ایجاد روابط سودمند با ایران از محورهای توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیاست

«بوریس بور میستروف» در یادداشتی به مناسبت « سالروز تاسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا» که در اختیار دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان قرار گرفت، افزود: در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اتحادیه اوراسیا و ایران موافقت‌نامه موقت ایجاد منطقه تجارت آزاد منعقد کردند که از پنجم آبان سال ۱۳۹۸ لازم الاجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: «الکسی اورچوک» معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده است کار دو طرف که در زمان حاضر روی توافق‌نامه کامل تجارت آزاد صورت می گیرد، وارد مرحله نهایی شده است و انتظار می رود این سند تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی منعقد شود.

وی ادامه داد: همچنین به گزارش محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ تبادل کالا بین ایران و کشورهای اوراسیا ۳/ ۳ میلیارد دلار بوده که ایران بیش از ۵/ ۱ میلیارد دلار صادرات و ۸/ ۱ میلیارد دلار واردات داشته و افزایش حجم مبادلات تا ۱۰ میلیارد دلار قابل تحقق است.

میستروف همچنین به هشتم خرداد مصادف با ۲۹ ماه مِی میلادی روز تاسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: این معاهده تاریخی با اهمیت که در سال ۲۰۱۴ میلادی به امضا رسید که پایه و اساسی را برای اجرای این الگوی مدرن مشارکت عمیق و همه جانبه قرار داده است.

وی اضافه کرد: به موجب این معاهده، هدف اصلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارتقای رفاه شهروندان کشورهای عضو است و به این منظور کشورهای شرکت کننده از جمله روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان فعالانه در تلاشند تا بازار مشترک برای تردد آزادانه کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار را فراهم و ایجاد کنند.

سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان اظهار‌کرد: امروزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از ۱۸۴.۳ میلیون مصرف کننده دارد و مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو بیش از ۲ تریلیون دلار است. وی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد عضویت در این اتحادیه مزایای قابل توجهی را برای کشورهای عضو به همراه دارد، خاطرنشان کرد: بعنوان مثال رشد تولید ناخالص داخلی همه کشورهای عضو (در سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ میلادی ) معادل ۹.۶ درصد بوده است.

میستروف افزود: در ۱۰ سالی که از تاسیس کمیسیون اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌گذرد، تولید ناخالص داخلی سرانه بطور تقریبی ۳۴ درصد رشد داشته که کمی بالاتر از میانگین جهانی برای مدت مشابه (۳۲ درصد) است یعنی از ۲۲.۸ هزار دلار در سال ۲۰۱۲ به ۳۰.۵ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ رسید.

وی با بیان اینکه در پایان سال ۲۰۲۱ تولید صنعتی در این اتحادیه ۲۰ درصد افزایش یافته درحالیکه در اتحادیه اروپا فقط ۱۰ درصد بوده است، تصریح کرد: نرخ بیکاری نیز ۴.۹ درصد بود که این نمودار بطور قابل توجهی کمتر از شاخص اروپایی ( هفت درصد) و سطح میانگین جهانی (۶.۲ درصد) است.

وی تاکید کرد: وجود روابط تاریخی بین شرکت کنندگان اتحادیه در عرصه های مختلف اقتصادی به موفقیت بودن پروژه همگرایی اوراسیا تا حد زیادی تسهیل می بخشد و به مزیت رقابتی عینی اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل شده است.

وی گفت: سوم خرداد جاری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در دومین مجمع اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد که با وجود بحران گسترده در اقتصاد و تجارت جهانی و خطرات ژئوپلیتیکی قابل توجه، تجارت در اوراسیا با سرعت ثابتی در حال رشد است که نشانه مهمی از اثر بخشی کار مشترک ما نیز است، همچنین به گفته رئیس جمهور روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی حجم مبادلات تجاری در این سازمان ۱۴ درصد افزایش یافته و بالغ بر ۸۳.۳ میلیارد دلار است. به گزارش ایرنا، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک سازمان اقتصادی بین المللی است که روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان را متحد می کند.

در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا که در روزهای اخیر در مسکو برگزار شد، سران کشورهای عضو این اتحادیه بر اهمیت همکاری ترانزیتی و گسترس همکاری های تجاری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.