بررسی سختی کار، سریع تر از قبل

احسان رضایی در جلسه تخصصی هم‌اندیشی و ارتقا سطح کیفی بررسی و گزارش‌نویسی درخواست متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد که با حضور تعدادی از بازرسان کار استان اصفهان برگزار شد، ‌اظهار‌کرد: تکمیل فرم اعتراض از طرف کارگر یا کارفرما و ارجاع بیش از ۶۰ درصد از پرونده‌های مشاغل سخت و زیان‌آور به کمیته تجدیدنظر استان، مهمترین دلیل زمانبر بودن بررسی تقاضاهاست.

وی ادامه داد: بررسی مجدد، بازدید دوباره و حجم بالای پرونده‌های ارجاع شده به کارشناسان، مستلزم تهیه گزارش جدید کارشناسی توسط بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای است که موجب طولانی شدن پاسخ‌ها به تقاضاها می‌شود.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان با اشاره به برخی نارضایتی‌های مراجعان به دبیرخانه مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: ۲ مرحله‌ای بودن رسیدگی به موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور به استناد مقررات، مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی و کارفرمایان، مسائل معیشتی و اقتصادی کارگران و افزایش تمایل به بازنشستگی پیش از موعد و گرایش به شروع کار در شغل دوم از مهمترین عوامل افزایش درخواست‌های تجدید نظرخواهی توسط کارگران و کارفرمایان است. در این نشست کارشناسان و بازرسان کار به بیان نظرات خود در باره مشکلات روند رسیدگی به تقاضاهای مشاغل سخت و زیان‌آور پرداختند.

مدت زمان بررسی پرونده‌ها، ضرورت همکاری و تعامل مضاعف با کارشناسان مرکز بهداشت، ویرایش دستورالعمل تهیه گزارش، اصلاح فرمت گزارش کارشناسی و ضرورت انجام کار بصورت اتوماسیون و برخط از مهمترین مسائل مطرح شده توسط حاضران در این نشست بود. در پایان این جلسه پیشنهادها و راهکارهای ارتقا ارائه خدمت به متقاضیان پرونده‌های سخت و زیان‌آور برای تسریع فرایند توسط بازرسان کار ارائه و مقرر شد موارد مشخص شده که در استان قابلیت بهبود و اجرا دارد، اصلاح و سایر موارد مستلزم برنامه‌ریزی در کشور، به وزارت متبوع منعکس شود.

گفتنی است صنعتی بودن اصفهان موجب شده است تا بخشی از جامعه کارگری آن در زُمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرند؛ قشری که دولت و مجلس برای حمایت از آنها، اقدام به تصویب قانون و آئین نامه اجرایی اینگونه مشاغل کرده است.بر اساس این قانون، مشاغل سخت و زیان‌آور به شغل‌هایی گفته می‌شود که متصدی آن، در معرض آسیب‌های جسمی، روحی و زود مُستهلک شدن قرار دارد.