از سال ۲۰۱۹، بانک‌های چینی در رتبه‌بندی سالانه باارزش‌ترین برندهای بانکی Brand Finance’s Banking ۵۰۰، چهار جایگاه برتر را در اختیار داشته‌اند.

ارزش برند در این زمینه، معیاری از ارزش علامت تجاری و آی‌پی بازاریابی مرتبط در تجارت برند است. به‌عبارت‌دیگر، ارزش برند، ارزش دارایی‌های بازاریابی نامشهود را اندازه‌گیری می‌کند، نه ارزش کلی خود کسب‌وکار.

در این گزارش ویژوال کاپیتالیست، ۱۰ برند برتر که از سال ۲۰۱۹ توسط Brand Finance’s Banking ۵۰۰ دسته‌بندی‌شده و روند تکامل یا قسمت‌های ثابت آن را نشان می‌دهد.

۱۰ برند بانکی باارزش سال ۲۰۲۳ به‌طور مساوی بین چین و ایالات‌متحده آمریکا تقسیم‌شده است. ازنظر ارزش ترکیبی نام تجاری، چین با ۲۶۲ میلیارد دلار نسبت به آمریکا با ۱۶۵ میلیارد دلار، پیشتاز است.

بانک‌های چینی بازار بزرگی برای ارائه خدمات دارند که به افزایش ارزش ادراکی برندهایشان کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC) به بیش از ۵۰۰ میلیون فرد و همچنین چندین میلیون مشتری تجاری خدمات ارائه می‌دهد. این بانک باارزش برند ۶۹.۵ میلیارد دلار در رتبه اول این دسته‌بندی قرار دارد.

شایان‌ذکر است که ICBC ازنظر دارایی‌های تحت مدیریت (۵.۵ هزار میلیارد دلار تا دسامبر ۲۰۲۱) و ازنظر درآمد سالانه (۱۴۳ میلیارد دلار تا دسامبر ۲۰۲۲) بزرگ‌ترین بانک جهان است. این بانک ۳۹ سال پیش در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد.

پس از ICBC، سه جایگاه بعدی در اختیار مابقی چهار بانک بزرگ چین است که همه آن‌ها دولتی هستند.

رتبه‌های پنجم تا نهم در این رتبه‌بندی را مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا تشکیل می‌دهند. علیرغم سلسله‌ای از مناقشات در سال‌های اخیر، Wells Fargo از رتبه هشتم در سال ۲۰۲۲ به رتبه ششم در سال ۲۰۲۳ رسید. این نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ (مانند دیزل گیت فولکس‌واگن) اغلب می‌توانند در مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی از بدنامی نجات پیدا کنند. در رتبه هفتم جی پی مورگان و در رتبه هشتم بانک Chase آمریکا قرار دارد.

در رتبه دهم، بانک بازرگانان چین (China Merchants Bank) است که اولین بانک تجاری سهامی چین است که تماماً متعلق به اشخاص حقوقی شرکتی است.

رتبه‌بندی Brand Finance در سال ۲۰۲۳ همچنین شامل یک دسته جداگانه برای مدیران دارایی است. با توجه به نقش پیشرو آمریکا در بازارهای مالی، تعجبی ندارد که هشت شرکت از ۱۰ شرکت ذکرشده در اینجا مستقر در ایالات‌متحده باشند. بااین‌حال، رتبه اول در اختیار «بروکفیلد» کانادا است. مدیر دارایی جایگزین کانادایی این موسسه، از طریق سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر و سایر زیرساخت‌ها باارزش بالا در حال ایجاد یک نام تجاری قدرتمند است.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، بزرگ‌ترین بانک‌های جهان عبارت‌اند از:

