امنیت سایبری در کانون توجه جشنواره افتا

محمود خالقی‌دخت، معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات، در این رویداد با اشاره به انجام مطالعات تقویت زیست‌بوم امنیت کشور، از ارائه جایزه به فعالان این عرصه خبر داد و اظهار کرد: زیست‌بوم امنیت از رویکردهای مختلفی نظیر پدافند غیرعامل با هدف پایداری، نظام امنیت سایبری برای امنیت، رسیدگی به جرائم سایبری برای کسب اعتماد، مقابله با تروریسم سایبری، دفاع سایبری و سالم‌سازی فضای سایبر تشکیل شده است.

وی افزود: بعضی از این نظام‌ها نظیر پدافند غیرعامل در همه اجزاء پیاده‌سازی شده‌اند ولی مسائلی نظیر امنیت و مقابله با تروریسم سایبری هنوز نهادینه نشده‌اند که وزارت ارتباطات به دنبال تأمین امنیت این حوزه است. نهادهای حکمرانی و سیاست‌گذاری امنیت، استانداردسازی، عملیات امنیت، علمی و پژوهشی امنیت و توانمندسازی و ترویجی امنیت از جمله نهادهای امنیت هستند. سطوح تعالی برای رسیدن به یک زیست‌بوم امنیت متعالی شامل قابلیت، ظرفیت، بهینه، توانمندی و آمادگی است که سازمان‌ها باید آن را مد نظر قرار دهند.

رئیس جشنواره افتا در نهایت با اشاره به ایده، بازار و مراکز امنیت به عنوان المان‌های این همایش، از برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد در بهمن ماه ۱۴۰۲ خبر داد.

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، نیز گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان با ۱۴ دانشکده و ۸ پژوهشکده طی ۴۲ سال فعالیت خود حدود ۵۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دارد که در عرصه‌های علمی، مدیریتی و اجرایی به ایفای نقش خود برای ساخت کشور می‌پردازند. نقش موضوع امنیت تبادل اطلاعات، با گذشت زمان همواره اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در همین راستا مرکز آپا در حال فعالیت در این مرکز تخصصی است.

حمایت همه‌جانبه فولاد مبارکه از استعدادهای سایبری

در بخش دیگری از این نشست، محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه، با تأکید بر لزوم رعایت امنیت در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی به منظور حفظ سلامت کارکنان و انتقال سالم داده‌ها، اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه در راستای تقویت زیست‌بوم امنیت سایبری، از استعدادها، شرکت‌های نوآور و مراکز آپا به صورت همه‌جانبه حمایت می‌کند.

وی افزود: براساس چشم‌انداز تعریف‌شده برای فولاد مبارکه تا سال ۱۴۱۰، این شرکت قرار است در حوزه‌هایی نظیر امنیت فناوری اطلاعات و دیگر کسب‌وکارها ورود پیدا کرده و نقش‌آفرینی کند. هدف‌گذاری فولاد مبارکه تا ۱۰ سال آینده تحقق فروش ۱۵ میلیارد دلاری محصولات است که در این زمینه نیازمند فناوری، نوآوری و تولید سبز، جهت‌گیری و نگاهی نو است.

معاون فناوری شرکت فولاد مبارکه افزود: فولاد مبارکه از بدو تأسیس و بهره‌برداری، دارای سامانه‌های اطلاعاتی یکپارچه بوده و این امر موجب شده تا این شرکت مسیر توسعه را بر مبنای این سامانه‌ها به سرعت پیش ببرد. این سامانه‌های یکپارچه، حفظ امنیت را به ضرورتی انکار ناپذیر تبدیل می‌کند. در اسناد بالادستی نیز امنیت در کنار تحول دیجیتال به‌عنوان دو بال تحول سامانه‌های فولاد مبارکه دیده می‌شود.

ناظمی هرندی خاطرنشان کرد: پس از حمله سایبری به فولاد مبارکه، اقدامات متعددی در دو حوزه اصلاحات فرایندهای داخلی و تبیین نقش ملی فولاد مبارکه در امنیت سایبری تعریف و فعالیت‌های زیادی برای تقویت امنیت در این مجموعه بزرگ صنعتی انجام شد. با همین نگاه، فولاد مبارکه از زیست‌بوم امنیت سایبری کشور در لایه‌های مختلف حمایت می‌کند تا با همسوسازی همه متخصصان در این زمینه، جذابیت بالاتری برای کسب‌وکار امنیت ایجاد کند.

