توسعه فولادین در استان شایسته توسعه کردستان

لطفا در خصوص مقیاس و حجم پروژه بیجار توضیح دهید.

شرکت صنایع فولاد کردستان پروژه آهن اسفنجی بیجار را در تیر ماه سال گذشته آغاز کرد. ظرفیت پیش‌بینی شده برای این پروژه، تولید  ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی در سال میباشد. پروژه مذکور با تکنولوژی ایرانی PERED و  برای اولین بار در ایران و دنیا به مرحله اجرا در می‌آید. لازم به ذکر است که طرح‌های اجرا شده با تکنولوژی PERED،  تا کنون فقط در مقیاس‌های ۸۰۰ هزار تنی و در چهار طرح استانی نی‌ریز، بافت، شادگان و میانه اجرا شده است. ظرفیت سالانه ۱.۶ میلیون تن  اولین بار است که اجرا میگردد و خوشبختانه مطابق با برنامه پیش می‌رود.

پروژه مهم دیگر، کارخانه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی به روش CSP که ازتکنولوژی‌های بروز در دنیا به شمار می‌آید، در شهرستان قروه احداث می‌شود. دو پروژه فوق الذکر از ۴۸ پروژه بزرگ و پیشران توسعه صنعتی تعریف شده توسط دولت بوده که پیشرفت آنها به‌طور منظم از سوی دفتر ریاست محترم جمهوری پایش و پشتیبانی می‌شوند. اجرای پروژه آهن‌اسفنجی بیجار به صورت EPC می‌باشد و اعضای مشارکت اجرای آن، دو شرکت ایرانی،  MME و فولاد تکنیک  است. در بخش مهندسی پایه قریب به ۹۰ درصد محقق شده که این میزان از پیشرفت با توجه زمان شروع و جدید بودن تکنولوژی نسبتا خوب ارزیابی می‌شود. گفتنی است، که در بخش تامین، هر دو عضو مشارکت وظایف محوله را مطابق برنامه پیش برده و انتظار میرود که تا پایان سال اکثر تجهیزات مهم ساخت داخل تامین و  یا در جریان ساخت قرار گیرند. در بخش تامین داخل  نیز مراحل فنی آنها و تهیه قرار دادها آماده شده و پس از طی مراحل بازرگانی  ساخت و یا تامین آنها انجام خواهد شد. از مهم‌ترین تجهیزات و سازه‌های ساخت داخل که در مرحله ساخت یا تامین هستند، می‌توان به اهم موارد زیر اشاره کرد:

کلاریفایر، فن‌های فرعی، مخازن گاز خنثی، مخازن مواد اولیه و محصول، سازه‌های انبارها، دودکش، مشعل‌های اصلی و فرعی، ریفرمر، فنرهای زیر لوله‌های ریفرمر، کولینگ تاور، تجهیزات کارگاه مرکزی، آزمایشگاه، تیوپ‌های ریفرمر، فن‌های اصلی و دودکش و......

اجرای تمامی‌ساختمانهای نیمه صنعتی، صنعتی، سازه‌های بتنی  (مانند مخازن مواد اولیه، ریفرمر، کوره،، کلاریفایرو.......) که پیش‌بینی می‌شود نیمه اول سال آتی همگی آنها به اتمام خواهد رسید. همانگونه که قبلا نیز اشاره گردید، زمان کل پروژه سه ساله است که از تیرماه سال گذشته شروع شده است و امید می‌رود در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

وضعیت پروژه‌های زیرساخت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سه پروژه مهم زیر ساخت  داریم: آب، برق و گاز هستند. طراحی این سه پروژه مهم به مرحله پایانی رسیده و  در مرحله تهیه اسناد مناقصه هستیم. و پیش‌بینی میگردد نیمه دوم سال‌جاری عملیات اجرایی آنها آغاز و تا پایان سال آینده و قبل از دوران بهره‌برداری به اتمام برسند. لازم به‌ذکر است که آب دوران بهره‌برداری از محل تصفیه خانه پساب شهری شهر بیجار که منبعی پایدار است تامین خواهد شد. در این خصوص با شرکت آب و فاضلاب کردستان قرارداد منعقد شده است. با شرکت گاز استان کردستان نیز تفاهم نامه تامین گاز مورد نیاز که سهمیه آن قبلا از وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران صادر شده بود منعقد شده  است.  قرارداد برق نیز  با شرکت برق منطقه غرب کشور منعقد شده است.

در خصوص جذب نیروی انسانی چه برنامه‌های دارید؟

با توجه به اهمیت نیروی انسانی ولزوم تامین به‌موقع آنها، در سال پایانی اجرای پروژه اقدام به نیازسنجی و برنامه‌ریزی برای جذب آن صورت خواهد پذیرفت. در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم ظرفیت جذب برای دوران بهره‌برداری پیش‌بینی می‌شود که پس از طی کردن فرآیند لازم و شش ماه قبل از شروع بهره‌برداری اقدام خواهیم نمود. در حدود ده برابر ظرفیت اشتغال مستقیم، به‌صورت غیر مستقیم نیز اشتغال‌زایی خواهد شد. در حال حاضر و با توجه به اینکه در سال اول اجرای پروژه قرار داریم در حدود ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده که بیش از ۹۰ درصد آنان از جوانان جویای کار و شایسته منطقه استفاده شده است و با گذشت زمان اجرا و فعال‌تر شدن پروژه این تعداد تا سه برابر نیز افزایش خواهد یافت. از مزیت‌های احداث چنین بنگاه‌هایی در مناطق کمتر توسعه یافته، میتوان به توسعه صنعتی شهرستان و استان، ایجادگردش نقدینگی بالای بانک‌ها و موسسات اقتصادی، فعال شدن شهرک و کارگاه‌های صنعتی، رونق اقتصادی، اجتماعی وصنعتی محیط کارخانه اشاره کرد. با توجه به حمایت و پشتیبانی سهامداران و اعضای محترم هیات شرکت، تامین نقدینگی تاکنون طبق برنامه پیش رفته و انشاالله به همین روال ادامه خواهد یافت.

سیاست و برنامه‌های  شرکت در خصوص رویکرد  زیست محیطی چیست و چه فعالیتهایی انجام خواهد شد؟

همانگونه که قبل از اجرای پروژه، مجوز زیست محیطی اخذ شده، در حین اجرا و در زمان بهره‌برداری برنامه‌های مفصل وجامعی خواهیم داشت و خود را متعهد به اجرای برنامه‌های زیست محیطی و مطابق با استاندارهای تعریف شده می‌دانیم. به‌عنوان مثال علاوه بر استفاده از آب پساب شهرستان برای فرآیند تولید، در دو مرحله دیگر نیز تصفیه صنعتی  احداث خواهیم کرد تا  علاوه بر ارتقای کیفیت آن، هدر رفت نیز به حداقل خواهد رسید. درخصوص آلودگی صنعتی خط تولید، هفت غبارگیر با ظرفیت بالا و تکنولوژی پیشرفته، در موقعیت‌های مهم نصب کرده و در زمان بهره‌برداری نیز عملکرد آنها پایش خواهیم کرد.  احداث  فضای سبز نیز بمیزان ۱۰ درصد مساحت سایت اجرا خواهد شد. در خاتمه از همه ذینفعان پروژه از جمله سهامداران عزیز ( ایمیدرو، شرکت ملی فولاد، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت صبا نور، شرکت تجلی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات)، مسوولان محترم استانی و کشوری که صادقانه و با جدیت همکاری و پشتیبانی کرده‌اند، نهایت تقدیر و تشکر را دارم.