۱- بانک صنعتی و بازرگانی چین، چین: ۳.۴۷ تریلیون دلار

۲- بانک ساخت‌وساز چین، چین: ۳.۰۲ تریلیون دلار

۳- بانک کشاورزی چین، چین: ۲.۸۲ تریلیون دلار

۴- بانک چین، چین: ۲.۶۰ تریلیون دلار

۵- بانک میتسوبیشی یو اف جی فایننشیال، ژاپن: ۲.۵۹ تریلیون دلار

۶- جی پی مورگان چیس، آمریکا: ۲.۴۹ تریلیون دلار

۷- اچ اس بی سی، انگلیس: ۲.۳۷ تریلیون دلار

۸- بی ان پی پاریبا، فرانسه: ۲.۱۹ تریلیون

۹- بانک امریکا، آمریکا: ۲.۱۹ تریلیون دلار

۱۰- ولز فارگو، آمریکا: ۱.۹۳ تریلیون دلار

۱۱- کردیت اگریکول، فرانسه: ۱.۸۲ تریلیون دلار

۱۲- پست‌بانک ژاپن، ژاپن: ۱.۸۰ تریلیون دلار

۱۳- سیتی گروپ، آمریکا: ۱.۷۹ تریلیون دلار

۱۴- میزوهو فایننشیال گروپ، ژاپن: ۱.۷۵ تریلیون دلار

۱۵- دویچه بانک، آلمان: ۱.۶۸ تریلیون دلار

۱۶- سومیتومو میتسویی فایننشیال گروپ ژاپن:۱.۶۵ تریلیون دلار

۱۷- بارکلیز، انگلیس: ۱.۵۰ تریلیون دلار

۱۸- سوسیته جنرال، فرانسه: ۱.۴۵ تریلیون دلار

۱۹- بانک سانتاندر، اسپانیا: ۱.۴۱ تریلیون دلار

۲۰- بانک BPCE گروپ، فرانسه: ۱.۳۰ تریلیون دلار

۲۱- بانک ارتباطات، چین: ۱.۲۱ تریلیون دلار

۲۲- بانک پس‌انداز پستی چین (Postal Saving Bank of China)، چین: ۱.۱۹ تریلیون دلار

۲۳- گروه بانکی لویدز، انگلیس: ۱.۰۱ تریلیون دلار

در پایان اشاره ‌ای خواهیم داشت به بانک جی.پی.مورگان

بانک جی‌پی مورگان چیس تاریخچه عجیب و متفاوتی در مقایسه با سایر بانک‌های مهم جهان دارد. بانک جی‌پی مورگان چیس بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و بعد از جنگ جهانی دوم جز اولین نهادهای پولی و بانکی بود که با افتتاح دفتر خارجی خود در کشور آلمان جنگ‌زده، در طبل پایان جنگ و بازگشت به زندگی کوبید.

ریشه‌های تأسیس جِی‌پی مورگان چیسJPMorgan Chase به سال ۱۷۹۹ بازمی‌گردد. اما نکته مهم درباره این هلدینگ بزرگ مالی این است که این مؤسسه درنتیجه ادغام‌های بسیار زیاد بانک و شرکت خدمات مالی تشکیل‌شده است، اما شکل کنونی آن، حاصل ادغام کمیکال بانک و چیس منهتن بانک، سپس خریداری هر ۲ بانک توسط شرکت جی. پی. مورگان‌اند کو. و درنهایت ادغام هر ۳ مؤسسه در سال ۲۰۰۰ است.

شعبه مرکزی این بانک در حال حاضر در منهتن در نیویورک آمریکاست. یکی از نکات بسیار مهم درباره این بانک این است که، هلدینگ کنونی جی‌پی مورگان از ادغام حدود ۱۲۰۰ موسسه قبلی بناشده است. درواقع تاریخچه ادغام‌ها در این هلدینگ بزرگ مالی، برای خود تاریخچه مفصلی است.

تصویر زیر تنها بخشی از ادغام‌های مهم شکل‌گرفته در طول تاریخ ۲۰۰ ساله این هلدینگ مالی را نشان می‌دهد. این ادغام‌ها یکی از سنت‌ها استراتژی‌های هلدینگ بوده و بررسی ادغام‌ها نشان می‌دهد هرکدام از شرکت‌هایی که به این هلدینگ اضافه‌شده‌اند، هرکدام، در زمان خود با نوآوری‌هایی در ارتباط بودند.