط صادرات را افزایش داده و مقدمه‌ای برای اتصال تولیدات ایرانی به بازار جهانی محسوب می‌شود. فرشته امینی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان، با اشاره به حضور ۴۰۰ شرکت‌کننده در اولین دوره این ماراتون، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تاکید کرد: تاکنون حداقل نیمی از این تعداد، ارتباط خود با فضای صادرات را ادامه داده‌اند.

حمایت جوانان در مسیر صادرات

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز گفت: با اشاره به اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی اظهار کرد: امیدآفرینی، ایجاد انگیزه و نشان دادن راه تجارت و صادرات به جوانان فرهیخته‌ای که از بیش از ۱۸۰ دانشگاه این استان فارغ‌التحصیل می‌شوند، از وظایف ذاتی اتاق‌ها است. اتفاقی که در این دوره از اتاق بازرگانی برای اولین بار در کشور رخ داد، راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌هایی در حوزه صادرات، تجارت الکترونیک و همچنین فروش ‌و بازاریابی است که با استقبال بی‌نظیر جوانانی از سرتاسر کشور روبه‌رو بود. وی افزود: امروز خوشحالیم که بعد از سه سال تلاش، گروه‌هایی داریم که عملا وارد عرصه حرفه‌ای گری صادرات شده‌اند. اگر به مسیر این فرآیند توجه کنیم با این نکته مواجه می‌شویم که بعد از دانشگاه، شتاب‌دهنده‌ها در ایجاد واحدهای نوپای اقتصادی تعیین‌کننده هستند و درنهایت همین واحدهای اقتصاد نوپا به واحدهای بزرگ اقتصادی تبدیل می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: در این مسیر اتاق بازرگانی اقدامات مختلفی انجام داده است. برای مثال صندوق قرض‌الحسنه حمایت از فعالان اقتصادی، در حوزه صادرات هزینه محموله اول صادراتی شرکت‌های تازه تاسیس را به آن‌ها پرداخت و حضور آن‌ها را در نمایشگاه‌های بین‌المللی در قالب تامین غرفه و پاویون تسهیل خواهد کرد؛ همان‌طور که در قانون هم پیش‌بینی‌شده جوانان ما باید موردحمایت قرار بگیرند

گلشیرازی اظهار کرد: امروز شتاب‌دهنده صادرات به شرکتی مستقل از اتاق بازرگانی تبدیل‌شده است تا بتواند به‌صورت حرفه‌ای این حوزه را تکثیر و وظیفه خود را در اقتصاد ملی کشور ایفا کند.

توسعه زیرساخت‌های صادراتی در قالب اتاق بازرگانی نسل ۳

وی ادامه داد: روزی جوانان این مرزوبوم برای کیان ملت در جبهه‌ها می‌جنگیدند اما امروز جنگ اقتصادی در جریان است. بااینکه طی چند دهه گذشته صنعت کشور رشد خوبی را تجربه کرده اما امر صادرات و بازرگانی به همین تناسب رشد نکرده است و بنابراین فرصت خوبی برای افرادی که می‌خواهند در این فضا فعالیت کنند، وجود دارد. اتاق بازرگانی به‌عنوان اتاق نسل سوم که سرمایه‌گذاری، ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای، صادرات و درنهایت رفاه مردم را دنبال می‌کند مربی‌گری و هدایت برگزاری چنین رویدادهایی را دستور کار خود قرار داده است.

امیرحسین کمیلی، مدیرکل سازمان صمت استان اصفهان، نیز در افتتاحیه این رویداد با اشاره به اهمیت صادرات اظهار کرد: اتاق بازرگانی طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی را برای آموزش و توسعه صادرات کشور شروع کرده و به تربیت صادرکنندگان جوان، نخبه و خلاق پرداخته است. باید توجه داشت علی‌رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها افق‌های خوبی برای حضور پررنگ در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی در مقابل ما است. یکی از این افق‌های روشن، جمع شرکت‌کنندگان حاضر در دومین ماراتون صادرات است که می‌تواند قفل صادرات را بشکند.

وی افزود: بازار هدف موردنظر این ماراتون، کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. ارتباطات سیاسی و اقتصادی ما با این اتحادیه اقتصادی بسیار خوب و شرایط مالی هم در این منطقه نسبت مناطق دیگر تسهیل شده است. وضعیت صادرات کشور هم بهبودیافته و نویدبخش اتفاقات خوبی در این زمینه است. افزایش ۷۰ درصدی صادرات به عمان در ۶ ماهه امسال حکایت از بهبود روند صادرات غیرنفتی دارد. این در حالی است که اوایل آذرماه نیز تیم تجاری ایران به مسکو سفر خواهند کرد و این می‌تواند به تقویت بیشتر صادرات ایران منجر شود. مدیرکل سازمان صمت استان اصفهان در پایان روز ۲۵ آبان ماه را به‌عنوان روز رسمی اصفهان گرامی داشت.

