نظام بانکی مخل اقتصاد است

محسن زنگنه افزود: نظام بانکی، ارزی و شایسته سالاری در کشور باید اصلاح شود.

وی با بیان این که تورم، گرانی و مشکلات موجود اقتصاد کشور ساختاری است تصریح کرد: تا زمانی که نظام بانکداری و شایسته سالاری به طور اساسی و ریشه ای اصلاح نشود و مردم را در مسائل مرتبط دخالت ندهیم همین وضعیت را شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم شهرستانهای تربت حیدریه، زاوه و مه ولات، گرانی و تورم را بی ارتباط با دولت ها دانست و گفت: البته برخی دولت‌ها به دلیل راه‌های اشتباهی که رفتند وضع را بدتر کردند ولی نباید فراموش‌ کرد که مشکلات ساختاری داریم و یکی از آنها نظام بانکی است که نه تنها تسهیل کننده امور نیست بلکه مخل اقتصاد است.

زنگنه افزود: بانک ها به موتور تولید پول تبدیل شده اند مثلا یک بانک، ۸۰ درصد منابع خود یعنی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را به یک نفر تسهیلات پرداخت کرد و همین مسائل باعث شده است که رهبری و مراجع معظم تقلید بر اصلاح نظام بانکی و پولی تاکید کنند. خودروسازان به مکانی برای دورهمی آقازاده ها تبدیل شده اند و این شرکت ها به جای این که به مردم منتقل شوند خودروها را در بورس می فروشند و سود آن به جیب خودروسازها می رود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مردم با بلند اندیشی مشکلات اقتصادی، تبعیض و بی عدالتی را به حساب نظام اسلامی نمی گذارند. اگرچه تحریم، مشکل ساز است و اروپا و آمریکا در یک جبهه هماهنگ علیه ایران کار می‌کنند اما با این وجود کشورمان فقط طی دی ماه گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرد.

زنگنه در بخش دیگری از سخنانش با تبریک مجدد دهه فجر به پیشرفت های حاصله در تربت حیدریه اشاره و اضافه کرد: مرحله نخست طرح بزرگ فولاد شهرستان با ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی اواخر سال آینده وارد مدار تولید می شود همچنین نیروگاه برق، کشتارگاه صنعتی و بزرگترین کارخانه کائولن کشور نیز آماده افتتاح است.

زنگنه از راه اندازی مرکز رشد و فناوری تربت حیدریه در محل بیمارستان غیر فعال دکتر قرایی به عنوان یک خبر خوش برای مردم شهرستان یاد کرد و افزود: خریداری این بیمارستان و تبدیل آن به مرکز رشد و فناوری، استان خراسان رضوی را بعد از مشهد دارای مکان مستقل علمی در حوزه فناوری خواهد کرد.