محمدحسن کیانی مهندس ارشد واحد دو بازیابی در توضیح این عملیات، با اشاره به اینکه در فرآیند تبدیل زغال سنگ به کک، مواد فرار زغال سنگ به گاز کک تبدیل می شود، گفت: این گاز مستقیما قابل مصرف نبوده و لازم است تصفیه شود. در فرآیند تصفیه گازکک، گاز تولیدی در باتری توسط مکنده های گاز کک مکش شده و سپس تحت فشار به خط گاز کک کارخانه تزریق می شود.

در این عملیات تعداد زیادی عامل کنترلی جهت کنترل مکش و فشار شبکه گاز وجود دارد. یکی از مهمترین عامل های کنترلی، درست عمل کردن شیر فلکه کنترلی ورودی مکنده های گاز کک می باشد. از ابتدای راه اندازی باتری سه، عملگرهای نصب شده بر روی ولوهای کنترلی مکنده ها مناسب نبودند و به همین دلیل نوسانات فشار در لوله جمع شونده باتری سه نا مناسب بود.

مهدی ابراهیمی مهندس مکانیک کارگاههای شیمیایی واحد دو افزود : در ورودی گاز کک به مکنده ها یک عدد شیر پروانه ایی ( Throttle Valve ) با قطر DN۸۰۰ نصب شده و محرک آن الکتروگیربکس می باشد. با توجه به محل استقرار محرک

( الکتروگیربکس ) در سالن مکنده و استقرار شیر پروانه کنترلی در زیر سالن، از یک مکانیزم میله و محور برای اتصال گیربکس به محور شیر پروانه ایی استفاده شده است.

الکتروگیربکس قدیمی دارای اینرسی بالایی بود که گاهاً در اثر خمش میله و محور متصل کننده خطای زیادی در موقعیت پروانه و سیستم کنترلی ایجاد می نمود. در محرک با نصب الکتروگیربکس جدید ، میله ها توسط Universal joint به هم متصل شده اند و تا حدود زیادی خطاهای سیستم از بین رفته است.

 حسین رضایی مهندس اتوماسیون و ارتباطات مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی در این خصوص گفت : نظر به اهمیت تثبیت فشار گاز جمع کننده در باتری و تاثیر متقابل والوهای کنترلی مربوط به مکنده های گاز بر روی آن ، طرح تعویض عملگرهای قدیمی به عملگرهای جدید در دستور کار قرار گرفت .  عملگرهای اولیه ی پروژه قابلیت کنترل فشار گاز را نداشت لذا با عملگرهای روسی تعویض شد اما عملگرهای روسی هم به خوبی قادر به کنترل نوسانات گاز نبودند . در این راستا عملگرهای جدید انتخابی  که از پروتکل های ارتباطی نوین سرعت بالا ، دقت ، حساسیت و ضریب اطمینان بیشتر بهره می برند با کابل کشی و کاندوئیت گذاری به سیستم کنترلی اصلی متصل شد.