به گزارش دنیای اقتصاد سومین برنامه شهرگاه «هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهر با موضوع خدمات شهری (پسماند)» با حضور مدیران شهری، دانشگاهیان و نخبگان روز ۲۶ آذرماه برگزار شد. در این نشست، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: فضای سبز شهر اصفهان سالانه به ۵۶ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که این رقم در شرایط خشکسالی حداقل ۳۶ میلیون متر مکعب است.

مهدی بقایی افزود: این مقدار نیاز آبی که معادل سه هزار لیتر بر ثانیه است باید از رودخانه زاینده رود، چاه‌های آب زیرزمینی و پساب شهری یا تصفیه پساب تأمین شود که با توجه به شرایط فعلی رودخانه، این میزان آب قابل برداشت نیست.

او اضافه کرد: همچنین این میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی امکانپذیر نیست و بنابراین بیشتر تمرکز بر استفاده از پساب شهری است که این مهم نیز در دستور کار قرار دارد.

او تبدیل گونه‌های نیازمند به آب فراوان به گونه‌های کم مصرف را از اقدامات این معاونت دانست و گفت: ۲۵ درصد چمن‌های شهر را به چمن‌های سازگار تغییر دادیم که سال آینده پنج درصد دیگر به این میزان اضافه می‌شود و طبق برنامه‌ریزی تا ۱۰ سال آینده این میزان به ۹۵ درصد می‌رسد. معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان توزیع آب در شهر را از چالش‌های این حوزه برشمرد و افزود: هم اکنون پساب تصفیه شده برای آبیاری با تانکر در شهر توزیع می‌شود، پروژه رینگ انتقال آب در دست انجام است و ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. او ادامه داد: در نظر داریم تا سال ۱۴۱۰ کل برق مورد نیاز شهرداری را به وسیله انرژی خورشیدی تأمین کنیم که در این راستا تا سال گذشته ۶۰۰ کیلووات برق از انرژی خورشیدی تولید شده و امسال هم این رقم دو برابر می‌شود.

کاهش آلودگی زیست محیطی ناشی از پسماند در اولویت است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان هم با بیان اینکه دو خط پردازش جدید تا پایان سال در کارخانه کود آلی در مدار قرار می‌گیرد، گفت: دو خط پردازش در بخش پسماند خشک فعال است که روزانه ۷۵ تن پسماند خشک در آن تفکیک می‌شود. غلامرضا ساکتی با اشاره به معدن خاک تونان که برای پروژه‌های عمرانی شهر استفاده می‌شود، تصریح کرد: اکنون یک سایت پردازش پسماند ساختمانی با ظرفیت ۳ هزار تن در روز در حال فعالیت است و لذا ضرورت دارد یک یا دو مرکز دیگر در غرب و شمال اصفهان ایجاد شود. او کاهش آلودگی زیست‌محیطی ناشی از پسماند را اولویت این سازمان دانست و اعلام کرد: روزانه ۳۹۰ تن پسماند شهری، ۳ هزار تن پسماند ساختمانی و ۱۳ تن پسماند پزشکی در اصفهان دفن می‌شود. او استقرار سیستم احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی به عنوان پروژه مشارکتی با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان را از دیگر اقدامات سازمان عنوان کرد و ادامه داد: این پروژه در صورت تکمیل به کاهش آلودگی خاک و هوا و درآمدزایی پایدار کمک می‌کند. ساکتی با اشاره به پروژه استقرار مدیریت یکپارچه پسماند عمرانی و ساختمانی از مبدأ تا مقصد، افزود: این پروژه با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان در مرحله بهره برداری است.