ستون چپ بالا_1 copy

وی ادامه داد: همچنین با ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی در ورودی شهرها، این محصولات باواسطه کمتر و قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد و می‌تواند موجب رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی شود.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در این زمینه در برخی شهرها مانند زنجان انجام‌شده است، اظهار‌کرد: بقیه شهرداران از این موضوع عقب نمانند و لازم است در ورودی شهرها این امکان فراهم شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه خدا همه‌چیز را زیبا آفرید و برای هر چیزی، زیبای آن درست است، گفت: ما صحنه‌ای غم‌انگیزتر از عصر عاشورا نداریم اما حضرت زینب (س) در توصیف آن می‌گوید که «چیزی جز زیبایی نمی‌بینم».

ضرغامی همچنین با اشاره به درد و دل‌ها و مشکلات فعالان صنایع‌دستی گفت: برخی از هنرمندان این حوزه تاکید داشتند که متولی مشخصی ندارند و امور آن‌ها در چند وزارتخانه مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی دنبال می‌شود.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد ازاین‌پس فرایند ارزشیابی و اعطای درجه هنری هنرمندان صنایع‌دستی در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه آیین‌نامه این موضوع باید تا یک ماه دیگر تقدیم شود، خاطرنشان کرد: بیمه هم یکی از مسائل مهم برای هنرمندان صنایع‌دستی است که باید وضعیت آن روشن شود و اول باید رونق تولید و صادرات صورت گیرد.

اصفهان عروس صنایع‌دستی دنیاست

وی همچنین با تاکید بر اینکه اصفهان عروس صنایع‌دستی دنیاست، تصریح کرد: اصفهان مهد زیبایی‌هاست و یک بُعد آن، صنایع‌دستی متنوع و گستردگی آن است. ضرغامی بابیان اینکه طبق آمار حدود ۱۰۰ هزار نفر در شهر ۲ میلیون نفری اصفهان در زمینه صنایع‌دستی کار می‌کنند، افزود: اگر این رقم را در تعداد اعضای خانوارها ضرب کنیم رقم بزرگی به دست می‌آید و نشان می‌دهد در این شهر جمعیت بالایی در این عرصه فعال‌اند. وی بابیان اینکه ریشه صنایع‌دستی نیاز اولیه مردم بوده اما به شکل زیبا ساخته‌شده است مانند سفال و لباس، گفت: ایرانیان هر چه که نیاز داشتند زیبا آفریدند و هنرهای سنتی کنار صنایع‌دستی بوده و به هم گره‌خورده است.