۷۷ ویلای غیرمجاز در بستر زاینده‌رود تخریب شد

به گزارش دنیای اقتصاد،  روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان روز یکشنبه به نقل از محمود چیتیان افزود: همچنین با شناسایی تصرفات غیرقانونی بستر رودخانه زاینده‌رود قرار است در ۲ هفته آینده ۱۰ ویلای دیگر در محدوده اردال شهر باغبهادران نیز تخریب شود.

وی اضافه کرد: تخریب و آزادسازی اراضی برغم مشکلات اقتصادی و فشارهای اجتماعی ادامه خواهد یافت.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر این که برای تسهیل روند عملیات یاد شده از تمام ظرفیت‌ انسانی شرکت آب منطقه‌ای، نیروی پیمانکار و مشاور بهره گرفته شده است، خاطرنشان کرد: چند ویلای غیرقانونی نیز در محدوده پل «وشمندگان» این شهر وجود دارد که آنها نیز از اهداف آزادسازی این دوره است.

چیتیان تصریح کرد: در قالب تبصره‌های ۲ و ۳ قانون توزیع عادلانه آب بصراحت آمده که ایجاد هر نوع اعیانی و حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها، انهار طبیعی، کانال‌های عمومی، مِسیل‌ها، مُرداب، بِرکه‌های طبیعی و حریم قانونی سواحل دریاها و دریاچه‌ها اعم از طبیعی یا مخزنی ممنوع است.

وی تاکید کرد: با استناد به قانون آزادسازی تصرفات واقع در بستر و حریم رودخانه زاینده‌رود، مجموعه‌های ویلایی و اعیانی‌های غیرمجاز، با جدیت در دستور کار این شرکت قرار دارد.

چیتیان افزود: تاکنون آزادسازی ۸۳۵ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های استان و نیز مطالعات نزدیک به سه هزار کیلومتر از حریم و بستر رودخانه‌های منطقه انجام شده است و در پی آن عملیات آزادسازی ۴۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های استان، امسال اجرا می‌شود.

وی اظهار‌کرد: تاکنون ساماندهی ۸۹ کیلومتر و لایروبی ۲۵۸ کیلومتر از رودخانه‌های اصفهان انجام گرفته و امسال لایروبی ۴۵ کیلومتر از رودخانه‌های منطقه اجرا می‌شود.

گفتنی است رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه

شده است.