وی ادامه داد: پرورش استعدادها، حمایت از پژوهش‌ها، رفع شکاف‌های دانشی، تقویت ایده‌ها و حمایت از هسته‌های فناور، اقداماتی است که در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته و این شرکت با استفاده از مسیر پروژه‌های تحقیقاتی، شرکت‌ ایریسا و شرکت MSTID، برای حمایت از فعالان این عرصه آمادگی کامل دارد. شرکت MSTID (شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه) با حضور در دانشگاه صنعتی اصفهان و سایر دانشگاه‌های بزرگ کشور، در کنار سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان، از پژوهش‌های دانشگاهی برای تقویت این عرصه حمایت‌های لازم را انجام داده است.

اصفهان؛ الماس کوانتوم ایران؟

دبیر دومین همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه کوانتوم گفت: اصفهان، ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به قطب فناوری‌ها و پژوهشی‌های کوانتومی کشور دارد. بدون شک یکی از ظرفیت‌های اصلی این استان برای موفقیت در عرصه فناوری کوانتومی، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور موجود در آن هستند. این مجموعه به معنای واقعی پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند با انجام کارهای بسیار مهم و جالب در صنعت فناوری کوانتومی بدرخشد.

محمد رضایی‌فرد: فناوری کوانتومی یکی از زمینه‌های نوظهور فیزیک و مهندسی است که بر اصول مکانیک کوانتومی متکی است. با توجه به ماهیت این حوزه و کاربردهایی که می‌تواند در حوزه‌های حسگرها، رمزنگاری و شبیه‌سازی، اقتصاد و محاسبات داشته باشد، بسیاری از دانشمندان معتقدند توسعه این فناوری انقلابی در حوزه فناوری ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل این حوزه بیش از پیش مورد توجه دانشمندان و حتی سیاستگذاران قرار گرفته و در همین راستا دومین همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی نیز در اصفهان برگزار شد.

مُسلم زارعی، دبیر دومین همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی، در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت در زمینه فناوری های کوانتومی به سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز دارد و لازم است از هم‌اکنون برای ایجاد زیرساخت لازم در بکارگیری فناوری‌های کوانتومی در کشور، برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری شود. اگر اکنون این سرمایه‌گذاری در فناوری‌های کوانتومی در کشور انجام نشود، نتایج آن ۱۰ سال آینده مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری قابل توجه سایر کشورها مانند قطر و امارات در این حوزه افزود: ایجاد زیرساخت‌ها، مراکز تحقیقاتی و حمایت از شرکت های فناور و پژوهشگران حوزه کوانتوم از اهمیت این حوزه حکایت دارد. البته در ایران نیز قرار است فعالیت‌های عرصه کوانتوم در شورایی در سطح عالی بررسی شود. البته خوشه کوانتوم بین دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان و مالک اشتر تشکیل شده است.

دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه فناوری‌های کوانتوم در بخش های مختلف از جمله تولید حسگرهای بسیار دقیق، صنایع دفاعی، دریانوردی، رایانه‌های کوانتومی و پزشکی کاربرد دارد، اضافه کرد: با استفاده از این فناوری‌ها اتفاق های بزرگی در سال‌های آینده دنیا شاهد خواهیم بود.

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اصفهان، ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به قطب فناوری‌ها و پژوهشی‌های کوانتومی کشور دارد. بدون شک یکی از ظرفیت‌های اصلی این استان برای موفقیت در عرصه فناوری کوانتومی، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور موجود در آن هستند. این مجموعه به معنای واقعی پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند با انجام کارهای بسیار مهم و جالب در صنعت فناوری کوانتومی بدرخشد.

شایان ذکر است دومین همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی با محوریت اپتیک کوانتومی، رمزنگاری کوانتومی، سنسورهای کوانتومی، شبیه‌سازی کوانتومی، محاسبات کوانتومی و مخابرات کوانتومی با حضور ۲۵۰ شرکت‌کننده، مقامات کشوری و استانی و همچنین ۱۹ سخنران متخصص از ۱۵ دانشگاه برتر کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

در حاشیه این رویداد نیز، نشست کوانتوم اصفهان با حضور مدیران بخش‌های مختلف کشور و استادان دانشگاه با هدف تبادل نظر درباره سیاستگذاری برای حمایت هدفمند از پژوهش‌های کوانتومی برای اولین بار در کشور برگزار شد.