خشکسالی هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال به کشاورزی کاشان خسارت زد

وحید انصاری افزود: در سال آبی جاری (از اول مهر ۱۴۰۱) تاکنون ۸۵۰ هکتار از اراضی زراعی کاشان بر اثر خشکسالی خسارت دیده که برآورد خسارت در این حوزه ۸۰ میلیارد یال است. وی اظهار کرد: همچنین خشکسالی به پنج هزارو ۵۰۰ هکتار از باغات کاشان خسارت زده که مبلغ خسارت ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد شده و خشکسالی ۹۹۰ میلیارد ریال به بخش دام نیز خسارت وارد کرده است.

سرپرست جهاد کشاورزی کاشان بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون خشکسالی ۶۰ میلیارد ریال به بخش زنبور عسل و ۸۰ میلیارد ریال به بخش زراعت این شهرستان خسارت زده است.

انصاری با اشاره به اینکه با ادامه‌دار بودن روند خشکسالی هر سال اثرات خشکسالی بر کشاورزی کاشان تشدید می‌شود گفت: خشکسالی‌های مستمر برداشت برخی محصولات کشاورزی را از نظر کمی و کیفی کاهش داده است.

وی افزود: خشکسالی متوالی باعث افزایش انواع آفات در باغات و مزارع می شود و موجب افزایش جمعیت آفاتی ازجمله آفت چوبخوار و پوستخوار می شود.

وی اظهار کرد: کمبود بارندگی ها و خشکسالی باعث فقر مراتع شده و این موضوع موجب خسارت ۱۵ تا ۲۰ درصدی به دام مرتعی می شود، چراکه تعلیف دام از مراتع به خوبی اتفاق نمی‌افتد و دامداران مجبور به تعلیف دستی هستند و هزینه‌های سنگینی را به دامدار تحمیل می‌کند.

کاشان دارای ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۹ هزار هکتار باغ و چهار هزار هکتار زمین زراعی است و بیش از ۴۰ هزار خانوار در بخش کشاورزی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.