رونق صنایع تبدیلی در فرآیند مدیریت پسماند با مشارکت شهروندان

به گزارش دنیای اقتصاد  مهدی بقایی با اعلام این خبر گفت: در زمینه پساب فعالیت‌های مهمی در حال انجام است و طرح یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تصفیه ۶۰۰ لیتر بر ثانیه پساب با استفاده از روش نانوازون تا یک ماه آینده بهره‌برداری و انقلابی در این زمینه ایجاد می‌شود که در صورت بازخورد مثبت، سایر تصفیه‌خانه‌ها نیز تکمیل خواهد شد.

او با بیان اینکه یک فراخوان تصفیه فاضلاب خام به میزان ۶۰ لیتر و ۴۰۰ لیتر اعلام شده است، افزود: قرارداد تصفیه شیرابه پسماند نیز امضا شده است تا یکی از معضلات شهر رفع شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حوزه پسماند، صنایع تبدیلی شامل تبدیل «ماده به ماده» یا «تبدیل ماده به انرژی» مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تبدیل پسماند به انرژی به‌صرفه نیست، تا حد امکان به فکر تبدیل آن به ماده هستیم، همچنین با توجه به اینکه میزانی از پسماندها ریجکت محسوب می‌شود، دستگاه پیرولیز برای تبدیل آن به سوختی همچون گازوئیل، در نظر گرفته شده است.

او تأکید کرد: باید به فکر صنایع تبدیلی پسماندهایی همچون پت، مواد سلولزی، مقوا، نایلون، نایلکس و سایر پسماندها باشیم اما اولویت با ماده‌ای همچون ریجکت است که دفن می‌شود و پس از آن موادی که قابل تبدیل نیست و مواد سلولزی که در پسماندهای تر ریخته می‌شود، باید جداسازی شود.

بقایی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی به منظور جداسازی انواع پسماندها توسط شهروندان خاطرنشان کرد: باید پس از آن به فکر ایجاد صنایع تبدیلی باشیم، زیرا حتی محتوای پسماند تر نیز قابلیت جداسازی دارد که در راستای این موضوع تفکیک تفاله چای در شهر مطرح و تبلیغات آن نصب شده است.

او با اعلام اینکه در زمینه تبدیل ماده به انرژی دستگاه هاضم بی‌هوازی راه‌اندازی شده و شهرداری اصفهان در حال تولید دستگاه ۵ تنی آن است، افزود: با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانیم با کشورهای دیگر همکاری کنیم و باید خود به این فناوری برسیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه دستگاه زباله‌سوز نیز سفارش داده شده و مقرر است تا سال ۱۴۱۰ جداسازی پسماندها به‌صورت کامل انجام شود، اضافه کرد: برای تعیین تکلیف نخاله‌های ساختمانی نیز اقداماتی انجام شده و کلنگ‌زنی کارخانه بازیافت آن انجام خواهد شد، چنانکه تا سال ۱۴۱۰ هیچ پسماند بی سرانجامی در شهر نخواهیم داشت.