تحقق نهضت ملی مسکن با ایجاد شهر و الحاق زمین به شهرهای موجود

وزارت راه و شهرسازی احداث ۱۶ شهر جدید را برای پاسخگویی به سرریز جمعیتی در دستور کار قرار داده که یکی از این شهرهای جدید سهم استان اصفهان است و علاوه بر این شهر جدید، براساس مصوبات جلسه شورای مسکن استان اصفهان که در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان تشکیل شد، با ساخت سه شهرک در استان موافقت شد.

شهرهای جدید به عنوان یکی از ظرفیت‌های در اختیار، می‌توانند نقش پررنگی برای اجرا و تحقق اهداف قانون جهش تولید مسکن در کشور داشته باشند، البته بنظر می رسد برای تحقق اهداف مسکن سازی کشور نیاز است برخی ضوابط و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص شهرهای جدید بازنگری شود که افزایش تراکم و ارتفاع یکی از این موارد است. در کنار همه این موارد برای استفاده از ظرفیت شهرهای جدید باید با تکمیل زیرساخت‌ها در این شهرهای جدید، بیشترین کارآیی و ارتقای کیفی زندگی برای ساکنان شهرهای جدید و متقاضیان مسکن رقم بخورد.

ایجاد ۱۶ شهر جدید در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ابتدای امسال از آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید خبر داد.

علیرضا جعفری ادامه داد: ایجاد ۱۶ شهر جدید در ۱۲ استان کشور با ظرفیت جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و مساحتی بالغ بر ۱۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: بیش از یک میلیون و ۲۶۹ هزار نفر، متقاضی مسکن در شهرهای جدید هستند که از این تعداد تکلیف بیش از ۳۱۸ هزار نفر از ۳۳۹ هزار نفر متقاضی واجد شرایط اولیه مشخص شده است.

وی اظهار‌کرد: توسعه زیرساخت‌ها در شهرهای جدید از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است که با هدف افزایش دسترس‌پذیری شهرهای جدید، پیگیری توسعه خدمات حمل و نقل عمومی در شهرهای جدید بهارستان، گلبهار، پردیس، پرند، فولادشهر و مجلسی دنبال می‌شود.

جعفری در سفر خود به اصفهان نیز گفت: به‌دلیل بالا بودن نیاز مسکن در اصفهان، تأمین این نیاز اساسی مردم در اولویت کارهای دولت قرار دارد و در شهر جدید بهارستان ۲۵ تا ۳۰ هزار متقاضی واجد شرایط داریم که باید زمین برای آن‌ها پیش‌بینی شود. وی خاطرنشان کرد: اصفهان در مقاطع زمانی در دولت گذشته با رکود در ساخت و ساز مسکن مواجه بوده است ولی اراده دولت سیزدهم بر این است تا جبران مافات کند و امیدواریم در توسعه زیر ساخت‌ها و نهضت ملی مسکن جهش قابل توجهی را داشته باشیم.

۴۷ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید استان اصفهان احداث می‌شود

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان در این پیوند گفت: احداث ۲۴۳ هزار باب خانه از ساخت و عرضه چهار میلیون واحدمسکونی کشور در مدت چهار سال از مهم‌ترین برنامه‌های عمرانی استان اصفهان است که از این تعداد ۴۷ هزار واحد در شهرهای جدید استان احداث خواهد شد.

علیرضا قاری‌قرآن ادامه داد:هم اکنون زمین کافی برای احداث ۲۶ هزار واحد در شهر جدید بهارستان،۱۲ هزار واحد در شهر جدید فولادشهر و ۹ هزار واحد در شهر جدید مجلسی تامین شده است.

وی یادآور شد:بیش از ۴۴۰ هزار نفر از استان اصفهان برای طرح نهضت ملی مسکن،در مراحل مختلف این طرح در سامانه حمایتی دولت برای مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، بیش از ۱۴۸ هزار نفر حائز شرایط «فعال» شده‌اند.

وی اظهار‌کرد: ثبت نام متقاضیان در طرح‌ نهضت ملی مسکن در ۱۰۸ شهر استان اصفهان، شامل ۳ شهر جدید بهارستان، فولادشهر و شهر جدید مجلسی و همچنین ۱۰۵ شهر در شهرستان‌های مختلف استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: احداث ۲۴۳ هزار خانه در مدت چهار سال از مهم ترین برنامه‌های عمرانی استان اصفهان و این هدف در برنامه‌ توسعه مسکن سازی وزارت راه و شهرسازی نیز ابلاغ شده است.

