WhatsApp Image 2023-06-17 at 8.51.57 AM copy

دغدغه‌ای که در انجمن صنایع پتروشیمی و به تبع آن در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی - به عنوان بازوی علمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی - مطرح است پایش تکنولوژی‌هایی است که در آینده مستعد سرمایه‌گذاری هستند. سپس بر اساس خروجی این پایش فناوری برتر انتخاب می‌شود و در مرحله بعد امکان‌سنجی انجام خواهد شد؛ که بر اساس آن جمع‌بندی‌ای درباره اینکه ماده مورد نظر در کشورمان قابل تولید است صورت خواهد گرفت.

در پایش تکنولوژی، باید نگاهی همه‌جانبه داشت؛ به عنوان مثال در پایش تکنولوژی برای انتخاب سیلیکون باید همه ابعاد مانند بازار فروش، میزان واردات، میزان ارزی که از کشور خارج می‌شود، شرایط عرضه و تقاضا در منطقه و دنیا، میزان تولید و مصرف، میزان و محل تولید فعلی این ماده و ظرفیت‌های اسمی واحدهای تولیدی آن لحاظ شود. سپس لازم است عوامل فرآیندی بررسی شوند؛ اینکه در دنیا چه فناوری‌های برای تولید این ماده وجود دارد و نرخ تبدیل مواد و مصرف انرژی هر کدام از آن‌ها به چه میزان است.

در ادامه اینکه قیمت تمام‌شده هر یک از تکنولوژی‌ها بررسی خواهد شد. نکته مهم دیگر شرایط دسترسی به این تکنولوژی‌هاست. این‌که قیمت محصول نهایی در ایران و جهان چقدر خواهد بود و هزینه‌های سرمایه‌گذاری، نصب و راه‌اندازی نیز باید محاسبه شود.

یکی دیگر از معیارها عوامل محیط‌زیستی‌ست؛ میزان تاثیرات منفی تولید ماده مذکور بر محیط‌زیست اعم از آلودگی آب‌وهوا، آلودگی صوتی و میزان تولید گازهای آلاینده و پساب‌ها نیز باید به دقت بررسی شود. در ادامه تولیدات فرعی - همچون تاثیرات بر مسائل اجتماعی آن منطقه - نیز بررسی می‌شود. همچنین قیمت و میزان دسترسی به تجهیزات خاصی که تکنولوژی‌های مورد نظر نیاز دارند، نیز ارزیابی می‌شود؛ مثلا راکتوری که نیازمند آلیاژهای خاص است. یکی دیگر از مواردی که بررسی می‌شود وجود نیروهای متخصص در کشور برای نصب و راه‌اندازی این تکنولوژی‌هاست. در مجموع هر آنچه که در زمینه‌های فرآیندی، تکنولوژیک، تجاری و محیط‌زیستی تاثیرگذار است در پایش تکنولوژی ارزیابی می‌شود، سپس تکنولوژی‌های مختلف بر اساس این عوامل امتیازدهی شده و در نهایت فناوری برتر انتخاب خواهد شد.

در راهنمایی سرمایه‌گذاران، براساس عوامل ذکرشده فناوری‌هایی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌شود و در مرحله بعد عوامل دیگر بررسی خواهد شد. بنابراین پیش از هر اقدامی برای تکمیل زنجیره ارزش لازم است پایش تکنولوژی با دقت و اصولی انجام شود.