به گفته علیرضا صلواتی مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان، با بهره برداری از این مسیر به طول ۳۰ کیلومتر، تردد از شمال تا جنوب کشور،ایمن تر و روان‌تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرو در جاده‌های اصلی کلان‌شهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

البته نباید فراموش کرد که تامین اعتبار و تخصیص منابع مالی برای تکمیل این پروژه و همچنین پروژه آزادراه اصفهان - شیراز اولویت اصلی برای بهره برداری از آنهاست.

همچنین به گفته مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان، برای تکمیل کنارگذر شرق باید قدرالسهم و مشارکت ۳۰ درصدی دولت دستکم ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند تا این پروژه به سرانجام برسد.

رسول جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تکمیل پروژه کنارگذر نیاز به منابع ملی دارد که باید توسط مدیریت کلان کشور اختصاص پیدا کند.

تکمیل شبکه آزادراهی در مرکز کشور نیاز اساسی توسعه حمل و نقل

وی گفت: کنارگذر شرق پروژه سنگینی است که آنالیز اولیه قرارداد و مشارکت بیش از ۶۰۰ میلیارد تومانی آن به‌درستی صورت نگرفته که در صورت تبدیل هزینه‌های کنونی، دستِ‌کم به حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان دیگر به‌عنوان سهم ۷۰ درصدی دولت نیاز است.

جهانگیری با بیان‌اینکه احداث این پروژه از سال ۹۸ آغاز شده است و در زمان حاضر حدود ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: سازمان همیاری شهرداری‌های استان به‌عنوان سرمایه‌گذار اولیه قطعه سوم پروژه کنارگذر شرق (از باغ رضوان تا سه راهی مبارکه) محسوب می شود. مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های اصفهان با بیان اینکه تکمیل این پروژه در شرایط کنونی از توان این سازمان خارج است و به بودجه کلان نیاز دارد، گفت: بزرگترین معضل کنونی ادامه عملیات این پروژه، نوسان قیمت‌ها و تورم جاریست که در حوزه‌های مختلف به بار مالی آن افزوده شده است. وی اضافه کرد: بخشی از هزینه‌ پروژه در زمینه تامین میلگرد، آسفالت و قیر است و بخش دیگر به آزادسازی مسیر آن اختصاص دارد که در محدوده‌های شهری، کشاورزی و ویلاها قرار دارد و در واقع هزینه‌هاس مضاعفی را به این پروژه تحمیل می‌کند.

از سوی دیگر باید پذیرفت که تکمیل و افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز بخش مهم دیگر تکمیل شبکه آزادراهی مرکز و جنوب کشور است که با توجه به تردد چشمگیر در این مناطق ضرورت تسریع در بهره برداری از آن را نشان می‌دهد.

تزریق منابع مالی ضرورت تکمیل آزادراه اصفهان- شیراز

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور در این ارتباط گفت: آزادراه اصفهان شیراز به طول ۲۲۴ کیلومتر از بزرگترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود و وقتی به بهره برداری برسد اثربخشی و فایده آن برای همگان بیش از پیش روشن‌تر خواهد شد، قرارداد آن اواخر سال ۹۱ منعقد شد و قرار بود سال ۹۵ افتتاح شود اما برغم تمام تلاش‌های صورت گرفته بیشتر به دلیل کمبود اعتبار تاکنون محقق نشده است.