طرح توانمندسازی روستاهای اصفهان بزودی اجرا می‌شود

مهران زینلیان در همایش گرامیداشت روز دهیاری‌ها و شهرداری‌ها گفت: امروز مرحله نخست ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی به دهیاری‌ها و شرکت‌های تعاونی استان اعطا می‌شود که می‌تواند در پیشبرد طرح‌های عمرانی روستاها موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: دهیاران بعنوان سُکانداران روستا باید در راستای آبادانی روستاهایشان تلاش دوچندان کنند و درصدد آن باشند تا هر روستا یک بِرند و رویداد را به نام خود ثبت کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در باره شاخصه‌های عملکرد خوب دهیاران گفت: شفافیت، پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع، اصول نخست مدیریت در سطح بخشداری‌ها و دهیاری‌هاست. وی تاکید کرد: عملکرد دهیاران می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات بزرگ در اُستان باشد زیرا با تلاش دهیاران و بخشداران می‌توانیم کارایی نظام اسلامی را به همگان نشان دهیم .

وی ادامه داد: دهیاران و بخشداران باید با خوش خُلقی و بصورت شفاف اطلاعات لازم را به مردم ارائه دهند و داشتن شفافیت و برنامه خوب و مناسب در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال، فرهنگ، آموزش، گردشگری و موارد دیگر رُکن مهم و مورد تأکید دفتر روستایی استانداری اصفهان برای ارزیابی دهیاران است.

زینلیان گفت: افزایش اطلاعات حوزه کاری دهیاران، استفاده از ظرفیت نُخبگان روستاها، توسعه مسائل گردشگری و بومگردی، دقت در صدور پروانه‌های ساختمانی، برخورد با تخلفات، رعایت تشریفات مناقصه و اجرای پروژه‌های عمرانی از جمله موارد مورد تأکید ما به دهیاران استان است.

وجود ۴۰ هزار دهیاری سبب ایجاد حکمرانی غیرمتمرکز در کشور شده‌ است

همچنین معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور  در همین رویداد گفت: وجود ۴۰ هزار دهیاری موجب شکل‌گیری ساختار غیرمتمرکز در نظام حکمرانی کشور شده است و   این ساختار باعث توسعه کشور خواهد شد.

وی اضافه کرد: امروزه کشورها برای توسعه حکمرانی داخلی، ساختار خود را از مدیریت متمرکز به غیرمتمرکز تبدیل می‌کنند و کشور ما نیز همین رویه را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: ساختار غیرمتمرکز باعث توسعه کشور می‌شود و برای نخستین بار تبلور مردم‌سالاری دینی با تشکیل شوراهای دهیاری روستاها در ایران اسلامی محقق شد. نورعلی یادآور شد: هرم قدرت در نظام جمهوری اسلامی بر عکس جاهای دیگر است و مردم در رأس این هرم قرار دارند و مسوولان تنها توفیق خدمت به مردم را دارند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور تصریح کرد: توسعه روستایی باید درونزا باشد و اگر بخواهیم از بیرون مولفه‌های توسعه را به داخل روستاها بیاوریم، این امر موجب تغییر روستاها می‌شود اما این پدیده باعث تحول نخواهد شد زیرا تغییرات ایجاد شده برگشت پذیر است. وی خاطرنشان کرد: باید بدنبال تحول در توسعه روستایی باشیم و تحول برخلاف تغییر برگشت‌پذیر نیست بنابراین باید توسعه روستایی را درونزا کنیم تا برگشت ناپذیر باشد و توسعه باید از دیوار فرهنگی هر منطقه بگذرد و نظام‌های توسعه در چارچوب فرهنگ عمومی قرار بگیرد. نورعلی افزود: وجود توازن در توسعه و میان پارامترهای کمی و کیفی بسیار مهم است و پس از پیروزی انقلاب توسعه کمی بسیار خوبی در روستاهای کشور رُخ داد و آب، برق، گاز و اینترنت در ۹۹ درصد از روستاها در دسترس مردم قرار گرفت اما در مسائل کیفی باید دقت بیشتری کنیم. وی یادآور شد: باید هویت روستا تقویت شود و در این مسیر با جدیت ورود کنیم و استراتژی‌های ابلاغی راه‌حل ایجاد کند و در این راه، مُتوازن بودن توسعه بسیار مهم است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور اظهار‌کرد:هم‌اکنون در مقطعی تاریخی قرار داریم که در آن مردم بدنبال بازگشت به اصالت خویش هستند و زمینه مهاجرت معکوس به روستاها فراهم شده است. وی تاکید کرد: افرادی که با مهارت‌های شهری به روستاها برمی‌گردند باید برای آنها محیط مناسبی ایجاد کنیم تا موجب تکوین روستاهای مدرن در کشور شوند.