علی پارسا افزود: در نوروز امسال حدود ۳۴۰ شکایت و گزارش مردمی به سامانه تلفنی ۱۹۰ در استان اصفهان اعلام شده که بیشتر موارد مربوط به مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی بوده و تاکنون نیز ۹۸ درصد این شکایت‌ها بررسی شده است.

وی اظهار‌کرد: از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۴ فروردین امسال در مجموع ۴۸ هزار و ۵۸۴ مورد بازرسی توسط ۹۰ تیم بهداشتی از اماکن مختلف عمومی و تهیه و توزیع مواد غذایی در استان صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ برابر شده است.

پارسا با اشاره به اینکه در این مدت ۲۱۵ واحد صنفی دارای تخلف‌ مُحرز بهداشتی پُلمب شده است، ادامه داد: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۶ درصد افزایش یافته و بیشتر موارد نیز مربوط به بهداشت فردی و مراکز حساس تهیه و توزیع مواد غذایی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه از ۲۴ اسفند گذشته تا ۱۴ فروردین امسال حدود ۴۰ تُن مواد غذایی فاسد و غیرمجاز توسط بازرسان و کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کشف و معدوم شده است، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۲.۵ درصد کاهش نشان می دهد.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به بازرسی مشترک با سایر دستگاه‌های اجرایی و اتاق اصناف از یکهزار و ۳۲۸ واحد صنفی در مدت مزبور تصریح کرد: این تعداد نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش دارد زیرا برخی از سازمان‌ها تمایل داشتند بازرسی‌های خود را بصورت اختصاصی انجام دهند.

وی، تعداد بازرسی‌ از مراکز اقامتی استان را یکهزار و ۸۲۴ مورد با ۳۴ پُلمب، پایانه‌های مسافربری درون و برون شهری ۲۵۳ بازرسی با یک پُلمب، مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی ۳۶ هزار و ۳۶۲ بازرسی با ۲۰۱ پُلمب اعلام و خاطرنشان کرد: در نوروز امسال سه پایانه مسافربری درون و برون شهری استان به مراجع قضایی معرفی شدند که نسبت به پارسال کاهش ۵۰ درصدی دارد و گویای بهتر شدن پایبندی این مراکز به اصول بهداشتی است.

پارسا، میزان بازرسی بهداشت از اماکن عمومی در تعطیلات نوروزی امسال را نزدیک به ۱۱ هزار مورد با ۱۴ پُلمب اعلام و اضافه کرد: در این مدت با ۷۸۰ دستفروش نیز برخورد شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۶.۶ درصد افزایش دارد.

وی همچنین در باره آماده‌باش کارشناسان سلامت روان و بهداشت حرفه‌ای در طرح نوروزی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: با توجه به برخی از مسائل پیش آمده قبل از نوروز مانند بروز علائم تنفسی در برخی از دانش‌آموزان و همچنین احتمال بروز موارد شیمیایی در سطح صنایع، این کارشناسان بصورت آماده‌باش بودند اما چنین مواردی در ایام نوروز در سطح استان نداشتیم.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان همچنین در این نشست در پاسخ به خبرنگاران در باره عرضه قلیان در برخی از واحدهای صنفی بویژه باغ رستوران‌ها و چایخانه‌های اصفهان گفت: عرضه قلیان در همه واحدهای صنفی ممنوع است و تخلف‌های شناسایی شده در این زمینه به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود تا دستور پُلمب آنها صادر شود.

پارسا با بیان اینکه شیوه‌نامه‌هایی برای برخورد با عرضه قلیان از سال‌های گذشته وجود داشته که برخی از آنها اجرا شده و تعدادی نیز اجرا نشده است، افزود: حوزه بهداشت از ابتدا تاکنون بر ممنوعیت عرضه قلیان تاکید داشته است.