گران شدن کالاهای اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان

قیمت‌ها در سایه نبود نظارت کافی، چراغ خاموش افزایش می‌یابند و موج دیگری از گرانی اجناس رقم می‌خورد. به‌یک‌باره قیمت گوجه‌فرنگی به ۱۲ هزار تومان، خرما ۱۰۰ هزار تومان، گوشت ۴۵۰ هزار تومان و... می‌رسد و جالب اینکه مسوولان با گفتاردرمانی و وعده‌های توخالی از ثبات در بازار می‌گویند.بررسی‌های میدانی حکایت از افزایش قیمت لبنیات، نان، چای، حبوبات، صیفی‌جات و ...دارد. این در حالی است که کالاهای اساسی به‌وفور در بازار وجود دارد اما به دلیل افزایش تقاضا و سودجویی دلالان قیمت‌ها در ماه رمضان روند پرشتاب به خود می‌گیرند.هرسال با فرارسیدن ماه رمضان تقاضا برای کالاهای اساسی دوچندان می‌شود و مردم به دلیل دادن افطاری و برگزاری میهمانی‌های خانوادگی بیشتر از ماه‌های دیگر خرید می‌کنند. ولی گران شدن اجناس به دغدغه‌ای لاینحل برای خانواده‌ها و دهک‌های پایین درآمدی تبدیل می‌شود.دولتمردان از تعدیل قیمت‌ها و تنظیم بازار هم‌زمان با ماه رمضان خبر می‌دهند اما دلالان و واسطه گران بدون واهمه از برخورد بازرسان، به پر کردن جیب‌هایشان مشغول‌اند. قیمت اجناس مدام جهشی می‌شوند توگویی که ترمز بریده‌اند و کسی را یارای کنترل آن نیست.

مردم چگونه قانع شوند و حرف مسوولان را بپذیرند درحالی‌که قیمت‌ها افزایش می‌یابند و این افزایش را باپوست و گوشت خود لمس می‌کنند. تشدید نظارت‌ها و کنترل بازار کلیدواژه‌هایی پرکاربرد برای مسوولان است اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد.

این روزها افزایش پی‌درپی قیمت‌ها قدرت خرید مردم را کاهش داده است و آن‌ها علیرغم میل باطنی خرید برخی از کالاهای گران شده را از سبد مصرفی خود حذف کرده‌اند و هرروز که می‌گذرد سفره‌هایشان خالی و خالی‌تر می‌شود.

عدم تناسب در هزینه‌ها و درآمد خانوار ایرانی باعث شده است طیف گسترده‌ای از طبقات اجتماعی به‌سوی فقر رهنمون شوند. حذف یا کاهش مصرف برخی از کالاهای مهم ازجمله شیر، گوشت و یا میوه به دلیل عدم توان مالی، سلامت جسم و روح مردم را به خطر انداخته است به‌طوری‌که سلامت جامعه را در سال‌های آتی با چالش مواجه خواهد کرد.اگر دولت سیزدهم می‌خواهد سرمایه اجتماعی را احیا و امید و اعتماد را به لایه‌های زیرین جامعه و بطن مردم برگرداند چاره‌ای جز پاسخ به مطالبات اقتصادی مردم ازجمله کاهش تورم ندارد.قطع کامل دست دلالان و واسطه گران از بازار برای همیشه و در کنار آن پیاده‌سازی سیستم مناسب توزیع راهکار مبارزه با گران‌فروشی اجناس است.