تحول در صادرات با فنّاوری‌های پیشرفته؛ متاورس، AR و VR

در بخش دیگری از افتتاحیه این رویداد علیرضا کرباسی زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، نیز با اشاره به سهم قابل‌توجه دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌های حاضر در این رویداد اظهار کرد: یک‌زمانی در کشور مثلاً برای خرید پنیر هم باید از کوپن یا دفترچه ارزاق استفاده می‌شد. به‌بیان‌دیگر عرضه به‌شدت کمتر از تقاضا بود و بنابراین بسیاری از واحدهای تولیدی نیازی به بخش بازاریابی و فروش نداشتند اما اکنون یک برند معروف کشور برای فروش همان پنیر باید برای فروش محصولات خود بیش از یک هزار میلیارد تومان بودجه تبلیغاتی داشته باشد. این نشان می‌دهد میزان تولید و رقابت در کشور افزایش‌یافته است. ۴۵۰ کارخانه فرش ماشینی در شهر کاشان وجود داشته که بسیاری از آن‌ها به دلیل ناتوانی در امر فروش و صادرات، از چرخه تولید حذف‌شده‌اند. وی افزود: یکی از چالش‌های فعلی صادرات، کمبود نیروی کارآمد است که ضمن تسلط به بازاریابی بین‌المللی و شناخت این محیط، بتوانند در این حوزه کار اساسی و حرفه‌ای انجام دهند. در اصفهان حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی و کارگاهی وجود دارد که ظرفیت خوبی برای صادرات در این استان فراهم می‌کند. به‌بیان‌دیگر چالش چندانی برای تأمین کالا به‌منظور صادرات در این استان وجود ندارد.

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: علاوه بر این باید توجه داشت که بالا بودن نرخ ارز برای کشوری مانند ایران در صادرات کمک‌کننده است. ۱۰ سال پیش که به‌واسطه منابع نفتی بسیار و رانت‌های مختلف، قیمت ارز به‌صورت دستوری پایین نگه‌داشته می‌شد، صادرات فرآیند بسیار دشوار و نفس‌گیری بود و رقابت نابرابر رقابت برندهای خارجی در ایران وجود داشت اما اکنون ما با تمام بحران‌های اقتصادی موجود در کشور، شاهد رشد شدید صنعت و افزایش صادرات غیرنفتی هستیم.

کرباسی زاده تصریح کرد: امروزه راه‌های ارتباطی مختلفی برای ارتباط با مشتریان خارجی وجود دارد. تحول در تکنولوژی اطلاعات باعث شده تا داده‌های موردنظر صادرکنندگان به‌راحتی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. پیش‌بینی می‌شود تا قبل از ۲۰۳۰، تحولاتی که متاورس، AR و VR ایجاد می‌کند، فضای صادرات را تحت تاثیر قرار دهد. اکنون بسیاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در متاورس زمین خریده‌اند و بسیاری از برندهای فروش عطر به دنبال ورود به فضای نمایشگاهی متاورس باقابلیت انتقال بو و لمس محصول هستند. به همین دلیل اگر به قواعد بازی در حوزه صادرات مسلط شوید، به‌زودی فرصت‌های خوبی برای صادرکنندگان جدید فراهم خواهد شد.

استعدادیابی و تقویت اعتمادبه‌نفس جوانان برای صادرات

صادق علامه، قائم‌مقام مدیرعامل شتاب‌دهنده تجارت بردار، نیز به دنیای اقتصاد گفت: سال‌ها برای تقویت بخش تولید کشور تلاش شده است اما شاید برای مرحله پس از تولید فکری نشده است؛ این محصولات باید فروخته شود که یکی از بهترین راه‌های آن نیز صادرات است که ارزآوری برای کشور را نیز به دنبال دارد. رویداد ماراتون صادرات، رویدادی است که به‌صورت مختصر و اجمالی فرآیند صادرات کالا در مفهوم شرکت‌های مدیریت صادرات را به افرادی آموزش‌ می‌دهد. طی این مدت استعدادهای صادراتی افراد تا حدی نمایان می‌شود و جرقه‌هایی در ذهن این افراد مبتنی بر توانایی انجام صادرات ایجاد می‌شود. نیازی نیست صادرکنندگان حتما خودشان تولیدکننده باشند.

وی خاطرنشان کرد: این رویداد در جهت تقویت روحیه صادرات جوانان است. یکی از خلأهای موجود در این زمینه، عدم آشنایی با محیط صادرات بود اما پس از برگزاری چنین رویدادهایی، بسیاری از تولیدکنندگان به فکر صادرات افتادند. البته باید تدبیری اندیشیده شود که تنوع و استمرار برگزاری این رویدادها حفظ گردد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در دومین رویداد ماراتون صادرات بردار حدود ۱۹۰ شرکت‌کننده در قالب بیش از ۷۰ تیم، طی سه روز آموزش‌های مقدماتی و فشرده مرتبط با حوزه صادرات نظیر تدوین بوم صادراتی، تحقیقات بازار، مجوزهای صادراتی، اسناد تجاری، صادرات خدمات، مشتری یابی بین‌الملل، حمل‌ونقل بین‌الملل، شرکت در مناقصات بین‌المللی، اینکوترمز و تحلیل بازارهای اوراسیا را تجربه کردند. طی این مدت گروه‌های حاضر در ۴ مرحله ارزیابی شدند