انحصار و صادرات دلیل گرانی سیب‌زمینی

وی با اشاره به اینکه پیاز و سیب‌زمینی صادر می‌شود، تأکید کرد: نمی‌توان جلوی صادرات محصولات را بگیریم و این روزها شاهد افزایش قیمت سیب‌زمینی هستیم.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان گفت: در حال حاضر بازار سیب‌زمینی انحصار به شخص است و بیشتر این محصول در انبارها و سردخانه‌ها ذخیره شده و امروز نه‌تنها صادرات سیب‌زمینی داریم، بلکه عرضه این محصول منحصر به چند نفر شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر صیفی‌جات همچون خیار، سیب‌زمینی و پیاز از کشور صادر می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به قیمت انواع میوه در سطح بازار، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت پرتقال شمال بین ۱۸ تا ۱۲ هزار تومان، پرتقال جنوب بین ۲۸ تا ۱۵ هزار تومان، انار بین ۳۰ تا ۱۵ هزار تومان، خرمالو بین ۲۵ تا ۱۵ هزار تومان، نارنگی بین ۲۵ تا ۱۲ هزار تومان، لیموشیرین و کیوی بین ۲۵ تا ۱۵ هزار تومان، خیار ۱۸ هزار تومان، سیب‌زمینی حدود ۱۵ هزار تومان و پیاز بین ۱۲ تا ۸ هزار تومان است.

وی به کاهش قدرت خرید مردم و تغییر مدل خرید میوه توسط آنها اشاره کرد و گفت: امروز کیسه‌های میوه بسیار کوچک و برخی دانه‌دانه و محدود میوه می‌خرند.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان درباره اینکه چرا بیشترین تخلفات صنفی مربوط به میوه و سبزیجات است؟ گفت: شاید یکی از دلایل این موضوع خرید روزانه مردم است، در حالیکه شاید آنها سالی یک‌بار کت‌وشلوار می‌خرند.