کار آفرینی با تاسیس شهرک طلا و جواهر

اگرچه در سال‌های اخیر باوجود برخی سیاست‌ها و قوانین غلط، صنعت طلا و صادرات آن از سوی ایران دچار چالش‌های سختی شده است که منجر به زیان شدید صادرکنندگان،کاهش درآمد ارزی و از بین بردن بسترهای کارآفرینی این عرصه شده است و کارآفرینی صرفا به فروش و یا ساخت طلا نیز خلاصه نمی‌شود و ساخت ماشین‌آلات طلا سازی در اصفهان بخش مفصل دیگر این صنعت است. در راستای بحث و گفت‌وگو پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های صنعت طلا و جواهر در استان اصفهان انجمن طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی اصفهان در نشستی با حضور خبرنگاران به سوالات مرسوم در این حوزه پاسخ دادند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، محسن طلایی مینایی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان ، روز شنبه در جمع خبرنگاران طی نشستی خبری افزود: این دیار به‌عنوان قُطب تولید طلا و ماشین‌آلات مربوطه، درمجموع بیش از ۶۰ درصد از سهم تولید و صادرات کشور را در اختیار دارد و به همین دلیل شایسته بود «میز طلای کشور» به‌عنوان مهم‌ترین محل تبادل‌نظر و رفع موانع تولید و صادرات این محصول تحت ریاست وزیر صمت در اصفهان تشکیل شود که با پیگیری انجمن ما، این مهم تحقق یافت.

او اضافه کرد: اصفهان در زمینه تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های مربوط به ساخت طلا نیز در کشور پیشتاز است و ۳۷ واحد تولیدی مرتبط در این استان فعالیت دارند.

طلایی مینایی با اشاره به چالش اصلی در زمینه صادرات طلا خاطرنشان کرد: قبل از سال ۸۶ صادرکنندگان با صدور طلای ساخته‌شده، معادل وزنی آن شمش طلا را تحت عنوان«شمش مُعوض»‌بدون پرداخت عوارض ورودی و سود گمرکی به کشور وارد می‌کردند، اما در آن زمان سازمان توسعه تجارت طی بخشنامه‌ای، شمش مُعوض را مشمول پرداخت ۴ درصد عوارض ورودی گمرکی دانست و باعث شد که به‌سرعت و ظرف مدت کمتر از یک سال صادرات از حدود ۷۰۰ میلیون دلار به نزدیک صفر تنزُل یابد. رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر برای اجرای این قانون مالیات‌های گزاف برای صادرکنندگان در نظر گرفته و حساب‌ بسیاری از آن‌ها مسدود شد که این موضوع تا امروز نیز ادامه دارد.با پیگیری انجمن، این موضوع در «شورای گفت‌وگوی بین دولت و بخش خصوصی» مطرح و درنهایت پس از سال‌ها در هیات مقررات زدایی به‌عنوان مقررات مُخل شناسایی و دستور ابطال آن اعلام که هنوز ابلاغ اجرایی آن صادر نشده است و صادرکنندگان منتظر صدور و اجرای آن هستند. رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان با اشاره به حذف قانون مالیات ارزش‌افزوده از اصل طلا اظهار‌کرد: با حذف این قانون، پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده فقط شامل ساخت طلاست که برای تصویب این بند از قانون(ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده) هیات مدیره انجمن تلاش بسیاری داشت.

طلایی مینایی بابیان اینکه طراحی و ساخت طلا از دیگر مباحث اشتغال‌زا و شتاب خش صادرات است، اظهار‌کرد: بر همین مبنا کمیته طراحان در انجمن تشکیل شد، زیرا معتقدیم طراحان یکی از مهم‌ترین عوامل زنجیره ارزش در تولید و صادرات مصنوعات طلا و جواهر هستند اما به دلیل رویکردهای سنتی در بازار کمتر موردتوجه بودند ولی از منظر ملاحظات بین‌المللی بسیار اهمیت دارند.

به گفته وی، برگزاری نمایشگاه تخصصی طلا، فلزات گران‌بها، گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته، اصلاح قانون ۲۹ ماده‌ای مبارزه با قاچاق کالا، تلاش برای ابطال نشدن کُدهای استاندارد صادرکنندگان و حمایت از جوانان فعال در این عرصه از دیگر اقداماتی است که رونق این صنعت را رقم خواهد زد.

وی با اشاره به پیشنهاد تاسیس بانک مرتبط با صنعت طلا تصریح کرد: این بانک می‌تواند در زمینه ارائه تسهیلات به تولید و صادرکنندگان فعالیت کند که بی‌شک رونق این صنعت از یکسو و کاهش قیمت تمام‌شده از سوی دیگر را در پی خواهد داشت که کمکی به مشتریان نیز خواهد بود.

رئیس این انجمن تصریح کرد: در سال ۹۲ حدود یک هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی ساخت طلا و جواهر در استان فعالیت داشتند که این تعداد اکنون به ۸۰۰ واحد کاهش‌یافته است.

وی یکی از نیازهای تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان را تاسیس «:شهرک طلا» دانست و خاطرنشان کرد: ساخت این مجموعه از حدود ۱۰ سال قبل مطرح شد اما تا به امروز به سرانجام نرسیده است، البته قطعه زمین ۳۰ هکتاری جنب فرودگاه اصفهان برای این امر اختصاص داده‌اند که به نظر ما مساحت آن باید به یک‌صد هکتار افزایش یابد.

طلایی مینایی تاکید کرد: تاسیس این شهرک گام موثری در رشد و توسعه صنعت طلا و اشتغال‌زایی خواهد داشت و افزایش صادرات را نیز رقم خواهد زد.

طلایی مینایی در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد»درباره کارآفرینی صنعت طلا در اصفهان گفت:صنعت طلا در اصفهان در سال‌های اخیر به دلیل قوانین مضر دچار چالش‌هایی شد و هزار واحد این صنعت تعطیل شدند اما هشت‌صد واحد فعال در حال کار هستند که هر کارگاه از هشت‌تا دویست نفر نیرو دارند و با تاسیس شهرک طلا کارآفرینی قابل‌توجهی در این صنعت انجام خواهد گرفت و کارگاه‌های تعطیل‌شده نیز بازسازی می‌شوند.

وی در ادامه به خبرنگار «دنیای اقتصاد»درباره آلاینده بودن صنعت طلا در اصفهان گفت:کارگاه‌های قدیمی و سنتی چنین مشکلی رادارند اما عمده کارگاه‌ها خود را به‌روز کرده‌اند و استاندارد هوای داخل سالن‌های کارگاه‌ها بعضا از هوای شهر نیز سالم‌تر است و آب مصرفی آن‌ها نیز آلوده نیست.

در ساخت شهرک طلا نیز این مساله رعایت می‌شود که آلودگی از سوی صنعت طلا در اصفهان نداشته باشیم. همچنین دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی اصفهان نیز در این نشست گفت: این انجمن در سال ۹۵ ذیل اتاق بازرگانی باهدف کمک به ساماندهی امور مرتبط با تولید و صادرات، تاثیرگذاری بر فرایندهای قانون‌گذاری و ارائه مشاوره تخصصی به نهادهای حاکمیتی

تشکیل شد. فرهاد بهادر خاطرنشان کرد: این انجمن با ارائه مشاوره تخصصی به نهادهای مُرتبط می‌کوشد جایگاه صنعت طلا را در کشور ارتقا دهد و در عرصه بین‌المللی نیز ایران را به جایگاه اصلی و شایسته خود بازگرداند.