تلفیق مناطق مسکونی و صنعتی در اصفهان

  اصفهان نمونه‌های مشخص و قابل‌بررسی برای تلفیق مناطق صنعتی و مسکونی دارد. خیابان کهندژ و گذرگاه امام خمینی به‌عنوان دو نمونه مشخص این بحث هستند. بخشی از کسب‌وکارهای خیابان کهندژ مربوط به ابزارآلات ، جوشکاری، فلزکاری‌، چوب کاری و تعمیرگاه خودرو است. در گذرگاه امام خمینی نیز بخش محسوسی از آن مربوط به خدمات خودرو،فروش لوازم‌یدکی خودرو و بنگاه‌های فروش خودرو است. دیگر فعالیت متمرکز در این خیابان،خدمات و قطعات صنعتی به شکلی که مخاطب زیادی از صنوف این خیابان ، تامین مواد و لوازم کارخانه‌ها و کارگاه‌های شهرک‌های صنعتی اصفهان است. در کنار این حجم از واحدهای صنعتی، شاهد واحدهای مسکونی نیز هستیم که در فواصل بسیار نزدیک به این مناطق قرار دارند و موجب چالش‌هایی برای ساکنین شده‌اند.

چالش کنار هم قرار گرفتن صنعت و خانه

شغل‌هایی در این محدوده‌ها وجود دارند که باعث آلودگی هوا می‌شوند و ایجاد تشدید ریز آلاینده‌ها در هوا هستند و همچون آلودگی‌های صوتی که موجب آزار و اذیت می‌شوند مخصوصا مغازه‌هایی که استاندارد لازم برای انجام فعالیت را ندارند و حتی می‌تواند بروز بیماری‌های پوستی ، تنفسی برای ساکنین آنجا را به همراه داشته باشد. از طرفی دیگر این بافت‌های صنعتی به‌ندرت به سرمایه‌گذاران در بخش املاک برای ساخت‌وساز اجازه می‌دهند. شرایط صنعت بستگی به نوسانات قیمت دارد که با توجه به اینکه، صنعت به‌شدت وابسته به بازار است و ممکن است برای ساکنین آن مناطق تاثیر منفی داشته باشد. در ادامه این شرایط به نقص در امنیت آن می‌پردازیم که ، به دلیل حضور تجهیزات گران‌قیمت و محصولات ، امنیت در محله‌ها بسیار حائز اهمیت است.بارگیری ماشین‌های سنگین اعم از کامیون و تریلی در خیابان‌های مواصلاتی که در این مناطق وجود دارد ، پرتردد و شلوغ امکان‌پذیر نیست.حتی کارگاه‌های کوچکی که فضای کافی برای به نمایش گذاشتن نمونه کارهای خود ندارند،از پیاده‌روها استفاده می‌کنند که خود برای شهروندان و اهالی آنجا مشکل‌ساز می‌شود. به دلیل نبودن مکانی برای پارک خودرو‌ها موجب عدم رفت‌وآمد برای همگان است.

 در ادامه گفت‌وگو کردیم با یکی از کاسب‌های صنعتگر کهندژ، که درباره چالش تلفیق صنعت و مسکن چنین بیان کرد: برای حل این مشکل باید شهرک‌هایی در نزدیکی شهر ساخته شود و تمام کارگاه‌های صنعتی، در آنجا مشغول به فعالیت باشند، که هم دسترسی به آن‌ها آسان باشد و هم اهالی محله‌ها از آلاینده‌های مضر و آلودگی صوتی دور بمانند. تجربه چنین کاری در اصفهان نیز وجود دارد اما باید تمامی بخش‌های صنعتی به شهرک‌های خاص خود منتقل شوند.

رضایتمندی و نارضایتی خانواده‌ها

نظر افراد، در مورد تلفیق صنعت و منطقه مسکونی متفاوت است؛ چراکه رویکرد جامعه به لحاظ کسب‌وکار و رتبه اجتماعی و در آن‌ها با یکدیگر فرق دارد. به‌طورکلی باید اشاره کرد که وجود کارگاه‌‌های صنعتی در کنار سایر بنا‌ها مانند بنا‌های مسکونی، تجاری، رفاهی و...لازمه یک زندگی شهری است. به‌طور مثال اگر شما صاحب یک خودرو باشید و خودرو شما دچار مشکل شود، در صورت نزدیک بودن به تعمیرگاه‌ها در سطح شهر، به‌راحتی می‌توانید درهمان محل یا خیابان نزدیک به خود، وسیله نقلیه‌تان را تعمیر کنید که در مناطق مشخصی از شهر چنین فضایی وجود دارد. ازجمله خیابان شهید بهشتی که وجود مغازه‌های مکانیکی در این خیابان باعث جلوگیری از گذار به مسیرهای طولانی برای تعمیر اتومبیل می‌شود. اما برخی نیز معتقدند که فضاهای صنعتی در قلب مناطق شهری باعث ایجاد مزاحمت‌های صوتی و ترافیک و ..... نیز می‌شود. به‌عنوان نمونه، یک کارگاه جوشکاری برای برش آهن‌آلات و ابزار کار خود ،در کنار چند ساختمان مسکونی باعث ایجاد صداهای گوش‌خراش و نارضایتی ساکنان خواهد شد.

بنابراین محیط کسب‌وکار و منازل همه بستگی به خودمان دارد. در چنین مناطقی که محیط‌های صنعتی و مسکونی در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند و امکان جابه‌جایی این دو از یکدیگر وجود ندارد، هریک از شهروندان باید به‌اندازه سهم خود در حفظ محیط‌زیست آن منطقه و جلوگیری از آلودگی‌های صوتی و محیطی تلاش کنند.