آب هست  ولی کم

 استان‌های گلستان، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و کرمان بیشترین میزان کاهش بارش نسبت به سال گذشته را داشته‌اند و استان تهران هم اگرچه وضعیت بارش بهتری به نسبت سال گذشته دارد، اما در مقایسه با بلندمدت ۲۷ درصد نزولات کمتری را شاهد بوده است. شاخص‌های منابع آبی کشور نشان می‌دهد که مخازن سد‌ها به ۶۴ درصد پرشدگی رسیده‌اند و افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته‌اند. همان‌طور که اشاره شد به علت پراکندگی بارش‌ها بعضی از سد‌ها ذخایر بهتری نسبت به سال گذشته دارند و در برخی سد‌ها نیز کاهش‌هایی تا ۸۸ درصد به ثبت رسیده است.

تنش آبی در اصفهان

دو ماه پیش بود که محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگویی در رابطه با تنش آبی اعلام کرد:« ۲۴ استان کشور اکنون با تنش آبی روبرو هستند که این تنش در ۷ استان خیلی شدید است. ۱۷ استان نیز با تنش نسبی آبی مواجه هستند.» بااین‌وجود تنش آبی زودتر از موعد به شهرستان‌ها رسیده است. معاون رئیس‌جمهور نیز اخیرا از حل مشکل آب اصفهان در یک سال آینده خبر داده است که جزئیات آن مشخص نیست.

با فرارسیدن فصل تابستان، چالش‌های آب و برق همواره موجب گرفتاری برای شهروندان و صنعت‌کاران بوده است. به‌خصوص در مناطق مرکزی و کویری کشور که مشکلات آبی در تمام فصول به‌عنوان یک دردسر جدی مطرح بوده است. اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست و هرساله شاهد کاهش فشار در مناطق مختلف شهر بوده‌ایم. اما این مساله صرفاً به مرکز استان خلاصه نمی‌شود و شهرستان‌های اطراف نیز با مشکلات آبی و برق مواجه‌اند که شاید صدای کمتری برای بیان این مشکل اساسی داشته باشند.

در مشاهده میدانی خبرنگار دنیای اقتصاد از شهرستان نجف‌آباد و گفت‌وگو با شهروندان آنجا مشخص شد که تابستان هرسال افت فشار آب در مناطق مختلف شهر دیده می‌شود. هرچند طبق گفته شهروندان این اتفاق نسبت به هر منطقه از شهر متفاوت است و برخی نقاط با افت فشار شدیدتری مواجه‌اند؛ گاهی  نیز با اعلام قبلی از سوی اداره آب، قطعی آب صورت می‌گیرد که بعضا نصف روز ادامه دارد. در ساعت‌های ۱۰ تا ۱۲ شب فشار آب به حد متعادل می‌رسد اما در ساعات روز با افزایش کارکرد کولرها مصرف آب افزایش‌یافته و شهروندان با افت فشار قابل‌توجهی مواجه‌اند. البته استفاده از تانک‌های آب ذخیره نیز در تعادل بخشی به آب در ساعات شب موثر است.

در ادامه جست‌وجو برای بررسی وضعیت فشار آب در شهرستان‌ها با یکی از شهروندان در نایین گفتگو شد که طبق گفته وی آب‌لوله‌کشی شهر بیشتر در ساعات شب برای استحمام و شست‌وشو استفاده می‌شود و قابلیت خوراکی عمومی ندارد. در این راستای آب‌انبارهای شهر از آب‌انبارهای قدیمی گرفته تا برخی از آن‌ها که اخیرا ساخته‌شده‌اند توسط شهرداری تامین آب‌شده و مورداستفاده عموم است. یکی از تصاویری که عمدتا از شهر نایین مخابره می‌شود، تصویر صف‌های عظیم شهروندان مقابل آب‌انبارهای نایین است. این مساله طبق گفته منابع محلی باعث مهاجرت برخی از شهروندان نیز شده است البته عموم شهر خود را با این وضعیت منطبق کرده‌اند. بحث فشار آب در شرق و شمال شرق استان به نایین نیز خلاصه نمی‌شود و شهرستان خور و بیابانک نیز با این مشکل مواجه است.کاشان به‌عنوان یکی از شهرستان‌های بزرگ استان که کشاورزی قابل‌توجهی نیز دارد، در تابستان‌ها با افت فشار نسبی مواجه است اما برخی چشمه‌ها و قنات‌های اطراف شهر، کاشان را از قطعی آب و تنش آبی شدید نجات داده‌اند.

در شهرستان‌های شمال غرب استان ازجمله گلپایگان و خوانسار نیز طی بررسی‌های دنیای اقتصاد، تنش آبی در روستا‌ها به‌خصوص روستا‌های نزدیک گلپایگان قابل‌توجه است و آب شرب روستاییان باوجوداینکه آن منطقه محل صادرات آب از استان اصفهان به استان‌های هم‌جوار است دچار مشکلات قابل‌توجهی است. در زمینه آب کشاورزی نیز این دو شهرستان در سال‌های‌اخیر با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. هرچند شهر گلپایگان و خوانسار با افت فشار و قطعی آب مواجه نیستند و گزارشی در این رابطه به دست نیامد و طبق گفته شهروندان مشکل آب شرب در این دو شهر وجود ندارد.

استان اصفهان درهرحال با مشکلات بسیاری در زمینه تامین آب مواجه است و این قصه هرساله در حال تکرار شدن است. مسلما مصرف بی‌رویه و کشاورزی غیراصولی دراین‌بین موثر است اما اداره آب و نهادهای مربوطه نیز باید با اجرا طرح‌های بهینه‌سازی و تسریع در مسیر انتقال آب از دریای عمان، حق اصفهان را در حوزه آب به‌جا آورند.

این در حالی است که  چهار روز پیش مدیرعامل آبفای اصفهان از تلاش برای تامین پایدار آب شرب اصفهان بزرگ در گرم‌ترین روزهای تابستان با استفاده از تجهیزات ابزار دقیق پیشرفته (سامانه تله‌متری) خبر داد.

حسین اکبریان  درباره اقدامات فنی و مهندسی در تامین پایدار و توزیع عادلانه آب شرب در سطح استان در گرم‌ترین روزهای سال اظهار کرد: سیستم‌های مختلف هوشمند این صنعت ازجمله تله‌متری و دیسپاچینگ تاسیسات آب در استان اصفهان یکی از کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌ها در تاسیسات صنعت آب کشور به شمار می‌آید؛ همچنین نصب و راه‌اندازی ۵۰۰ تابلو پایش آنلاین فشار شبکه توزیع یکی دیگر از عوامل موثر در تامین و توزیع پایدار آب شرب در شهرها و روستاهای استان قلمداد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید با بررسی لحظه‌به‌لحظه ظرفیت منابع و مخازن، زمینه‌های تامین پایدار آب شرب مردم در سطح استان فراهم شود، این در حالی است که کیفیت آب شرب، خط قرمز آبفای استان است و هر منبع آبی باید قبل از در مدار قرار گرفتن، ازلحاظ کیفی مورد تایید نهادهای ذیصلاح قرار گیرد.

مدیرعامل آبفای استان اصفهان به‌ضرورت مصرف بهینه آب توسط هم استانی‌ها اشاره و بیان کرد: این شرکت با اجرای « پویش شهروند مروج آب» از همه مردم درخواست می‌کند با همکاری با مسئولان آبفا در سطح استان، فرهنگ بهینه مصرف آب را در جامعه نهادینه کنند.