در دنیای امروز رسانه‌ها در حکم ابزار حسی افراد جامعه،‌ واسط‌های انتقال اطلاعات و اخبار هستند و بخش بزرگی از آگاهی‌ها و دانش امروزی ما به‌واسطه رسانه‌ها شکل می‌گیرد.صحبت از رسانه‌های گذشته وجدید ،صحبت از طیف وسیعی از ابزارهای ارتباطی نظیر مطبوعات ،رادیو ،تلویزیون ،سینما ،فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی نظیر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی همراه و.... را دربر می‌گیرد.نقش گسترده رسانه‌ها  در دنیای امروز همه شئون حیات اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است.بهره‌گیری از رسانه‌ها در همه سطوح و در همه موقعیت‌ها ،می‌تواند زمینه‌سازی رفع بحران‌ها ؛حتی در اقشار ضعیف یا کم‌درآمد باشد.در این موارد با توجه به نقش‌های گسترده رسانه‌ها ،ازجمله هدایت و راهنمایی ،آموزشی و خبری ، تفریحی و تبلیغی رسانه‌ها،همبستگی و انسجام‌بخشی محیطی ، و بالاخره نقش انتقال میراث‌های فرهنگی در رفع معضل حاشیه‌نشینی و مدیریت این مقوله شهری و سایر مشکلات دیگر حیات شهری می‌توان زمینه‌سازی کرد.

بنابراین در کنار ملاحظات مطرح‌شده به مباحثی نظیر :- روش‌های مسوولیت پذیر کردن شهروندان در شهر مبتنی بر نقش آموزشی و اطلاع‌رسانی مطبوعات  ؛ افزایش مشارکت مردم از طریق رسانه‌ها در مدیریت شهری؛ - نقش رسانه‌ها در افزایش مشارکت شهروندان در تامین هزینه‌های شهری ؛- نقش رسانه‌ها در پویایی وزنده نگه‌داشتن حیات شهری از طریق اطلاع‌رسانی به‌موقع موضوعات مبتلابه شهروندان؛- نقش رسانه‌ها در حل مشکلات زیست‌محیطی شهری نظیر آلودگی هوا بخصوص در شهرهای بزرگ،حل مشکل ترافیک ،حل معضلات مربوط به تراکم جمعیت در برخی مراکز خاص شهری ؛- نقش رسانه‌ها در حل چالش‌های مدیریت شهری از طریق ایجاد شهر الکترونیک؛ - نقش رسانه‌ها در شبکه‌ای کردن مناسبات به‌عنوان یکی از اجزای مدیریت شهری آنچه درنهایت مورد تاکید است، شبکه‌ سازی ارتباطی از طریق رسانه‌ها برای پاسخگویی به نیازهای شهری در رفع مشکلات است.

رسانه در مسلخ مدیریت شهری

شهرداری‌ها نیز باوجود در دست داشتن امکانات تبلیغاتی بخشی از رسانه  شهری را در دست دارند که تاثیرگذاری قابل‌توجهی به جهت قرارگیری در مسیر مردم‌دارند اما محتوای آن همان‌قدر که می‌تواند مثبت و تاثیرگذار باشد همان‌قدر نیز می‌تواند موجب چالش در سطح شهر شود.

چالش توهین به رسانه توسط شهرداری

جنجال اخیر شهرداری درزمینه سوءاستفاده از بنرهای تبلیغاتی شهری و ارائه محتوای نامناسب درباره رسانه‌ها که موردانتقاد بسیاری در فضای مجازی قرار گرفت؛ درنهایت منجر به عزل مسوول این پروژه شد اما مشکل هنوز حل‌نشده و بنرها در سطح شهر دیده می‌شود. از سوی دیگر با عزل یک نفر توهینی که به اصحاب رسانه در اصفهان و ایران شده است جبران نخواهد شد و بهتر بود شهردار با دعوت خبرنگاران نسبت به این موضوع توضیحات لازم را ارائه کند و یا مسوول فوق حداقل منظور خود را از محتوای این بنرها دقیق‌تر بیان کند.

شهرداری اصفهان باوجوداینکه دو رسانه  اصفهان زیبا،  ایمنا را در دست دارد و بودجه  قابل‌توجهی نیز به این دو رسانه تزریق می‌کند، اگر رسانه را یک فریب می‌داند در گام نخست رسانه‌های خود را تعطیل کند تا مردم‌فریب شهرداری را نخورند و سپس نسبت به پول‌هایی که در سال‌های اخیر در این رسانه‌ها هزینه شده و تاثیرگذاری آن‌ها گزارشی مشخص ارائه کند تا شهروندان بدانند وضعیت شهرداری در زمینه  رسانه‌ها چیست. وجهه  دیگر این مشکل که با عزل یک مسوول حل نمی‌شود، بستر موضوع است. اینکه یک فرد به این نقطه در شهرداری رسیده است که بتواند این‌گونه با آبروی شهرداری و رسانه‌ها بازی کند یعنی بستری برای انجام این کار توسط خود شهرداری به وجود آمده است نتیجتا شهرداری باید نیروهای خود و بسترهای اجرایی خود را به‌گونه‌ای توجیه و اصلاح کند که هر شخصی در آن سمت قرار گرفت نسبت به انجام عملکرد خود مسوول بوده و نتواند دست به چنین اقدامی بزند. الآن که آن مسوول برکنار شده و مسوول دیگری به زود جایگزین او خواهد شد، اصل مشکل پابرجاست و مشخص نیست فرد بعدی چه رفتاری نشان دهد.

* پژوهشگر تاریخ