مقدمات ایجاد شهر جدید چهارم اصفهان فراهم شده است

مدیرکل راه وشهرسازی استان خاطرنشان کرد: مقدمات ایجاد شهر جدید چهارم اصفهان فراهم شده است و در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، پیش بینی شده است تا بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی در شهر جدید چهارم اصفهان بارگذاری شود که پس از تصویب طرح جامع و اخذ مصوبه‌های لازم، اقدامات اولیه انجام می‌شود.

قاری‌قرآن ادامه داد: ۲۱ شهر جدید رسمی در کشور وجود دارد که در حال احداث یا در مرحله مطالعه توسعه شهری است و از این بین شهرهای جدید بهارستان، مجلسی و فولادشهر در استان اصفهان قرار دارند و مقدمات ایجاد شهر جدید چهارم با عنوان «شیخ بهایی» نیز فراهم شده است.

وی گفت: براساس برنامه ریزی اندیشیده شده، برای تأمین زمین افزون بر۴۰ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط در شهر جدید چهارم استان که در شمال کلان‌شهر اصفهان قرار دارد، پیش بینی‌های لازم شده است و پس از انجام طرح جامع، مقدمات آن صورت خواهد گرفت.

وی اظهار‌کرد: علاوه بر شهر جدید چهارم، در مناطق دیگر استان نیز مکان‌هایی برای احداث شهرک‌های مسکونی شناسایی و جلساتی در مورد آن برگزار و برنامه‌ریزی لازم انجام شده است تا پس از سیر مراحل مرتبط، تأمین مسکن انجام شود.

مدیرکل راه وشهرسازی استان تصریح کرد: علاوه بر استفاده از ظرفیت موجود در شهرهای جدید، متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از فرصتی که با الحاق افزون بر یک هزار هکتار زمین به‌محدوده شهرهای استان ایجاد می شود، بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: زمین‌های موجود و متعلق به «سازمان ملی زمین و مسکن»در استان اصفهان نیز برای احداث بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف استان اصفهان تأمین شده است.

الحاق زمین به محدوده شهرهای استان اصفهان

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در این پیوند گفت: الحاق زمین به محدوده شهرهای استان اصفهان می‌تواند تاثیر زیادی در پیشبُرد اهداف طرح نهضت ملی مسکن در استان داشته باشد.

محمد بنائیان ادامه داد: برای تامین و الحاق اراضی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، طرح های موجود ابتدا در کارگروه امور زیربنایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تصویب در مراجع ذی ربط، طرح زمین‌های الحاقی در کمیسیون ماده ۵ ارائه و بررسی می‌شود.

وی یادآور شد: سال ۱۴۰۰ ، زمین به ۹ شهر استان اصفهان الحاق شد که شهرهای دهق، نایین، ورزنه، محمدآباد، نصرآباد، نیک آباد، فرخی و دهاقان از جمله این شهرها هستند.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ نیز به ۲۹ شهر استان شامل نطنز، دهاقان، تیران، اردستان، مهاباد، فریدونشهر، چرمهین، نوش‌آباد، ابوزیدآباد، برزک، جوشقان، مشکات، کامو و چوگان، خور، فرخی، بوئین و میاندشت، ورزنه، محمدآباد، تودشک، نیک‌آباد، کرکوند و چند شهر دیگر زمین الحاق شد.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: امسال نیز طرح‌ها و موضوع الحاقات برای شهرهای زرین شهر، آران و بیدگل، شهرضا و بهارستان که جزو شهرهای دارای بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت هستند، در مراجع در حال بررسی است.

بناییان تصریح کرد: علاوه بر بررسی طرح‌های الحاق زمین به محدوده شهرهای دارای بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت از ابتدای سال جاری تاکنون نیز الحاق اراضی برای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای چادگان، رُزوه، زواره و کاشان انجام شده و تا مرحله تعیین کاربری این اراضی پیش رفته است.

منبع و تلخیص: ایرنا