هفته زمین پاک گرامی باد

شرکت ذوب‌آهن اصفهان در راستای جاری‌سازی الزامات حوزه آلودگی خاک و پسماند و به‌منظور کنترل آلودگی‌های ناشی از پسماندها، از طریق به‌کارگیری فرآیندهای مربوط به مدیریت پسماندها اقدام به جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت حداکثری پسماندهای تولیدی خود کرده‌است. ایجاد مدیریت امور شهری و پسماند، ایجاد مرکز مکانیزه تفکیک و پردازش پسماندها، انجام پایش‌ها و اندازه‌گیری‌های پارامترهای آلودگی خاک از طریق آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست، برخی از اقدامات شرکت در این حوزه بوده‌است.

نگاهی به‌روز جهانی زمین پاک

در سال‌۱۹۶۹، جان مک‌مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقه‌مند به محیط‌زیست، ایده بر‌‌گزاری یک روز جهانی به‌نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو مطرح کرد و در همان سال‌پرچم زمین پاک را طراحی کرد. اوتانت دبیرکل وقت سازمان‌ملل (۱۹۷۱-۱۹۶۲) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌‌‌‌های سراسر دنیا تبدیل شد. در این روز ساکنان کره‌زمین از حال و احوال و تغییراتی که خود سر منشأ بسیاری از آنها هستند مطلع می‌شوند.

در چند دهه اخیر، اثرات مخرب فعالیت‌های گسترده انسانی بر پیکره منابع طبیعی کره‌زمین، سبب تشدید تغییرات اقلیمی و محیطی شده که به‌عنوان یک تهدید بزرگ برای حیات بشر و سایر موجودات زنده این کره خاکی محسوب می‌گردد.گرمایش جهانی و اثرات گلخانه‌ای، کاهش نزولات جوی و توزیع مکانی و زمانی نامناسب آن، وقوع خشکسالی‌‌‌‌ها و سیلاب‌های پی‌درپی، فرسایش خاک، شیوع آفات و بر هم خوردن توازن طبیعت، افزایش آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن، ازبین‌رفتن پوشش جانوری و گیاهی به‌خصوص جنگل‌ها و مراتع که خود در توازن دی‌اکسیدکربن منتشرشده به جو زمین و کاهش اثر گلخانه‌ای نقش بسزایی دارند، تنها برخی از مشکلات مرتبط با فعالیت‌های بشر هستند.

«سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به‌عنوان شعار هفته زمین پاک در سال۱۴۰۲ تعیین‌شده‌است. هفته زمین پاک هرساله در کشور ما از ۲ لغایت ۸ اردیبهشت ماه گرامی داشته می‌شود. این زمان، فرصتی مغتنم است جهت تلاش برای حفاظت از زیست‌بوم و منابع زمین در جهت نیل به آینده‌ای سبز، مرفه و عادلانه برای خود و نسل‌های آتی.

سرمایه‌گذاری در راستای توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز بسیار پراهمیت است. در بهره‌وری سبز هدف به‌کارگیری شیوه‌ها، تکنیک‌ها و فناوری‌های مدیریت زیست‌محیطی به ‌منظور افزایش بهره‌‌‌‌وری و حفاظت محیطی است که از ضایعات به‌عنوان منبعی پر ارزش با قابلیت استفاده به دفعات یادشده و سبب به حداقل رسیدن ضایعات، استفاده از مواد به حد کفایت و حفظ منابع خواهد شد. طبق گزارش‌ها، در سراسر جهان سالانه تقریبا تعداد ۵۰۰‌میلیارد کیسه پلاستیکی به مصرف می‌رسد یعنی نزدیک به یک‌میلیون کیسه در هر دقیقه که بیش از ۵۰‌درصد آنها به‌صورت یکبار مصرف و تنها برای چند دقیقه مورد‌استفاده قرار می‌گیرند اما برای حداقل چند صد سال‌در طبیعت برجای می‌مانند. طبق گزارش‌ها، سالانه بیش از ۱۰‌میلیون‌تن کیسه پلاستیکی وارد آب اقیانوس‌ها می‌گردد که به‌دنبال آن حیات بخش بزرگی از موجودات آبزی به‌خطر خواهد افتاد. از این‌رو لازم است بجای استفاده از کیسه‌های یکبارمصرف و پلاستیکی، از کیسه‌های گیاهی و قابل بازیافت یا قابل تجزیه در طبیعت استفاده کرد.

امروزه با پیشرفت هرچه بیشتر صنعت و فناوری، زمین و زیست در آن با دشواری‌های روزافزونی روبه‌رو شده‌است. همراه با عرضه محصولات جدید خصوصا محصولات الکترونیکی و دیجیتال و روند سریع تغییرات در این حوزه، شرکت‌های تولیدکننده برای حفظ برتری تجاری خود و افزایش سودآوری، به تولید انواع کالاهای خوش آب و رنگ و روزآمد، با موادی شیک و پرزرق و برق و در عین‌حال شکننده، با بهره‌گیری از مواد ارزان‌قیمت روی‌آورده‌اند. به‌این‌ترتیب، به‌رغم عرضه محصولات دهه‌های پیشین که با عمری طولانی، قطعات یدکی و ضمانت تعمیر به مشتری همراه بودند، امروز، شاهد عرضه موجی از انواع کالاهای با عمر کمتر از ۶ ماه هستیم که به‌زودی از رده خارج و به زباله دانی انداخته می‌شوند.

 اما نکته حائزاهمیت این است که این کالاها دارای مقادیر فراوانی از انواع فلزهای سنگین نظیر سرب، کادمیوم، جیوه، کروم و باریوم هستند که به دلیل فقدان قوانین مربوط به بازیافت این محصولات، عمدتا روانه آب و خاک و طبیعت می‌شوند، لذا باید این زباله‌های عصر مدرن را بمب ساعتی در حال انفجار دنیای امروز دانست.

مصرف بی‌رویه منابع، یکی از عوامل تهدیدکننده محیط‌زیست به‌شمار می‌رود. با توسعه شهرنشینی، منابع زیادی، روزانه به‌عنوان زباله در طبیعت رها می‌شود و مدیریت این ضایعات و پسماندها جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌عنوان چالشی اساسی در حفاظت از محیط‌زیست مطرح است.

نعمت‌ها و مواهب خدادادی کم نیستند و همگی آنها به‌عنوان «میراث جاودانه‌زمین» به همه انسان‌ها تعلق دارند. وقتی معتقد به این باشیم که محیط‌زیست، سبزی درختان، پاکی آسمان، سکوت عمیق کوهستان و شرشر دعاگونه جویبار، همه و همه از لطف بی‌نهایت خدا سرچشمه می‌گیرد، آن گاه فطرت و وجدان، به ما اجازه نمی‌دهد که آن را آلوده کنیم و با «کفران نعمت»، این مواهب الهی را به نابودی بکشانیم، پس بیایید همواره با مشارکت حداکثری در برنامه‌های حفاظت از محیط‌زیست و ایفای نقشی مسوولانه در این زمینه کوشا باشیم.

مدیریت بهداشت و محیط‌زیست