تقویت حس مسوولیت‌پذیری عامل اصلی پیشگیری از حوادث

 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ایمنی آسانسورهای شرکت، ابراز امیدواری کرد در سال جدید، با تلاش جمعی، اقدامات اصلاحی مناسب برای به‌روزرسانی آسانسورها و بالابرها و جایگزین کردن آسانسورهای قدیمی با آسانسورهای پیشرفته صورت پذیرد.

سلیمی گفت: از نظر ایمنی، شرکت فولاد مبارکه بین فولادسازان دنیا از جایگاه مطلوبی برخوردار است و ازآنجاکه تعمیرگاه مرکزی در ایمن‌سازی تجهیزات و سرویس و نگهداری به‌موقع تجهیزات ایمنی، به‌خصوص والوهای ایمنی، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، باید تعامل نواحی مختلف در جهت حصول شرایط ایمنی بیش‌ازپیش تقویت شود.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه تصریح کرد: همان‌طور که مدیرعامل شرکت تأکید دارد، امروز فولاد مبارکه از نظر کار گروهی در بالاترین سطح سال‌های اخیر قرار دارد، ولی در این زمینه بهترین نیست؛ بنابراین مشارکت همگانی در دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی باید تقویت شود.

وی از تلاش بی‌وقفه همگانی کارکنان و متولیان ایمنی در پاسخ‌گویی به کارت‌سبزهای ارائه‌شده و انجام اقدامات اصلاحی مناسب در جهت ایمن‌سازی محیط قدردانی و خاطرنشان کرد: سه نکته کلیدی برای تحقق اهداف کلان ایمنی و مدیریت رویدادها وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱- رفتار ایمن ملکه ذهن افراد شود.

۲- نظم و نظافت کارگاهی و خانه‌داری صنعتی رعایت شود.

۳- حس مسوولیت‌پذیری تقویت شود.

سلیمی گفت: شیفت‌فورمن‌ها الگوی مناسبی برای سایر کارکنان هستند. باید نظارت مؤثر بر پیاده‌سازی قوانین و مقررات ایمنی در شرکت با دقت بیشتری انجام شود و با اجرای دقیق دستورالعمل‌های ایمنی و شناسایی خطرات پیش از شروع فعالیت، از بروز حوادث احتمالی پیشگیری کرد.

کنترل و نظارت مؤثر بر مکانیسم‌های جابه‌جایی بار و حمل محصول

در ادامه جلسه، حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست، رعایت حداکثری دستورالعمل‌های ایمنی، توجه بیشتر به ایمن‌سازی محیط، توجه به مدیریت سیستم‌های ایمنی و ایمنی ماشین‌آلات، دریافت گواهینامه ویژه برای مکانیسم‌های شرکت، استفاده از مکانیسم‌های به‌روز و منطبق بر استانداردهای روز دنیا، عدم استفاده از مکانیسم‌های مستهلک و دارای عمر زیاد، کنترل و نظارت مؤثر بر مکانیسم‌های جابه‌جایی بار و حمل محصول در شرکت را بسیار مهم دانست.

مدرسی‌فر در ادامه ضمن اشاره به اهمیت ایمنی سازه، آسانسور و بالابر در شرکت، تلاش جمعی کارکنان جهت به‌روزرسانی و افزایش قابلیت آسانسورهای شرکت را خواستار شد و گفت: افزایش بهره‌وری شرکت در گرو انجام رفتارهای ایمن است.

اشتیاق کارکنان به گزارش موارد نا ایمن ؛نشانه فرهنگ غنی کارکنان و مدیران شرکت در زمینه ایمنی

در این جلسه، جواد کیانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی، ضمن تحلیل رویدادهای مهم سال گذشته و ارائه آموزه‌های تک‌موضوعی از آن‌ها، روند بهبود شاخص‌های عملکردی ایمنی و تداوم رکوردشکنی‌های شرکت را حائز اهمیت برشمرد.

وی در ادامه به روند مطلوب پاسخ‌گویی به کارت‌سبزهای ثبت‌شده در سیستم و مشارکت کارکنان جهت دست‌یابی به محیط ایمن پرداخت و اشتیاق کارکنان به گزارش موارد ناایمن، خطرات و شبه‌حوادث از طریق کارت‌سبز را نشانه فرهنگ غنی کارکنان و مدیران شرکت در زمینه ایمنی دانست.

کیانی در گزارشی به روند پاسخ‌گویی یافته‌های ایمنی در سیستم جامع اقدامات اصلاحی پرداخت و خواستار پاسخ‌گویی مؤثر به اقدامات تعریف‌شده و کنترل و نظارت مؤثر رؤسا و سرپرستان واحدهای مختلف بر عملکرد و آموزش کارکنان جهت ارتقای فرهنگ ایمنی سازمان شد.

پس از آن، منصور فتحی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، در خصوص اهمیت آسیب‌شناسی و ساماندهی برنامه‌های پیشگیرانه و درمان رفتارهای بر مبنای عادت، بر توجه به سلامت جسمی، روحی و روانی کارکنان و خانواده‌های کارکنان شرکت تأکید کرد.

علیرضا حیدری ابیانه رئیس بازرسی سازه‌ها و جرثقیل‌ها و بالابرها، عباس براتی سرپرست بازرسی مکانیسم‌ها و بالابرها و رضا مزروعی رئیس مرکز نگهداری و تعمیرات برق در گزارش‌های جداگانه‌ای به تشریح وضعیت ایمنی آسانسورها شرکت و اقدامات ایمنی صورت‌گرفته جهت بهبود وضعیت ایمنی آن‌ها پرداختند.همچنین محمود صداقت‌نصب مدیر ناحیه تعمیرگاه مرکزی و ابوالقاسم خواجه‌گودری کارشناس و مشاور ایمنی ناحیه تعمیرگاه مرکزی در گزارشی‌هایی وضعیت ایمنی تعمیرگاه مرکزی و اقدامات صورت‌گرفته جهت بهبود شرایط محیط کارگاه و ارتقای فرهنگ ایمنی و چالش‌های ایمنی تعمیرگاه مرکزی را تشریح کردند.