fooladchi2-23 copy

به دلیل خواص مطلوب فلزات غیرآهنی از جمله وزن سبک (آلومینیوم)، رسانایی بالا (مس)، خواص غیرمغناطیسی یا مقاومت در برابر خوردگی (روی)؛ کانون‌های مصرف متنوع‌تر و بیشتری را همواره در اختیار گرفته است. فلزات غیرآهنی به دلیل استفاده از آن‌ها در وسایل نقلیه الکتریکی و باتری‌های آن‌ها تقاضای زیادی را در بازار بین‌المللی در اختیار گرفته است. در حالی‌که جهان به سمت انرژی پاک‌تر حرکت می‌‌‌‌‌کند، روند رشد تقاضای فلزات غیرآهنی می‌‌‌‌‌تواند سریع‌تر از قبل باشد.

انتظار می‌رود پیشرفت تکنولوژی و تولید محصولات جدید و رشد بازار بر عملیات زنجیره تامین بازار تولید و فرآوری فلزات غیر‌آهنی در سال‌های پیش‌رو تاثیر بگذارد. محدودیت عمده عدم‌اطمینان در مورد توانایی تامین‌کنندگان مواد خام برای تامین تقاضای بازار است و پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم‌کشف ذخایر معدنی جدید، در آینده تاخیرهای طولانی و توقف غیرمولد در تاسیسات تولیدی به وجود خواهد آمد. از این رو به نظر می‌رسد تامین مواد اولیه، تکنولوژی روز دنیا برای تولید و تولید محصولات ویژه عوامل بسیار مهمی در بازارهای بین‌المللی فلزات غیرآهنی در کنار حضور موثر، رقابتی و پویا در آنها باشد.

در کشورمان ایران علی‌رغم وجود سابقه طولانی در تولید این محصولات معدنی؛ به دلایل گوناگون این صنایع آنچنان که بایسته و شایسته است مورد توجه قرار نگرفته اند هر چند که به واسطه همایش فلزات غیرآهنی در سال های گذشته؛ هم اکنون در کشور طرح جامع در حوزه صنایع مس، آلومینیوم، سرب و روی و طلا در حال تدوین و اجراست و این موضوع می تواند نویدبخش توجه بیشتر سیستماتیک به این صنایع باشد.

آنچه امروز باید بیش از پیش به آن توجه کرد لزوم توجه به شرایط کشورهای دیگر خصوصا توجه ویژه همسایگان کشورمان، در توسعه صنایع فلزات غیرآهنی است تا ضمن توسعه و شکوفایی این صنایع در کشور از شرایط بازارهای بین‌المللی غافل نشویم.

به نظر می‌رسد این صنایع به طوری کلی با دو گروه چالش روبرو هستند. گروه اول چالش‌هایی هستند که فارغ از نوع محصول، گریبان‌گیر همه این صنایع به میزان و شکل‌های مختلفی هستند. تامین زیرساخت‌های حمل و نقل و انرژی، توسعه اکتشافات با تکنولوژی‌های نوین، تحریک بازار مصرف داخلی، دستورالعمل‌های مختلف عرضه، فروش، صادرات و ... مهم‌ترین چالش‌های گروهی این صنایع هستند. گروه دوم چالش‌های خاص هرکدام از صنایع است که باید به آنها نیز توجه نمود.

برگزاری همایش چشم‌انداز فلزات غیرآهنی با هدف مباحثه کارشناسی و حل و فصل معضلات و موانع این صنایع در هر دو گروه چالشی است. از این رو پرداختن به موضوعات کلان از یک سو و برگزاری میزگردها و سخنرانی‌های تخصصی مجزا از سوی دیگر در هر یک از این صنایع به همین منظور طراحی و اجرا می‌شود و امید است ضمن مشارکت موثر همه تاثیرگذاران این صنایع در این محفل مشورتی بزرگ و ملی، نهادهای دولتی و حکومتی نیز دستاورد این رویداد را به عنوان بازوی قوی هم‌فکری برای برنامه‌ریزی و تبیین استراتژی‌های کارا برای توسعه و آبادانی این صنایع و کشور ببینند.